Laguna 2,0T Touring 03, byte av kamrem m m

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
olda
Posts: 8
Joined: 18 Jan 2007, 15:58
Location: Västerås

Laguna 2,0T Touring 03, byte av kamrem m m

Post by olda »

Idag var jag på 6.000mils service och i samband med den blev jag uppmärksammad på att jag måste byta kamrem 2008-07-29 eller vid 12000mil. Vid angivet datum blir bilen 5 år gammal, men den har gått enbart 6.000mil. Jag är mycket förvånad, ty kamremsbyte brukar göras vid ca 10.000mil på andra bilmodeller. Är kamremmarna i Laguna av så dåligt kvalité att de måste bytas redan efter 5år och i mitt fall after enbart 6.000mil, eller är det verkstädernas raffinerat sätt att tjäna extrapengar? Samma sak med främre styrled som nu fick bytas. På min förra bil, Toyota Camry ´90 som har gått 32.000 mil, finns samtliga styrled original utan att behövde bytas nån gång. Så även här är material av styrled av mycket dåligt kvalité. Likadant med glapp i bakaxels gummibussningar som börjar bli slut. Det ända som jag är mycket nöjd med är 2.0 turbomotor som går som en klocka och kör man lagligt, ligger förbrukningen på landsväg mellan ca 0,64-0,66l/mil trots den stora motoreffekten.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Alla tillverkare brukar ha tid och mil relaterat byte av kamrem. Peugeot tex har bara 4år (har även hört 3år) :shock: De flesta ligger på ca:5år. Jag tycker det är en dålig lösning att ha en dyr kamtransmision som måste bytas tidsrelaterat oavsett om bilen körs eller inte, blir dyrt för kunden då det ofta kostar 10,000.

Laguna 2's leder och bussningar är dåligt skräp från början, men de nya skall vara bättre. Det trängde in vatten i de gamla lederna.

Renault 25 från 84-92 att likna med din gamla toyya hade inga problem med leder, bussningar eller lager. Allt var bättre förr fast billigare :lol:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

att det blir enbart efter 6000mil i dittt fall beror ju på att den körs väldigt sparsamt,remmen blir ju gammal oavsett om den rör sig lr står still. min faster testade på sin 5txe den höll 13500mil och 13år innan den gick sönder,hade nog klarat dom milen om den inte varit så gammal.. jag kör ca 3500mil om året med min lag,så jag får byta på milen,och oftare än 5år...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply