LMS Provapå-banåkning på Sviestad 2008. (Linköping)
Moderator: Forumpolisen
Ja va f*n, jag får se om jag vill slita mina Dunlop. Helst "hoppas" jag på att jag har hunnit få hem mina Toyo isf. Annars är det mycket banköra på gatebil, iaf avsatt tid. Men troligtvis åker alla och leker så du kan nog mycket väl ha rätt. Hur som helst så ska bilen på bana, frågan är väll bara när jag känner att tiden är rätt =)
Har inte fått hem mina PFC belägg häller och G-stuff belägen är inget vidare.
Har inte fått hem mina PFC belägg häller och G-stuff belägen är inget vidare.
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
Aínt boiling rise, just burning rubber
körde orginalbelägg och vanliga gatdäck då.
svindyra gatdäck ?? på min sista 5a den som syns i bild är jag tvungen att åka 17" det sitter 215/35-17 på kan nog köpa 2 vanliga än ett liknade R däck så då är ju frågan vad som är svindyrt
ett 215/35-17 gatdäck ,går att få för ca 1100kr...ganska billigt tycker jag
svindyra gatdäck ?? på min sista 5a den som syns i bild är jag tvungen att åka 17" det sitter 215/35-17 på kan nog köpa 2 vanliga än ett liknade R däck så då är ju frågan vad som är svindyrt
ett 215/35-17 gatdäck ,går att få för ca 1100kr...ganska billigt tycker jag
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Lite OT:
Nu är jag här och missionerar igen...
Man behöver inte PFC-belägg, R-däck och en massa hokus-pokus för att åka bana. Det går alldeles utmärkt att ha jätteskoj med originalgrejer.
Jag tycker det är lite synd att det utvecklats någon slags uppfattning bland bilintresserade yngre (farbror Falk är 50 bast) att man bara måste fixa till bilen med alla möjliga svindyra prylar som erbjuds för att köra bana och ha kul.
Jag tycker det verkar som om "de" känner att de inte törs åka till banträffarna med sin vanliga bil. "Vänta bara till jag har fått på 360mm bromsar och lila sänkfjädrar", då kommer jag...
Gatebil och Bilsports "En dag på" evenemang är typexempel på hur den här mystiska blingkulturen frodas.
Sanningen är att alla som brukar åka på trackdays och slalom, som gillar bankörning, totalt struntar i bling-status-effekten. Man kör bil, snackar med varandra och trivs, oavsett vad man åker i...
Som Joel skriver... Lägg pengarna på att köra till att börja med, och ta blinget och modifieringarna i andra hand. En bil är ju faktiskt i första hand tänkt för att köras med.
Och vad som är snyggt... Vem bestämmer? Tidningen Bilsport, de som regisserat Fast'n Furious eller man själv...
En ändamålsenlig bil tycker i alla fall jag är snygg. Om jag får välja mellan "Blinglooken för utställningar och Gatebil" eller "enkelt och affärsmässigt för slalom och banåka" väljer jag 99 gånger av 100 det senare. Form följer väl funktion, det effektiva är oftast det vackra.
Nu är jag här och missionerar igen...
Man behöver inte PFC-belägg, R-däck och en massa hokus-pokus för att åka bana. Det går alldeles utmärkt att ha jätteskoj med originalgrejer.
Jag tycker det är lite synd att det utvecklats någon slags uppfattning bland bilintresserade yngre (farbror Falk är 50 bast) att man bara måste fixa till bilen med alla möjliga svindyra prylar som erbjuds för att köra bana och ha kul.
Jag tycker det verkar som om "de" känner att de inte törs åka till banträffarna med sin vanliga bil. "Vänta bara till jag har fått på 360mm bromsar och lila sänkfjädrar", då kommer jag...
Gatebil och Bilsports "En dag på" evenemang är typexempel på hur den här mystiska blingkulturen frodas.
Sanningen är att alla som brukar åka på trackdays och slalom, som gillar bankörning, totalt struntar i bling-status-effekten. Man kör bil, snackar med varandra och trivs, oavsett vad man åker i...
Som Joel skriver... Lägg pengarna på att köra till att börja med, och ta blinget och modifieringarna i andra hand. En bil är ju faktiskt i första hand tänkt för att köras med.
Och vad som är snyggt... Vem bestämmer? Tidningen Bilsport, de som regisserat Fast'n Furious eller man själv...
En ändamålsenlig bil tycker i alla fall jag är snygg. Om jag får välja mellan "Blinglooken för utställningar och Gatebil" eller "enkelt och affärsmässigt för slalom och banåka" väljer jag 99 gånger av 100 det senare. Form följer väl funktion, det effektiva är oftast det vackra.
haha nu tog åt mej (22vårar) men jag har kört innan.
Jag tycker det är upp till var och en hur/var man lägger sina pengar. Jag är en typisk "bling" person som helt enkelt gillar att frächa upp mina egna då jag aldrig ha lyckats hitta en bil som är kanon snygg orginal.
Sen har jag ett brinnande intresse för den nya "styling" kulturen, byta till helt onödiga saker men personligen finner jag en liten lycka där ni andra suckar och skakar på era huvud.
Ja som du nämde tony så har jag 215-35-17 men de går på 1500:-, Continentalen som sitter nu sjunger på sista värsen. Kan kränga på de igen och köra slut helt isf. Vet inte hur de resonerar om mönsterdjupet på sånna träffar då jag endast brukat på Mantorp park
Men helt seriöst, så anser jag att väghållningen är bra i Clion, men en fjäder är av så där har vi exemplet på varför de ska bytas
Sen att byta till EBC skivor är som ni säger en "bling" grejj..
Men kör på nått datum så får jag helt enkelt ge med mig och köra haha.
Ung, 22 och grupptryck
Och de värsta jag vet är att bli omkörd hahaha..
Jag tycker det är upp till var och en hur/var man lägger sina pengar. Jag är en typisk "bling" person som helt enkelt gillar att frächa upp mina egna då jag aldrig ha lyckats hitta en bil som är kanon snygg orginal.
Sen har jag ett brinnande intresse för den nya "styling" kulturen, byta till helt onödiga saker men personligen finner jag en liten lycka där ni andra suckar och skakar på era huvud.
Ja som du nämde tony så har jag 215-35-17 men de går på 1500:-, Continentalen som sitter nu sjunger på sista värsen. Kan kränga på de igen och köra slut helt isf. Vet inte hur de resonerar om mönsterdjupet på sånna träffar då jag endast brukat på Mantorp park
Men helt seriöst, så anser jag att väghållningen är bra i Clion, men en fjäder är av så där har vi exemplet på varför de ska bytas
Sen att byta till EBC skivor är som ni säger en "bling" grejj..
Men kör på nått datum så får jag helt enkelt ge med mig och köra haha.
Ung, 22 och grupptryck
Och de värsta jag vet är att bli omkörd hahaha..
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
Aínt boiling rise, just burning rubber
Falk wrote:Hela upplägget är ju tänkt som provapå-körning.kmfdm wrote:Vad kostar det?
Behöver man licens? Hjälm å handskar väl? Är det nån intro för "nybörjare", dvs vilka körregler som gäller på banan?
Kostnad 350:- plus 75:- för "engångs" PR-licens om man inte har "riktig" licens. PR-licens får man egentligen bara lösa en gång sedan ska man skaffa sig en riktig banlicens (det är f.ö. både kul och nyttigt att ta licens).
Hjälm, heltäckande klädsel (långärmad bomullströja och jeans brukar jag ha på mig på trackdays). Någon form av handskar brukar också vara krav.
Det finns alltid någon att fråga. Jag tror nog att man kan få någon från arrangörsstaben att åka med och visa spår och berätta lite om reglerna om man är rookie och känner sig lite osäker.
All info står på sidan som jag länkade till ovan.
Har inte kikat i kalendern än, men om det är snöfritt och under förutsättning att jag inte har nå't annat för mig funderar jag på att ta en sväng söndagen den 30/3. Alltid något visst med första banåkat för året.LMS wrote:Info
Prova på Bankörning, info
Prova på bankörning i din egen takt med egen bil
Tid
Första utsläpp kl 17:00. Banan stänger kl 20:00. Du kan komma när du vill under den tiden. Vi släpper in bilar i depån så ofta vi kan.
Om det är många bilar kör vi 15 minuters pass.
Pris
350 kr. Kör så mycket du vill. Om du inte har Racing, Rally, Karting, eller Folkracelicens så tillkommer 75 kr för PR-licensen.
Regler
Här kommer några enkla regler:
Du måste ha Racing, Rally, Karting, eller Folkracelicens. Alternativet är att du tecknar en PR-licens på plats till självkostnadspris (75 kr).
Vid start skall alla rutor vara stängda.
Bilen ska vara skattad och besiktigad samt försäkrad.
Inga passagerare får åka med.
Vid körning i depåområdet gäller gåfart.
Ta hänsyn till dom andra på banan och kör ej över din eller din bils förmåga.
Man visar respekt för dom som kör fortare, kör åt sidan blinkar och släpper förbi på lämpligt ställe.
Gör ej omkörningar på ställen där du ej har full uppsikt över banan eller vad som finns framför.
Efter målflagg åker man ett lugnt varv för kylning av bromsarna.
Efter ett avslutat pass skall bilen stå i depå i ca 10 minuter innan ny körning tillåts.
Om det sker en olycka eller du får problem med bilen på banan så sitt kvar i bilen tills funktionärer är på plats.
OBS. All körning sker på egen risk och arrangörerna frånsäger sig allt ansvar för olyckor och för skador på materiel och person.
Fordonet kommer att besiktas av funktionärer på plats.
Besiktningen
Körkort
Hjälm
Heltäckande klädsel
Bälte
Inga lösa föremål
Däckmönster >1.6mm
Batterifastsättning ok
Slangar och läckage ok
Skattemärke
Bromsljus ok
Startförbud vid underkänd besiktning.
Övrigt
Serveringen kommer att vara öppen. Där kommer det finnas Kaffe/Te, läsk och lättare tilltugg.
Fyll i startblanketten hemma. Ladda ner den här:
http://www.lms.se/banrace/startblankett3.pdf
och ta med den till banan.
Hur är det med hjälm?
Kan man låna på plats, eller måste man köpa (läs även ha med sig egen) en?
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
Tror inte att arrangörerna har hjälm att låna ut... Kan du inte låna någon hjälm i passande av storlek av någon mopedist eller MC-åkare i bekantskapskretsen?Cherie wrote: hjälm?
Kan iofs vara lite knepigt att låna hjälm eftersom de oftast betraktas som lite personliga... Vissa är inte så pigga på att låna ut sina hjälmar...
På trackdays brukar alla hjälmar (utom cykel och hockey-hjälmar) godtas. En öppen hjälm hos en moppehandlare kostar inte många kronor.
OK Thanx, jag kan nog låna en MC-hjälm.Falk wrote:Tror inte att arrangörerna har hjälm att låna ut... Kan du inte låna någon hjälm i passande av storlek av någon mopedist eller MC-åkare i bekantskapskretsen?Cherie wrote: hjälm?
Kan iofs vara lite knepigt att låna hjälm eftersom de oftast betraktas som lite personliga... Vissa är inte så pigga på att låna ut sina hjälmar...
På trackdays brukar alla hjälmar (utom cykel och hockey-hjälmar) godtas. En öppen hjälm hos en moppehandlare kostar inte många kronor.
Men det kanske är mer lämpligt att köpa en egen.
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
Är denna hjälm godkänd för hobby ban-åka: http://www.biltema.se/products/product. ... mId=137003
Tips på vettiga handskar?
Tips på vettiga handskar?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Sparco. Finns billiga för runt 500 kr på StreetPerformance i GBG. Säkert finns det på andra ställen åxxå.Joakim16v wrote:Är denna hjälm godkänd för hobby ban-åka: http://www.biltema.se/products/product. ... mId=137003
Tips på vettiga handskar?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Du kan ju fråga i den här tråden på rejsa,Joakim16v wrote:Är denna hjälm godkänd för hobby ban-åka: http://www.biltema.se/products/product. ... mId=137003
Tips på vettiga handskar?
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44104 vilka handskar och vilken hjälm som är ok.
Vet inte säkert, men skulle tro att det finns billiga "mek"-handskar som betraktas som ok i sammanhanget...