Clio 1.8 16v -1992-Tumic Inrednings montering
Moderator: Forumpolisen
Blir väl så vid besiktning, lånar en polares m3 speglar med blinkers, eller om det blir biltema självhäftande man klistrar dit. vill ha kvar orginalspeglarna, tycker dom ser helt okej ut samt att det är bekvämt med elstyrning, man vill ju inte byta ner sig och jag lägger inte närmare 2000 på ett par el styrda m3 speglar.
Jesse Westerlund
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Har du inga bilder att visa nu? Steg-för-steg bilderTumic wrote:Man tackar, sedan blir det bra med igenlagda sidomarkeringar , antenn och vindrutetorkare bak, så bilen får ett renare stuk och framhäver skärmbreddningen merkmfdm wrote:Finns många nyanser av blåmetallic, men den där var riktigt läcker. Gissar att bilens linjer verkligen kommer fram när ljuset ligger på. Snygg färg! Bra val.
Den blir säkert snygg, det låter lovande.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Vad vill du se bilder på då? jag har haft svårt att ta några bra bilder då bilen har stått inparkerad mellan andra bilar, men lämna önskemål så skall jag se vad jag kan fixa.kmfdm wrote:Har du inga bilder att visa nu? Steg-för-steg bilderTumic wrote:Man tackar, sedan blir det bra med igenlagda sidomarkeringar , antenn och vindrutetorkare bak, så bilen får ett renare stuk och framhäver skärmbreddningen merkmfdm wrote:Finns många nyanser av blåmetallic, men den där var riktigt läcker. Gissar att bilens linjer verkligen kommer fram när ljuset ligger på. Snygg färg! Bra val.
Den blir säkert snygg, det låter lovande.
Jesse Westerlund
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Skjut på bilen där du kommer åt. Före och efter-bilder Kanske berätta lite vad som komma skall..Clio 16v är en rätt busig bil. Provkörde en som var till salu i GBG för ett tag sedan. Lagom glapp i ratten, 12 000 kr skulle dom ha. Den hade inte alls rullat så långt som de som brukar ligga ute på annons. Men, någon annan fick köpa den.
SAM i Gbg har väl en del grejor till 16v. Har för mig att han som äger företaget har kört lite Clio tidigare, så det finns nog grejor att köpa där.
SAM i Gbg har väl en del grejor till 16v. Har för mig att han som äger företaget har kört lite Clio tidigare, så det finns nog grejor att köpa där.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Jag var faktist förbi på SAM för en månad sen när jag var på mc mässa i göteborg och då hade dom sålt slut på alla beg. delar tyvärr :/ sedan hade dom lite nytt kvar men till priser som jag inte mäktade med. ska se vad jag kan göra för bilder
Jesse Westerlund
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Idag dök det in ett trevligt paket ifrån tyskland allt stämmde och jag vet nu att det fungerar att handla med reichhard dock att det tar en jävla tid. Har pysslat lite med motorn av ren nyfikenhet så tog jag upp kammarna och kollade vad det var för något och det visade sig vara ENEM kammar och inte kent. Skall ringa till enem i morgon och fråga vad kammarna är gjord för att lämna effekt någonstans.
Jesse Westerlund
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
enem, talar om kamtider och dyl...Tumic wrote:Vill du veta nummret som enem har slipat in eller nummren som står mellan nockarna?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
ok trodde det skulle står mer typTumic wrote:Det står antingen s1 eller IIs1 det är två st streck före s1.
Opel 1,6-2,4 X1
288/109/11.7/2.2
Så här anger vi kamaxlarnas beteckning och data, och detta är vad koderna betyder:
• X1 är en koordinat som anger var i vårt arkiv vi skall hitta mastern till kammen. Det har alltså inget att göra med vilken typ av kam det är eller hur vass.
• 288 är durationen i vevaxelgrader, måttet på hur många grader vevaxeln roterar från det ventilen öppnar tills den stänger. Längre duration innebär normalt en vassare kam, kort duration en snällare med en viss reservation: Kammar för 4-ventilstoppar blir på grund av den större ventilarean med två insug och två avgasventiler samt lätttare mekanism generellt vassare med samma duration än motsvarande kam avsedd för en 2-ventilstopp.
• 109 är nockvinkeln, antalet grader mellan nockarnas centrumlinje mätt på kamaxeln. En mindre nockvinkel innebär - bland annat - att överlappet är längre, dvs bägge ventilerna är samtidigt öppna under fler antal grader. Man brukar säga att en vass kam alltid har liten nockvinkel och oftast stämmer det men återigen finns undantag. Beroende på förhållanden i vevmekanismen (staklängder/slaglängd) och insugningsrörens längd ger många motorer mer effekt på höga varv med en större nockvinkel. Överladdade motorer ger nästan utan undantag mer effekt med stor nockvinkel.
• 11.7 är ventillyftet, angett vid 0-ventilspel. Mer lyft ger, om toppen flödar mer på höga ventillyft, mer effekt. Man brukar normalt försöka göra kammarna med så mycket lyft det är möjligt utan att påkänningen på ventilmekanismen blir för hög. När det gäller sportkammar tar vi även hänsyn till hur mycket lyft man kan ha utan att behöva byta fjädrar etc.
• 2.2 är insugningsventilens öppning på övre dödpunkt, när kolven står i toppläge. Detta är inställningsmåttet för kammen, så som vi funnit att den går bäst. Du mäter bäst genom att montera en indikatorklocka på ettans insugningsventil, dra motorn medurs framifrån som den sedan går och läs av hur mycket ventilen öppnat på ÖD. När du mäter skall ventilspelet vara inställt korrekt om det är en kam för mekaniska ventillyftare, om det är en hydraulisk skall du mäta vid 0-spel.
Kan vara svårt med en ny hydraullyftare, den blir ju stum först när du kört motorn någon minut. Om det går, använd en mekanisk lyftare - eller försök arrangera det på något annat sätt så att du får ett stumt 0-mått. Vi försöker alltid att slipa kammarna så att det stämmer med motorns originalmärkning men olika topphöjder, slitna kamkedjor etc. gör det svårt att alltid erbjuda korrekt inställning genom att bara följa originalmärkningen.
Om du monterat en vassare kam, tänk på att alltid kontrollera frigången mellan ventiler och kolvar. När kammen är korrekt inställd bör du ha minst 2,0 mm frigång. Finns det justering, vrid ner den så att ventilerna öppnar 2,0 mm, (en cylinder i taget), ta ur stiften och dra runt motorn försiktigt i rotatinsriktningen,
du känner direkt om det tar emot, eller om ventilfädrar bottnar etc. Om så är fallet måste du fräsa djupare ventilluttag i kolvarna, byta ventilfjädrar eller vad som krävs för att det skall gå runt. I vår lista över kamaxlar har vi försökt oss på att ange ett lämpligt varvtalsområde, graderat från 1- 6.
Skall du ha en standardkam, då är det 1 som gäller. Väljer du 6 har vi förutsatt att motorn skall uteslutande köras på höga varv under tävlingsförhållanden, och motorn är iordningställd för detta, du har hög kompression, dubbla förgasare eller insprutning, lämpligt avgassystem etc. etc.
Vår erfarenhet är att snarare rekommendera en ”för snäll” kam, det visar sig i de flesta fall att bilen går fortare - eller är bättre att köra - med ett bredare effektregister, man bör inte vara alltför övermodig och ta till i överkant. En motor avsedd att köras över 4000 varv kräver en bra växellåda och en erfaren förare." men dom kanske inte märker kammarna så...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Hej, gamla grejor sen 80 talet. Mekaniska kammar, a 300 grader vill jag
minnas och går väl bäst mellan 3 - 7500 varv.
Mvh/
Jan Carneborn
ENEM Sweden AB
Mail: enem@telia.com
Webshop: www.enem.se
Tel +46 (0)8 7150400
Fax +46 (0)8 7159495
Var svaret jag fick
minnas och går väl bäst mellan 3 - 7500 varv.
Mvh/
Jan Carneborn
ENEM Sweden AB
Mail: enem@telia.com
Webshop: www.enem.se
Tel +46 (0)8 7150400
Fax +46 (0)8 7159495
Var svaret jag fick
Jesse Westerlund
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99