Mystiska ryckningar
Moderator: Forumpolisen
-
Mystiska ryckningar
Min r19 txe har, av någon anledning börjat rycka när man drar den över varvregistret 2500-3000rpm (ungefär),
det gå till såhär, jag gasar på och varvräknarn går upp mot 2500rpm och Ibland rycker den till där, annars går den vidare och rycker istället till vid 3000rpm. I samband med rycket så tappar den ca.ca 200rpm (snabb koll på varvräknarn, inga exakta siffror)
Dessutom är det inte konsekvent, det kan hända varenda gång man drar igenom dessa varvtal eller inte alls på flera dagar. Yttertemp, väder, motortemp och annat som jag inbillar mig skulle kunna påverka motorn att göra såhär kan också skilja markant mellan gångerna.
I samband med en service härom veckan byttes:
olja+filter
Bränslefilter
packboxen bakom fördelarn (detta trodde ja skulle kunna hjälpt då där varit lite olja i fördelarn vid tidigare tillfällen)
stiften rengjordes och justerades avståndet på (la mig på 0,7mm snarare än 0,8 för att se omdet hjälpte, men nej)
Så, finns där någon som vet en annan rimlig orsak till problemet?
det gå till såhär, jag gasar på och varvräknarn går upp mot 2500rpm och Ibland rycker den till där, annars går den vidare och rycker istället till vid 3000rpm. I samband med rycket så tappar den ca.ca 200rpm (snabb koll på varvräknarn, inga exakta siffror)
Dessutom är det inte konsekvent, det kan hända varenda gång man drar igenom dessa varvtal eller inte alls på flera dagar. Yttertemp, väder, motortemp och annat som jag inbillar mig skulle kunna påverka motorn att göra såhär kan också skilja markant mellan gångerna.
I samband med en service härom veckan byttes:
olja+filter
Bränslefilter
packboxen bakom fördelarn (detta trodde ja skulle kunna hjälpt då där varit lite olja i fördelarn vid tidigare tillfällen)
stiften rengjordes och justerades avståndet på (la mig på 0,7mm snarare än 0,8 för att se omdet hjälpte, men nej)
Så, finns där någon som vet en annan rimlig orsak till problemet?
Stefan Johansson
Renault 19 TXE
Renault 19 TXE
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
är det bara vid ett visst gaspådrag som det märks? typ halvvägs mot golvet med pedalen?
trottelpositionsensorn? (TPS)
På min R19 så förlorar motorn helt sin kraft vid ett visst gaspedals-läge.
Den blir orklös, men ger man fullgas så rullar den på igen.
Ska byta tändkablar o fördelarlock+rotor för att se om det hjälper,
men gissar på att det är tps-sensorn.
trottelpositionsensorn? (TPS)
På min R19 så förlorar motorn helt sin kraft vid ett visst gaspedals-läge.
Den blir orklös, men ger man fullgas så rullar den på igen.
Ska byta tändkablar o fördelarlock+rotor för att se om det hjälper,
men gissar på att det är tps-sensorn.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430