ECC Laguna -95 fläkt lagt av

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
588

ECC Laguna -95 fläkt lagt av

Post by 588 »

Hej

ECCn har sagt upp sig, fläkten står still, går inte att koppla in AC och returluften men spjällgena verkar funka om man vill ha på benen eller mixat rutan eller ben etc. Defrostern till framrutan funkar inte heller. Konstigt är att på de funktioner som inte funkar lyser inte lampan för respektive funktion. Sitter någon säkring någonstans ? Eller är det hela enheten som spökar. Har provat att rycka batterikabeln i tron att den tappat minnet eller något. Tacksam för svar omgående på tips. Fläkten går ju givetvis inte att köra manuellt heller via knapparna. De funktioner som funkar funkar också indikeringslampan på. Tempregleringen funkar för inställning av tempen. vad kan det vara för fel ??
Roger Emericsson, Norrköping
Strimbo

Post by Strimbo »

Kanske kan vara fläktmotståndet?

Eller kolen i fläktmotorn?
Daniel S

Renault Laguna -98
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Troligen fläktmotorn som sagt upp sej.(kan vara brända stift till matning eller jord också)
Fläktmotstånd finns INTE när det är ECC. Det sitter intergrerat i en styrenhet i fläktmotorn.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
588

Post by 588 »

Tack för tipsen, hur sitter fläktmotorn? trångt och bra? är det kontaktstiften till själva fläkten du menar Dennis? Vad kan en fläktmotor kosta om man nu konstaterar det? Finns felet lagrat om man kopplar in diagnosverktyg? Det kan alltså få de här symptomen om fläkten lagt av att inte vissa inställningar går att ändra? Nämnas kan så är själva displayen där man ställer tempen svart men det har den varit i ett år nu , troligen någon lampa men de övriga funktionerna har funkat för det som nu har sagt upp sig. Tacksam för ytterligare tips, ha en bra dag!!
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Fläkten lossas enkelt, sitter under och upp nedanför handskfacket.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
588

Post by 588 »

Hej

Har nu plockat bort fläkten, givetvis syns inget på den och inga ärgade kontakter. Provade att mäta för att se om jag hade 12 volt på kontakten någonstans på de grövre kablarna, men ingen spänning någonstans något speciellt sätt man ska mäta på samt hur vet jag om fläkten är kass? vad skall jag mäta på? Sitter det trots allt någon säkring jag missat? tror inte det. Servicelampan har börjat lysa i ECC-panelen har ej gjort det förut samt att AC-kompressorn kan slå till i ca 10 sekunder för att sedan slå ifrån och går ej att koppla in igen. Kan det trots allt vara själva panelen som strular? Tacksam för svar vet inte var jag ska börja nu.

MVH

Roger
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Kolla om du har spänning från säkringscentralen.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
588

Post by 588 »

Hej

Menar du centralen under instrumentpanelen?, tycker inte att det sitter någon säkring där, kollade där igår men jag kolllar väl fel då, sitter något i motorrummet? Fläkten är av fabrikat Behr, Hur kollar jag om den är kass?

MVH

Roger
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Det sitter "dålda" säkringar innanför en svart lucka om du trär in huvudet under instumentbrädan.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
588

Post by 588 »

Hej igen,

mycket riktigt satt det säkringar under instrumentpanelen och en 40A var trasig men jag är inte hundra på om det är den, hittar ingen förteckning vad den ska betjäna? Hade givetvis ingen sådan säkring så jag smällde in en 20A och den sköt direkt när jag drog på tändningen. Skall köpa 40A idag och prova igen men jag är tveksam. Elbakrutan fungerar däremot ej, kan säkringen gå dit? Vet inte det för när jag trycker på kanppen för elbakrutan så drar ett relä under instrumentepanelen, det borde det väl inte göra om inte säkringen sitter efter reläet förstås?? Hittade inget som verkar bränt vid elcentralen vad jag kan se, det sitter inget relä som är inblandat med klimatanläggningen? Återstår snart att åka till volvo och göra en kontroll med datorn och se om man kan hitta något. Tacksam för svar på ytterligare tips
588

Finns något relä ??

Post by 588 »

Hej

Har provat fläkten verkar funka när man lägge rspänning på men mäter jag i kontaktstycket som sitter i fläkten finns ingen spänning trots att säkringen är hel om jag nu är på rätt har iaf bytt en 40 A under instrumenten, finns något relä som ska dra när klimaten ska gå in? för all spänning kan väl inte gå igenom ECC panelen., kretskortet verkar det ju inte vara eftersom säkringen går, måste ju vara någon kortis tycker jag men var. Som sagt lyser service i panelen på ECC.n. Övrigt så funkar som sagt inte fläkten och AC. Tacksam för tips eller har någon något elschema för detta som man kan hämta hem någonstans?
Dashu

Re: ECC Laguna -95 fläkt lagt av

Post by Dashu »

Jag upplever samma symptom som dig. Lyckades du lösa detta?

Jag har inte kunnat mäta de olika sakerna, är osäker på hur man går till väga?

Vänliga hälsningar
Post Reply