Oljestickan?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
JerryD

Oljestickan?

Post by JerryD »

Har helt nyligen blivit involverad i Renault-ägandet, då min dotter införskaffat en Clio 1.6 (2000/2001).
Såg att man lämpligt nog kunde avläsa oljenivån i färddatorns display (finns minsann inte på min SAAB :( ) vilket ju är bra för dottern. Inte alltid så lätt att komma ihåg att kolla allt när man är nybliven bilägare. Särskilt inte om det krävs att man står på huvudet i motorrummet.
Men, enligt instruktionsboken skall inte oljestickan vara avskaffad för det, och nog för att jag är lite till åren kommen och dessutom haft starr, men blind är jag väl ändå inte: VAR är oljestickan? Den sitter inte i påfyllningslocket. Är den avskaffad eller.....?

Jerry
Jerry Dahlskog
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Nu har jag inte grottat så djupt i en Clio, men oljestickan brukar alltid sitta på motorblockets framsida på Renaulter. Liten målad krycka eller ring att ta tag i...
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
JerryD

Post by JerryD »

Mmm,.....har kollat positionen enligt instruktionsboken,men.....Näe......Borta! Ser inte ens något "rör" som den borde sitta i. :cry:
Jerry Dahlskog
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

JerryD wrote:Mmm,.....har kollat positionen enligt instruktionsboken,men.....Näe......Borta! Ser inte ens något "rör" som den borde sitta i. :cry:
då har någon stulit den av dig,, kolla igen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
MrSmecker

Post by MrSmecker »

Mmm,.....har kollat positionen enligt instruktionsboken,men.....Näe......Borta! Ser inte ens något "rör" som den borde sitta i.
Där finns inget rör. Den är stucken direkt i blocket. En gul kort plastpinne med en ring.
JerryD

Post by JerryD »

OK. Mitt mysterium är löst, och tack för hjälpen.
Missförstå mig inte, men jag är inte någon ovan "gröngöling" då det gäller att meka hemma med bil. Sköter själv service på min egen bil och motorcykel, men kan konstatera att bilden i instruktionsboken var inte särskilt beskrivande om läget för stickan. Dessutom undrar jag hur i h*****e någon med normala leder i armarna ska kunna komma åt den där den sitter? Långt ner och under alla påbyggda motordelar och fast monterade slangar. Man hade behövt en armbågsled till! Det är väl därför som elektronisk avläsning har kommit till kan jag tänka! Förstår nu att SAAB:en inte har/behöver den faciliteten.
I övrigt är bilen en riktig liten pärla!
Jerry
Jerry Dahlskog
Post Reply