Problem F3R, låg kompression
Moderator: Forumpolisen
Problem F3R, låg kompression
Vår Laguna -98 med motor F3R fungerar inte som den ska, den är klen och på växel 3, 4 och 5 rycker den väldigt vid gaspådrag under 2200 varv.
Cylinder 2 gör ingen skillnad på om tändkabel är på plats eller ej, det är gnista, har prövat byta tändkablar och switchat tändspolar.
Huvudproblemet och orsaken är troligen då att det är låg kompression.
Vid komptest på kall motor är kompressionen ungefär 50% i cylinder 2 mot övriga cylindrar.
Olja i cylindern gjorde ingen skillnad, dock så är ju kolvarna skålade i mitten, så jag funderar på om oljan bara hamnar i mitten av kolven och inte gör någon nytta...
Ingen olja i vattnet eller vatten i oljan men lyfte ändå toppen och bytte topplockspackningen i helgen utan förbättring.
Ventiler och säten såg OK ut i mina och min brors ögon, men kan såklart fortfarande vara problemet. Likaså syntes inga skador/repor/vändpunkter i cylinderloppet.
Jag vill slippa renovera toppen om det är kolvringarna, och samtidigt slippa byta kolvringar om det är toppen, såklart.
Är det någon som antingen känner igen symptomen eller kan ge tips på test för att avgöra vart kompressionen försvinner?
En ytterligare fråga är hur besiktningen kommer påverkas av att den enbart går på 3 burkar, kan den fortfarande gå igenom eller kommer avgasvärdena peka åt skogen? Har till slutet av feb på mig för besiktning.
Mycket tacksam för tips och hjälp med detta.
Cylinder 2 gör ingen skillnad på om tändkabel är på plats eller ej, det är gnista, har prövat byta tändkablar och switchat tändspolar.
Huvudproblemet och orsaken är troligen då att det är låg kompression.
Vid komptest på kall motor är kompressionen ungefär 50% i cylinder 2 mot övriga cylindrar.
Olja i cylindern gjorde ingen skillnad, dock så är ju kolvarna skålade i mitten, så jag funderar på om oljan bara hamnar i mitten av kolven och inte gör någon nytta...
Ingen olja i vattnet eller vatten i oljan men lyfte ändå toppen och bytte topplockspackningen i helgen utan förbättring.
Ventiler och säten såg OK ut i mina och min brors ögon, men kan såklart fortfarande vara problemet. Likaså syntes inga skador/repor/vändpunkter i cylinderloppet.
Jag vill slippa renovera toppen om det är kolvringarna, och samtidigt slippa byta kolvringar om det är toppen, såklart.
Är det någon som antingen känner igen symptomen eller kan ge tips på test för att avgöra vart kompressionen försvinner?
En ytterligare fråga är hur besiktningen kommer påverkas av att den enbart går på 3 burkar, kan den fortfarande gå igenom eller kommer avgasvärdena peka åt skogen? Har till slutet av feb på mig för besiktning.
Mycket tacksam för tips och hjälp med detta.
Mikael Zachrisson - Stockholm/Åkersberga
det låter som otät ventil,men det borde man sett, kollat så ventilspel är ok??
har du högt vevhustryck "lossa på oljelocket och lägg det löst på och gasa".. jag testade med tryckluft och blåsa i cyl med dom olika ventilerna stängda "kollade på kamaxeln" på så sätt kunde jag märka att det blåsta i avgasröret på min..
http://i55.photobucket.com/albums/g159/ ... 0350_2.jpg inte så tätt med denna i..
har du högt vevhustryck "lossa på oljelocket och lägg det löst på och gasa".. jag testade med tryckluft och blåsa i cyl med dom olika ventilerna stängda "kollade på kamaxeln" på så sätt kunde jag märka att det blåsta i avgasröret på min..
http://i55.photobucket.com/albums/g159/ ... 0350_2.jpg inte så tätt med denna i..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Kolla ventilspel har jag inte gjort, kan vara värt. Ska testa och se om något av dina tips ger något, men jag lär behöva lossa grenröret för att kunna lyssna om det läcker genom en ventil gissar jag?
Den blåryker inget vilket talar mot att det är en kolvring.
Med en sån skada på ventilen är det inte så konstigt att det läcker =P blev det inga skador i cylinderloppet?
Den blåryker inget vilket talar mot att det är en kolvring.
Med en sån skada på ventilen är det inte så konstigt att det läcker =P blev det inga skador i cylinderloppet?
Mikael Zachrisson - Stockholm/Åkersberga
om du inte har läck på avgassystemet så blåser det längst bak,så inget grenrör behöver lossas..man märker nog ganska lätt vart det blåser..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Inte prövat med tryckluft ännu, har 2 andra bilar i vägen i värmedelen av garaget och orkade inte flytta ikväll. Men jag kollade komp med varm motor, och det gav ca 12, 12, 10, 12 bar, vilket innebär att det vid arbetstemperatur skiljer enbart 2 bar i komp. Det borde inte ge så tydliga symptom vid körning, tycker jag, eller har jag fel? Kan ju tillägga att det inte är någon märkbar oljeförbrukning, vilket även det talar emot att en kolvring gått. Jag vill ju helst att det inte är en kolvring, som kanske märks
Mikael Zachrisson - Stockholm/Åkersberga
Kolla ventilspelet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Här går det inte snabbt mellan gångerna, som det blir när man har jobb och bebis hemma. Men fick iaf lite tid igår kväll att kika på ventilspelet.
Vi kan väl iaf sluta oss till att det troligen är det som är boven. Ventilspelet ligger mellan 0.10 och 0.35 på alla ventiler förutom avgas för den cylinder som har lägre komp, där ligger ventilspelet under 0.05, troligen ligger ventilen snarare under tryck. Trist att man inte kikade på det tidigare, så enkel grej att kolla. men men.
Funtar på om man skulle svänga förbi Biltema och köpa en verkstadsbok för att se hur man ska åtgärda det hela, eller om man väntar och beställer från Mekonomen, vilken är bäst/mest värd pengarna?
Vi kan väl iaf sluta oss till att det troligen är det som är boven. Ventilspelet ligger mellan 0.10 och 0.35 på alla ventiler förutom avgas för den cylinder som har lägre komp, där ligger ventilspelet under 0.05, troligen ligger ventilen snarare under tryck. Trist att man inte kikade på det tidigare, så enkel grej att kolla. men men.
Funtar på om man skulle svänga förbi Biltema och köpa en verkstadsbok för att se hur man ska åtgärda det hela, eller om man väntar och beställer från Mekonomen, vilken är bäst/mest värd pengarna?
Mikael Zachrisson - Stockholm/Åkersberga
det är skitjobbigt att ställa ventilspel,man måste byta ut brickorna som ligger på lyftarna som kammen trycker på,, dvs man ersätter dom mot tunnare.. om man inte har ventilerna ur då kan man slipa på dom..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jepp, har gjort det nån gång för 100 år sedan, dock så är frågan om jag måste lyfta kammen eller om det finns något superverktyg som gör att man kan byta ändå. Eller om det kanske tom är värt att lämna in om det är specialverktyg och dyra schims (eller vad brickorna heter) som man måste köpa en hel sats av. Mekonomen hade inget alls som jag kunde hitta för detta. Får väl ringa runt till några firmor och se vad de ev. skulle ta.
Mikael Zachrisson - Stockholm/Åkersberga
Lämnade in kärran på Bilia, de skulle ha ca 1800 + material för att ställa alla ventiler. På eftermiddagen ringer de och tydligen så gav deras datasystem lite fel svar så det var inte den motorn i som de trodde. Så för att ställa ventilspelet så skulle de behöva lyfta kammen, vilket är i samma storleksordning som att byta kamrem och landar på ca 8000 för jobbet. Så det blev det inget av med.
Jag tycker det är tveksamt att det ska behövas så stort jobb för att ställa ventilspelet, eller krävs det verkligen för detta "enkla"?
Har läst att det iaf på F3P ska gå med ett specialverktyg. Skiljer sig dessa 2 motorer så mycket?
Nu är det ju inte så jobbigt att lyfta kammen, tar bara tid, men jag vet inte vilken Schims jag behöver för att få rätt avstånd, och enda sättet att kolla är att montera av och på kammen tills det stämmer ... *suck* ... eller finns det bättre sätt?
Besiktigar åbäket iaf nu på onsdag i nästa vecka (slutsiffra 0), så jag hoppas att den går igenom, för jag har ingen tid närmsta veckorna att fixa några ventiler.
Jag tycker det är tveksamt att det ska behövas så stort jobb för att ställa ventilspelet, eller krävs det verkligen för detta "enkla"?
Har läst att det iaf på F3P ska gå med ett specialverktyg. Skiljer sig dessa 2 motorer så mycket?
Nu är det ju inte så jobbigt att lyfta kammen, tar bara tid, men jag vet inte vilken Schims jag behöver för att få rätt avstånd, och enda sättet att kolla är att montera av och på kammen tills det stämmer ... *suck* ... eller finns det bättre sätt?
Besiktigar åbäket iaf nu på onsdag i nästa vecka (slutsiffra 0), så jag hoppas att den går igenom, för jag har ingen tid närmsta veckorna att fixa några ventiler.
Mikael Zachrisson - Stockholm/Åkersberga
Jo då det stämmer. Och några chims finns inte, man får byta ventiltryckarna.
En fulingvariant kan vara att man slipar ventilskaften. Man får vara lätt på handen då det rör sej om hundradelar som skall bort Hur eller hur så måste ändå kammen lyftas och ditmonteras för kontollmätning.
Sedan är nog den primära orsaken till felaktiga ventilspelet inbankade säten och/eller brända ventiler.
Jag skulle i detta fall rekomendera att lyfta toppen och fixa både säten och ventilens tätyta samt justerat ventilspelen.
En fulingvariant kan vara att man slipar ventilskaften. Man får vara lätt på handen då det rör sej om hundradelar som skall bort Hur eller hur så måste ändå kammen lyftas och ditmonteras för kontollmätning.
Sedan är nog den primära orsaken till felaktiga ventilspelet inbankade säten och/eller brända ventiler.
Jag skulle i detta fall rekomendera att lyfta toppen och fixa både säten och ventilens tätyta samt justerat ventilspelen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Det är väl bara att planera in en helg för att riva och efterföljande vecka där vi klarar oss med bara en bil, bita i det sura äpplet som det heter.
En topprenovering orkar jag nog inte ge mig på i nuläget, sålänge den inte fortsätter gå kass eller inte går igenom besiktningen pga detta. Det skulle vara om man hittar någon som kan göra det åt en till ett bra pris i närheten kanske.
Tack för hjälpen iaf.
En topprenovering orkar jag nog inte ge mig på i nuläget, sålänge den inte fortsätter gå kass eller inte går igenom besiktningen pga detta. Det skulle vara om man hittar någon som kan göra det åt en till ett bra pris i närheten kanske.
Tack för hjälpen iaf.
Mikael Zachrisson - Stockholm/Åkersberga