Två problem: Inget dimljus med helljuset OCH Fläktmotstånd

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Morfeldt
Posts: 17
Joined: 28 Aug 2007, 15:18
Location: Stockholm

Två problem: Inget dimljus med helljuset OCH Fläktmotstånd

Post by Morfeldt »

Hej!

Problem 1:
Jag har krånglat endel med mina dimljus. Jag trodde först att de var helt döda, men efter lite knövel idag har jag kommit fram till att de faktiskt fungerar när man har ytterreglaget ställt på parkeringsljus. Men om man skiftar det till läget för hel/halv-ljus så slocknar de.
Är det någon som vet om detta är normalt? Enligt instruktionsboken så ska dimljuset fungera tillsammans med helljuset om man har det påslaget vill säga...

Problem 2:
Jag har även problem med kupéfläkten, den fungerar som den ska men endast på hastighet 4. Jag har läst endel på forumet och antar att det borde vara detta fläktmotstånd som det är fel på. Snackade med dem på Volvo idag och enligt dem så måste man byta hela fläkten... Men jag läste nånstans att man kan köpa egna motstånd från elfa, vilket låter perfekt!
Problemet är iaf att jag inte hittar det där motståndet. Jag har förstått att det ska finnas mellan motorn och vindrutan..
Sitter det på samma sida som batteriet?
Hur ser det ut?


Jag hoppas att det finns nån därute som är lite mer påläst än jag!
Johannes Morfeldt
Stockholm

Renault Megane 1,6 -96
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

1. Inget problem, det ska vara så... Dimljus får inte användas i kombination med halvljus. Därför har man spärrat den kombinationen på många modeller. På min Laguna II kan man faktiskt ha de på med halvljuset om man vrider över till fast hel/halvljus. Dock är det inte tillåtet att köra så när man bländar av. Men det ger grymt mycketr bättre halvljus :P

2. Det är fel på fläktmotståndet. Det sitter fast skruvat i fläktpaketet. Kolla var sladdarna till fläkten går in. Där sitter fläktmotståndet. Volvo är problemet, du ska inte lita på vad de säger... :( Byt motståndet till nästan noll kostnad. Ta ur fläktmotståndsenheten, på detta sitter ett liten pryl som ser ut ungefär så här --<=>--

Det är själva motståndet som du behöver byta. Läs av vad som står på det och skicka efter från Elfa eller annan elektronikhandlare... Kostar kanske 20 kr/st.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Morfeldt
Posts: 17
Joined: 28 Aug 2007, 15:18
Location: Stockholm

Post by Morfeldt »

Hej igen!

Tack för hjälpen!

Jag har dock lite svårt att lokalisera det där motståndet.. När man kikar in från där batteriet sitter så ser jag ju att det går in en massa kablar i den svarta lådan som jag antar är fläkten liksom. Kan man plocka bort denna fläktmotståndsenhet utan att behöva montera bort torkarbladsmotorn och så? Det är ju lite trångt liksom och det verkar ganska krångligt att demontera torkarmotorn och medföljande armar.
Johannes Morfeldt
Stockholm

Renault Megane 1,6 -96
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Har aldrig stoppat fingrarna i en Megáne så jag vet inte hur det ser ut. Det brukar vara en liten lucka (5x3 cm) som man tar bort och då följer hela fläktmotståndet med.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
urbansson
Posts: 16
Joined: 29 Nov 2007, 00:40
Location: Göteborg

Post by urbansson »

istället för att köpa ett motstånd som kan gå sönder dagen efter så kan du bara löda en sladd över det gammla motståndet... funkar mkt bättre =P
Nima Forooghi - Mölndal

Renault espace 95- 24000 mil
kostade mig 2000kr =P
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Då kan man undra vads om händer. Det finns en poäng med att det är ett motstånd...
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Morfeldt
Posts: 17
Joined: 28 Aug 2007, 15:18
Location: Stockholm

Post by Morfeldt »

Nu har jag äntligen lyckats få loss det hela och hittat motståndet.
Man behövde inte ta bort torkararmarna, men batteriet underlättade att plocka ur.

Det känns nog säkrast att sätta dit ett motstånd igen tycker jag. Men vad för motstånd ska jag köpa? Det som jag kan utläsa från själva motståndet är följande:
MICRO TEMP
EELAR
G4AC1
128c

Men när jag söker på de olika beteckningarna på Elfa så hittar jag inget..

:?
Johannes Morfeldt
Stockholm

Renault Megane 1,6 -96
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Post by Mats »

Därför att det inte är ett motstånd utan en termosäkring!
I detta fall 128 grader C (olika på olika modeller)
Elfa nr 33-261-21
När du löder dit det måste du se till att leda bort värmen mellan lödstället och säkringen med en tång så du inte smälter den (en lödspets är typ 300-400 C varm)
/Mats Nilsson #524
Morfeldt
Posts: 17
Joined: 28 Aug 2007, 15:18
Location: Stockholm

Post by Morfeldt »

Tack för all hjälp!

Nu fungerar fläkten på alla nivåer! :D
Johannes Morfeldt
Stockholm

Renault Megane 1,6 -96
Post Reply