Tändinställning R16

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Dotoar
Posts: 24
Joined: 14 Oct 2007, 17:57
Location: Örebro

Tändinställning R16

Post by Dotoar »

Då den gamla fördelaren havererade fixade jag en ny (nåja, bättre begagnad) och har nu febrilt försökt få till tändinställningen, något som visat sig vara hart när omöjligt. Jag har provat att ställa in med provlampa och allt sånt där och jag är i typ rätt zon eftersom bilen startar, men hur jag än vrider fördelaren går den aldrig bra. Det konstiga är dessutom att om jag skiftar tändkablarna ett halvt varv går den likväl igång, men ungefär lika kasst som i förra läget. Någon som har något tips? Bilen är alltså en R16 från -76.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Det kan kanske beror på den speciella franska mottortekniken. Cylindrarna numreras "bakifrån" cylinder nummer 1 närmast svänghjulet.
Håkan Kjellin, Storå
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Fast i R-16 så sitter växellådan framåt och då blir ju 1'an framåt också. Men alltid så räknas 1'an närmast svänghjulet oavsett om motorn sitter framåt, bakåt, tvärställt, eller uppoch ner :lol: .
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dotoar
Posts: 24
Joined: 14 Oct 2007, 17:57
Location: Örebro

Post by Dotoar »

Kontentan är alltså hur som helst att 1:an är närmast svänghjulet, alltså den främsta, precis som jag utgått ifrån. Då har vi kommit över den tröskeln. :D
Dotoar
Posts: 24
Joined: 14 Oct 2007, 17:57
Location: Örebro

Post by Dotoar »

Vet inte om det är till nån hjälp om jag försöker på mig nån utförligare beskrivning, men som det är nu så går den precis som om den feltänder å det grövsta, men vilket håll man än vrider åt så går den än sämre. Som sagt också så spelar det i detta läge ingen roll om man skiftar kablarna så tändningen är 180 grader fel (rätt?), den går likafullt om än grymt dåligt. Jag har noterat att rotorn sitter lite löst väl på plats men det borde väl inte orsaka ett sånt grovt fel tycker man?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Dotoar wrote:Vet inte om det är till nån hjälp om jag försöker på mig nån utförligare beskrivning, men som det är nu så går den precis som om den feltänder å det grövsta, men vilket håll man än vrider åt så går den än sämre. Som sagt också så spelar det i detta läge ingen roll om man skiftar kablarna så tändningen är 180 grader fel (rätt?), den går likafullt om än grymt dåligt. Jag har noterat att rotorn sitter lite löst väl på plats men det borde väl inte orsaka ett sånt grovt fel tycker man?
sitter rotorn löst ? typ att den glappar lite när man vrider på den ?? jag tror inte din fördelare är frisk då
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dotoar
Posts: 24
Joined: 14 Oct 2007, 17:57
Location: Örebro

Post by Dotoar »

Tony wrote: sitter rotorn löst ? typ att den glappar lite när man vrider på den ?? jag tror inte din fördelare är frisk då
Inte att den glappar när den vrids på direkt, mest att den sitter lite löst på själva axeln. Det går förvisso att vrida själva axeln några grader moturs också, men det gick även att göra på den gamla fördelaren innan den havererade och då gick den fint.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Det skall fjädra ca:5 grader när man vrider rotorn åt det hållet som den skall snurra åt.Det är fjädrarna till centrifugalregleringen som man spänner upp.
Tändföljden är 1.3.4.2.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dotoar
Posts: 24
Joined: 14 Oct 2007, 17:57
Location: Örebro

Post by Dotoar »

Dennis wrote:Det skall fjädra ca:5 grader när man vrider rotorn åt det hållet som den skall snurra åt.Det är fjädrarna till centrifugalregleringen som man spänner upp.
Tändföljden är 1.3.4.2.
Tändföljd - check, 5 grader-fjädringsvrid - check. Men nu nödgas jag ställa en möjligen pinsam fråga; roterar den moturs eller medurs?
Dotoar
Posts: 24
Joined: 14 Oct 2007, 17:57
Location: Örebro

Post by Dotoar »

Ok, ett par veckors kontemplation och ett nytt försök, denna gång med det i minnet att fördelaren roterar medurs och inte moturs som jag fick för mig förut. Dock samma resultat, plus att den inte ens startar nu utan nöjer sig med en avgaspuff som för att signalera att den fortfarande står åt helvete. Vad farao kan vara fel? Vad finns det mer som kan tänkas påverka egentligen?
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Hade liknande problem med en reservdels R-4 då var de två "mittersta" tändkablarna omkastade.
Men jag bor alldelse i närheten av Örebro (en trevlig stad som jag ofta besöker eftersom jag är ledare på Frisksi&Svettis där) så jag skulle kanske kunna komma på ett garagebesök försedd med div. verktyg?
Håkan Kjellin, Storå
Dotoar
Posts: 24
Joined: 14 Oct 2007, 17:57
Location: Örebro

Post by Dotoar »

Problemet löst!
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Kom du på vad problemet var?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Dotoar wrote:Problemet löst!
Man brukar dela medsej av erfarenheterna. Vi är NYFIKNA :P
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dotoar
Posts: 24
Joined: 14 Oct 2007, 17:57
Location: Örebro

Post by Dotoar »

Jajajajadå, en resumé kan jag väl kosta på mig.

Jag monterade fördelaren efter att för femtielfte gången noterat den ungefärliga tändpunkten, monterade kablarna i en ordning som jag tyckte mig redan ha provat lika många gånger förut (vilket jag bevisligen alltså inte alls hade gjort), och då startade den som fan helt plötsligt! Vad säger man? Ingenting, tycker jag. Nu funkar den.
Post Reply