MEGANE CC 2,0T PH2 -06 Chérie
Moderator: Forumpolisen
MEGANE CC 2,0T PH2 -06 Chérie
Möt min Chérie den franska fresterskan.
Kort bakgrund.
Under våren 2005 var jag en stolt ägare till en SAAB 900 2,0 -97. Konrad hette han - Yes jag vet, präktig och tråkig men ändå pålitlig. Hade spanat in CC:n ända sedan den kom och när jag befann mig i Bromölla på ett projekt upptäckte jag en annons på blocket att Liljas i Kalmar sålde en ny 05 CC till ett superbra pris. Klart bättre än vad man kunde erbjuda här på Bilia i Göteborg (konstigt om man tänker efter).
Bromölla – Kalmar, det ligger väl ganska nära tänkte jag och åkte dit med Konrad. Väl där blev jag såld. Och för att göra en lång historia kort åkte jag därifrån med en svart CC.
Dessvärre visade det sig att hon, från taket, tog in en hel del vatten (stora pölar på sätet) vilket jag försökte få åtgärdat. Efter 6 misslyckade försök lyckades jag efter mycket tjat få bilen bytt till en ny – Chérie.
Så här såg den första ut
Så här ser Chérie ut
Nu har jag haft Chérie i snart två år och tänkte piffa upp hennes tillvaro genom en hel del kuliga saker.
Projekt 1
Öppet luftfilter.
Klart.
Projekt 2
Sänkning
Projekt 3
Chipning eller mappning
Projekt 4
Projekt CDR.nu
Projekt 5
S P I N N E R S
Skämt å sido, men ett än så länge osäkert projekt.
Kort bakgrund.
Under våren 2005 var jag en stolt ägare till en SAAB 900 2,0 -97. Konrad hette han - Yes jag vet, präktig och tråkig men ändå pålitlig. Hade spanat in CC:n ända sedan den kom och när jag befann mig i Bromölla på ett projekt upptäckte jag en annons på blocket att Liljas i Kalmar sålde en ny 05 CC till ett superbra pris. Klart bättre än vad man kunde erbjuda här på Bilia i Göteborg (konstigt om man tänker efter).
Bromölla – Kalmar, det ligger väl ganska nära tänkte jag och åkte dit med Konrad. Väl där blev jag såld. Och för att göra en lång historia kort åkte jag därifrån med en svart CC.
Dessvärre visade det sig att hon, från taket, tog in en hel del vatten (stora pölar på sätet) vilket jag försökte få åtgärdat. Efter 6 misslyckade försök lyckades jag efter mycket tjat få bilen bytt till en ny – Chérie.
Så här såg den första ut
Så här ser Chérie ut
Nu har jag haft Chérie i snart två år och tänkte piffa upp hennes tillvaro genom en hel del kuliga saker.
Projekt 1
Öppet luftfilter.
Klart.
Projekt 2
Sänkning
Projekt 3
Chipning eller mappning
Projekt 4
Projekt CDR.nu
Projekt 5
S P I N N E R S
Skämt å sido, men ett än så länge osäkert projekt.
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
Ja, det låter ju som en investering. Idag har jag ett rostfritt system och har faktiskt tittat på ett Ferritasystem, men har hört att det inte skall vara det absolut bästa, men klart prisvärt. Dessutom kan de skräddarsy systemen. Det finns dock ett syrafast system som kostar 40´som skulle kunna ge 25-30 häst. Men då spelar vi i en helt annan liga. Det är pengar jag inte har.Tony wrote:Jag tycker att du skall byta avgassystemet, innan du mappar så kan det bli mer Hk vid mappning, låter inte det bra..??
Skall jag byta får det nog bli ett Ferrita eller liknande. Bra idé, du kanske har några tips på andra system???
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
Vilken andning! Tack för provturen. Du får nog byta namn på Chérie till Darth Vader. Suck, Ärtan bara brölar - men andningen på din bil låter ju hur gött som helst....
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
men köper du ferrita har du ju livstids garanti,dom borde ju kunna bygga ett som ger lite mer hk... A alt bygger åxå.. http://www.a-alt-avgassystem.se/Cherie wrote:Ja, det låter ju som en investering. Idag har jag ett rostfritt system och har faktiskt tittat på ett Ferritasystem, men har hört att det inte skall vara det absolut bästa, men klart prisvärt. Dessutom kan de skräddarsy systemen. Det finns dock ett syrafast system som kostar 40´som skulle kunna ge 25-30 häst. Men då spelar vi i en helt annan liga. Det är pengar jag inte har.Tony wrote:Jag tycker att du skall byta avgassystemet, innan du mappar så kan det bli mer Hk vid mappning, låter inte det bra..??
Skall jag byta får det nog bli ett Ferrita eller liknande. Bra idé, du kanske har några tips på andra system???
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Ja, ja, det kommer...kmfdm wrote:Har du inga bilder från lungtransplantationen? Patrik tyckte nog att min bil var en baggis jämfört med din
Jag har bara inte hunnit. Får se om jag fixar det senare.
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
Det vore trevligt Tim.timolo wrote:finns hur mkt som helst o göra på det avgassystemet för o vinna effekt
kan visa dig vid tillfälle. Orbisoud håller på med att utveckla ett till CCn då de har till sporten
Får se när jag får tid att pallra mig ner till dina trakter. Du har väl kommit igång nu på allvar med din egna verkstad kan jag tänka mig???
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
OK.Tony wrote:men köper du ferrita har du ju livstids garanti,dom borde ju kunna bygga ett som ger lite mer hk... A alt bygger åxå.. http://www.a-alt-avgassystem.se/Cherie wrote:Ja, det låter ju som en investering. Idag har jag ett rostfritt system och har faktiskt tittat på ett Ferritasystem, men har hört att det inte skall vara det absolut bästa, men klart prisvärt. Dessutom kan de skräddarsy systemen. Det finns dock ett syrafast system som kostar 40´som skulle kunna ge 25-30 häst. Men då spelar vi i en helt annan liga. Det är pengar jag inte har.Tony wrote:Jag tycker att du skall byta avgassystemet, innan du mappar så kan det bli mer Hk vid mappning, låter inte det bra..??
Skall jag byta får det nog bli ett Ferrita eller liknande. Bra idé, du kanske har några tips på andra system???
Thanx Tony för info. Jag får fundera lite. Alltid bra med tips.
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
Japp!kmfdm wrote: Vilken andning! Tack för provturen. Du får nog byta namn på Chérie till Darth Vader. Suck, Ärtan bara brölar - men andningen på din bil låter ju hur gött som helst....
Numera är det Star Wars när jag är ute och kör...
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
Jaha ja.
En liten rapport från installationen av luftfiltret.
Förra veckan rullade jag iväg med min franska skönhet till Patrik på Street Performance.
Ett öppet KN filter skulle installeras och arbetstiden var beräknad till max 2 h. Tidsoptimister finns det gott om.
Patrik berättade om en Alfa som han hade hållit på med i dryga 3 timmar och det var den absolut längsta installationstiden han varit med om. Vänta du bara tills du får sätta händerna i en fransk liten snärta, tänkte jag och myste lite för mig själv.
Om man öppnar huven och kikar in behöver man inte vara ett geni (dvs bilmekaniker) för att förstå att det kan bli en hel del pill och mek. Men Patrik kan ju det här, så jag kände mig lugn.
När en timma hade gått och orginalfiltret ännu inte var bortmonterat började jag känna mig lite otålig och skruvade på mig, men Patrik var lugn som en filbunke, visslade och kallpratade om allt mellan himmel och jord.
Ytterligare en timma passerade och batteriet monterades bort, liksom originalfiltret. Det var en stor koloss som satt besvärligt till. Till slut lyckades Patrik i alla fall få bort hela insuget och filterburken. Och sedan var det bara att montera dit det nya. Tog lite tid eftersom monteringen skedde från under motorhuven och under bilen.
Nedan följer lite bilder som är tagna från min mobil med skakig hand. Yes, jag var faktiskt lite nervös, men Patrik fixade allt och gjorde ett bra jobb.
Numera är Chérie den mest besvärliga installationen Patrik varit med om.
Fransyskor kan vara besvärliga, även om Ärtan tydligen var en baggis...
Patrik jobbar på.
Det här skall installeras. KN sägs vara det bästa på marknaden.
Före ingreppet. Matte är nervös...
För att komma åt måste batteriet bort.
Här var det trångt
Bort med det gamla orginalmöget
Här skall filtret sitta. Nu gäller det att komma ihåg att tvätta det två ggr / år
Snart färdig
Breathe Chérie, take my breath away
Det fanns en hel del snygga tavlor också här är en av dem.
Nu har jag kört henne i en dryg vecka och tycker att ingreppet var värt vartenda öre. Hon har blivit piggare och låter helmysigt.
Vi som är med i klubben har dessutom rabatt vilket ju är positivt. Min medlemsavg. har jag tjänat in flera gånger om.
Gött det!
En liten rapport från installationen av luftfiltret.
Förra veckan rullade jag iväg med min franska skönhet till Patrik på Street Performance.
Ett öppet KN filter skulle installeras och arbetstiden var beräknad till max 2 h. Tidsoptimister finns det gott om.
Patrik berättade om en Alfa som han hade hållit på med i dryga 3 timmar och det var den absolut längsta installationstiden han varit med om. Vänta du bara tills du får sätta händerna i en fransk liten snärta, tänkte jag och myste lite för mig själv.
Om man öppnar huven och kikar in behöver man inte vara ett geni (dvs bilmekaniker) för att förstå att det kan bli en hel del pill och mek. Men Patrik kan ju det här, så jag kände mig lugn.
När en timma hade gått och orginalfiltret ännu inte var bortmonterat började jag känna mig lite otålig och skruvade på mig, men Patrik var lugn som en filbunke, visslade och kallpratade om allt mellan himmel och jord.
Ytterligare en timma passerade och batteriet monterades bort, liksom originalfiltret. Det var en stor koloss som satt besvärligt till. Till slut lyckades Patrik i alla fall få bort hela insuget och filterburken. Och sedan var det bara att montera dit det nya. Tog lite tid eftersom monteringen skedde från under motorhuven och under bilen.
Nedan följer lite bilder som är tagna från min mobil med skakig hand. Yes, jag var faktiskt lite nervös, men Patrik fixade allt och gjorde ett bra jobb.
Numera är Chérie den mest besvärliga installationen Patrik varit med om.
Fransyskor kan vara besvärliga, även om Ärtan tydligen var en baggis...
Patrik jobbar på.
Det här skall installeras. KN sägs vara det bästa på marknaden.
Före ingreppet. Matte är nervös...
För att komma åt måste batteriet bort.
Här var det trångt
Bort med det gamla orginalmöget
Här skall filtret sitta. Nu gäller det att komma ihåg att tvätta det två ggr / år
Snart färdig
Breathe Chérie, take my breath away
Det fanns en hel del snygga tavlor också här är en av dem.
Nu har jag kört henne i en dryg vecka och tycker att ingreppet var värt vartenda öre. Hon har blivit piggare och låter helmysigt.
Vi som är med i klubben har dessutom rabatt vilket ju är positivt. Min medlemsavg. har jag tjänat in flera gånger om.
Gött det!
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
I måndags fick jag min hö lykta bytt.
Bilen var smutsig vilket Henrik, min mekare på Bilia, poängterade när jag lämnade in min älskling. Jag suckade och beklagade mig över att jag inte hunnit med att bada henne. Fick låna en sprojtans ny Scénic som var rätt trevlig. När jag kom tillbaka på eftermiddagen för att hämta Chérie så hade Henrik tvättat bilen och fixat till min lykta. Det kallar jag service - det är så killar skall jobba.
Bilen var smutsig vilket Henrik, min mekare på Bilia, poängterade när jag lämnade in min älskling. Jag suckade och beklagade mig över att jag inte hunnit med att bada henne. Fick låna en sprojtans ny Scénic som var rätt trevlig. När jag kom tillbaka på eftermiddagen för att hämta Chérie så hade Henrik tvättat bilen och fixat till min lykta. Det kallar jag service - det är så killar skall jobba.
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Det där hade aldrig inträffat om det hade varit en man som lämnade in bilen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Helt förståligt att bilen tvättades, då det är mekanikerns arbetsmiljö.
Man har ju borstat tänderna innan man går till tandläkaren
Man har ju borstat tänderna innan man går till tandläkaren
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem