R5 GTE ojämn tomgång & startsvårigheter

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
skvadronen
Posts: 3
Joined: 14 Jan 2008, 20:16
Location: Hällefors

R5 GTE ojämn tomgång & startsvårigheter

Post by skvadronen »

Jag har sökt på GTE och gått igenom alla 18 sidor med trådar som kommer upp men inte riktigt hittat det jag undrar över.

Har en R5 GTE som börjat krångla mycket på sistone. När den är kall startar den oftast, går som en klocka i fem minuter, sedan börjar motorn att varva av sig själv. Pendlar konstant mellan 3000 rpm och att nästan dö helt. Om man gasar till den plötsligt efter de 5 minuterna riskerar man att motorn dör. Lyckas man smyga i väg med den så går den ganska risigt och man får inte tappa ner den i varv, då den stannar och är omöjlig att få igång på.

Efter allt läsande har jag börjat misstänka nån tempgivare, som jag undrar lite om.

1. Vart sitter den?
2. Är det lufttempgivare eller kylarvattentempgivare?
3. Har hört att det finns 2 olika typer av den givaren som brukar spöka, positv och negativ, går det att se skillnad på dessa med blotta ögat?
4. Kan det vara något annat?

Tacksam för svar!
Björn Stenberg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

sitter på framkant på motorn i högerkanten sett framifrån,under tomgångsmotorn ungefär.. man tar bort kontakten på den och kollar vilken färg det är på plasten,så vet man vilken det är.. trångt som fan är det åxå...
vattengivare.. om man har en service dator kan man se vad den visar..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply