RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY, Till salu nytt projekt.

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

orginalmotorn från denna gte´n har blivit donerad till en R21 som har likadan motor, då 21àn har 25700mil på mätaren och trasig topplockspackning,stoppade jag i gte motorn som enl mätarställning gått 11000mil,visste att förre ägaren sagt att den bara gått på 3cyl,men han inte orkat försöka kolla upp det så noga,så jag stoppa i den på vinst och förlust

vid uppstart i den nya bilen,som jag inte kunde utföra i min gte pga alla klippta kablar osv,upptäcktes att en cyl var kompressionslös,så jag fick riva bort toppen på den motorn jag just satt i :cry: jag hittade ganska snabbt felet

Image
Image
Image

har ingen bättre kamera den är i peru...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

ojda inte så konstigt att det saknades komp
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

mange wrote:ojda inte så konstigt att det saknades komp
nej jag är ganska säker på att jag hittat felet :lol: .nu sitter det en annan topp som är lite portad,och har inslipade säten och ventiler,så nu funkar den igen...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Idag kom det ett litet paket från det stoora landet i väst..
ett MSIIv3.0
Image
detta är allt som behövs för att styra motorn
Image
sedan handlade jag en bredbandslambda med adapter
Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Det e bara att börja löda :D

Kul att få se den IRL i söndas. den kommer att bli ball när den är klar :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

mange wrote:Det e bara att börja löda :D

Kul att få se den IRL i söndas. den kommer att bli ball när den är klar :D
Tack,jag hoppas det blir bra.
kul att träffas lite åxå,blir inte så ofta..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
PV
Posts: 53
Joined: 27 Apr 2006, 08:28
Firstname: Kalle
Surname: Anka

Post by PV »

Trevligt projekt!

Är också sugen på ett MS, hade varit kul att lära sig och priset är ju inte fel. Har du hunnit kolla nåt på grejerna, hur svårt är det att bygga ihop det själv?

Man får ju lägga lite drygt en tusenlapp till för att få det färdigmonterat om jag fattat det rätt.

Mvh Peter
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

PV wrote:Trevligt projekt!

Är också sugen på ett MS, hade varit kul att lära sig och priset är ju inte fel. Har du hunnit kolla nåt på grejerna, hur svårt är det att bygga ihop det själv?

Man får ju lägga lite drygt en tusenlapp till för att få det färdigmonterat om jag fattat det rätt.

Mvh Peter
har en 47sidig utskift från megamanual som skriver hur man gör.. men det är typ 5000hål i kretskortet [smilie=331.gif] men jag ser det som halva nöjet och hoppas man får det funka,det andra är när jag väl fått ihop det,lära mig och mappa det åxå då jag är helt novis.. men friskt kopplat ,hälften brunnit.. 8)
när man väl vet hur man gör så kan man ju mappa hur man vill med vilken soppa man vill åxå.. så det blir ju som ett trimchip för 1700 kr typ..
bifogar en bild på alla komponenter som skall på plats
http://www.megamanual.com/ms2/v3components.gif
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
PV
Posts: 53
Joined: 27 Apr 2006, 08:28
Firstname: Kalle
Surname: Anka

Post by PV »

Ser ut som du har lite jobb framför dig :)

Men jag förstår vad du menar, riktigt kul när man får det till att funka dessutom lär man sig mycket längs vägen. När man väl lärt sig är ju möjligheterna ganska obegränsade. Ska bli kul att följa framstegen!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

PV wrote:Ser ut som du har lite jobb framför dig :)

Men jag förstår vad du menar, riktigt kul när man får det till att funka dessutom lär man sig mycket längs vägen. När man väl lärt sig är ju möjligheterna ganska obegränsade. Ska bli kul att följa framstegen!
jo det blir lite jobb... skall bli intressant och se om man lyckas,har en kompis som skall bygga 7a,han har ett omex600 som åxå skall mappas sen så,man får se om man lär sig något.
Borde vara ganska säkert om man håller koll på bränsle/luft blandningen med bredbandslamdan, sedan är det mängder med små justeringar som man kan göra för att den skall gå bra,men som sagt man är ganska obegränsad sedan med vad man kan göra...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Idag har jag börjat ta bort alla jävla fusklagningar som är gjorda på bilen,den är inte helt rostfri om man säger så.jäkligt roligt att laga rost på en nylackad bil.. [smilie=9898.gif] [smilie=icon_down.gif] [smilie=mad2.gif] [smilie=mad2.gif]
skall jobba vidare ikväll,håller även på att flytta bak växelspaken, och har kortat handbromsen så jag kan göra det,annars tar den i...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

surt med rost.. hoppas du inte får slipa ner allt för mycket :cry:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

figgesoft wrote:surt med rost.. hoppas du inte får slipa ner allt för mycket :cry:
lagar inte där det är lackat,men man kapar och håller på så vill man ju inte förstöra lacken ... alla rosthål har dom lagt plåt över och satt fast med några "skithögar" med svetsen.. [smilie=mad2.gif] [smilie=mad2.gif]
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Har även flyttat bak växelspaken 8cm,så jag räcker den,gjorde knapp det då jag flyttat bak stolen..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

nu är hela bilen rensad på asfaltsmattor,har snart tagit bort allt j***a fuskjobb, så jag kan börja svetsa i ny plåt..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply