Hjälp!!! Laguna -95:a med startproblem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jonas84

Hjälp!!! Laguna -95:a med startproblem

Post by Jonas84 »

Hallå där!
Har en Laguna 1995 års modell som börjat uppvisa ett besvärligt problem.

Den kallstartar okej, men om man kör en sväng och sedan stänger av motorn för att tex handla så startar inte bilen igen då man kommer tillbaka efter 5 minuter.

Startmotorn går runt, men motorn drar aldrig igång. Det händer alltså när motorn hunnit bli lite varm och sedan går det inte att starta bilen förrän motor har kallnat (eller vad det nu är som är problemet) och det kan ta 45 minuter. Lite småjobbigt när man har tider att passa.

Jag har haft inne bilen två gånger hos bilmek som inte har kunnat fixa problemet, trots att man felsökt det mesta som har med tempgivare osv att göra.

Den senaste tiden tycker jag dessutom att problemet har förvärrats och bilen strular nu till och med under färd. Den kan dö helt i en korsning (vid frikoppling / tomgång) och ibland verkar det som om motorn får för mycket bensin och nästan 'drunknar' då man gasar till lite. Även detta har uppkommit då motorn har varit halvvarm.

Någon som har några idéer?
Jonas Nero
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Kan vara tändlägesgivare eller elcentral. Enbart gissningar, men kolla tändlägesgivaren först. Underlättar kanske om du uppger motortyp också.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Jonas84

Post by Jonas84 »

Det är en 2,0 RT (bensinare alltså). Jag tror att modellen benämns; LAGUNA B56COC RT om man ska vara noggrann.
Jonas Nero
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Jonas84 wrote:Det är en 2,0 RT (bensinare alltså). Jag tror att modellen benämns; LAGUNA B56COC RT om man ska vara noggrann.
Det är fortfarande ingen motortyp du angivit.Men med de uppgifter du lämnat så är det F3R alltså 2,0 8v.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Jonas84

Post by Jonas84 »

Tja, vad vet jag...

Du har nog rätt. Det är en 2-liters bensinmotor. Så där mycket mer info brukar jag inte lägga på minnet...

Ja, jag vet... Jag är kass på bilar!
Jonas Nero
Post Reply