Vad innebär blinkande airbaglampa?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
chraist

Vad innebär blinkande airbaglampa?

Post by chraist »

Har en 96 års Laguna och nu under senaste långkörningen började airbaglampan blinka med jämna intervaller, för att sedan sluta blinka, och senare under resan igen blinka. I instruktionsboken står inget om blinkande airbaglampa, endast om den lyser hela tiden. Innan vi körde bilen hade den stått okörd under en veckas tid...

Kan detta vara tillfälligt eller är det någon åtgärd som jag behöver göra?

Är det någon fara att köra bilen? alltså, finns det risk att airbagen löses ut p.g.a. detta?

Chrille
Christer Ottosson, Eskilstuna
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

De tidiga styrenheterna är inte kopplade till OBD uttaget så felkoderna visas istället med blink-kod. Olika blink-intervall beroende på vilken komponent som jäklas.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
caca7566

Re: Vad innebär blinkande airbaglampa?

Post by caca7566 »

chraist wrote:Har en 96 års Laguna och nu under senaste långkörningen började airbaglampan blinka med jämna intervaller, för att sedan sluta blinka, och senare under resan igen blinka. I instruktionsboken står inget om blinkande airbaglampa, endast om den lyser hela tiden. Innan vi körde bilen hade den stått okörd under en veckas tid...

Kan detta vara tillfälligt eller är det någon åtgärd som jag behöver göra?

Är det någon fara att köra bilen? alltså, finns det risk att airbagen löses ut p.g.a. detta?

Chrille
Airbag lampam på min clio -96 lyser när generatorn överladdar (ca15-16 V) - du kan ju kolla laddspänningen..

mvh
Calle Carlsson från Nora
Post Reply