Vad jobbar folket med som är i detta forum?
Moderator: Forumpolisen
Vad jobbar folket med som är i detta forum?
Sedan tidigare finns det en tråd om åldern på folket i forumet.
Tänkte att kunde vara roligt med en liknande tråd.
Jag jobbar med oförstörande provning(OFP). Säkert det mest konstigaste jobb som ni har hört talas om. Vad är det?
Jag letar efter fel i saker utan att förstöra dem.
I mitt jobb använder jag mig av radiografisk provning(röntgen), magnetpulver provning och penetrant provning för att hitta fel i svetsar i ångventiler och liknade som tillverkas på mitt jobb.
Har även hänt att jag har röntgat bildelar för att se om de är ok.
En röntgade sin fot. Det fanns ett brutet ben i foten.
Strålande tider har jag alltid på jobbet.
Tänkte att kunde vara roligt med en liknande tråd.
Jag jobbar med oförstörande provning(OFP). Säkert det mest konstigaste jobb som ni har hört talas om. Vad är det?
Jag letar efter fel i saker utan att förstöra dem.
I mitt jobb använder jag mig av radiografisk provning(röntgen), magnetpulver provning och penetrant provning för att hitta fel i svetsar i ångventiler och liknade som tillverkas på mitt jobb.
Har även hänt att jag har röntgat bildelar för att se om de är ok.
En röntgade sin fot. Det fanns ett brutet ben i foten.
Strålande tider har jag alltid på jobbet.
Last edited by Johan on 22 Dec 2007, 14:27, edited 1 time in total.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Då fyller jag på Johan
Jag provar också i mitt arbete, fast jag provar istället elmotorer, transformatorer & omformare. Det mesta är lokmotorer då de största kunderna är SJ & Green Cargo men även motorer från industrin provkörs och några av Vattenfalls transformatorer.
Större motorer som har blivit omlindade belastningsprovas i en vattenvirvelbroms, upp till ca 1000 kW går att bromsa i den.
Vi tar in 16 kV från järnvägsnätet för att driva provrummet.
Jag är även vikarierade insynare & beredare för tågmotorer.
Då gäller det att hitta alla fel på objekten som kommer in på verkstaden.
När det är klart skall det läggas operationer på objekten och beställas in materiel.
Innan jag började i provrummet och med beredning pysslade jag med omlindningar av elmotorer i fem år.
Man får hoppas att elbilar kommer starkt i framtiden
Jag provar också i mitt arbete, fast jag provar istället elmotorer, transformatorer & omformare. Det mesta är lokmotorer då de största kunderna är SJ & Green Cargo men även motorer från industrin provkörs och några av Vattenfalls transformatorer.
Större motorer som har blivit omlindade belastningsprovas i en vattenvirvelbroms, upp till ca 1000 kW går att bromsa i den.
Vi tar in 16 kV från järnvägsnätet för att driva provrummet.
Jag är även vikarierade insynare & beredare för tågmotorer.
Då gäller det att hitta alla fel på objekten som kommer in på verkstaden.
När det är klart skall det läggas operationer på objekten och beställas in materiel.
Innan jag började i provrummet och med beredning pysslade jag med omlindningar av elmotorer i fem år.
Man får hoppas att elbilar kommer starkt i framtiden
Johan Nilsson
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Har vi inte en tråd om detta? hittade dock ingen så jag kör vidare i denna
Jag jobbar som process/valideringsingenjör på ett läkemedelsföretag och har en Kemiingenjörsutboldning i grunden.
Det jag gör är inköp av ny utrustning byte uppgradering av gammal utrustning samt även validering av utrustning (bl.a. kontroll av funktioner och specificationer så att de håller dagens krav) samt projektledning.
Jag jobbar som process/valideringsingenjör på ett läkemedelsföretag och har en Kemiingenjörsutboldning i grunden.
Det jag gör är inköp av ny utrustning byte uppgradering av gammal utrustning samt även validering av utrustning (bl.a. kontroll av funktioner och specificationer så att de håller dagens krav) samt projektledning.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Oj, vad folk håller på med avancerade saker.. Jag sitter vid en dator och hoppas på att inget händer med trängselskattesystemet i Stockholm. Det gör det oftast inte, vilket innebär att jag kan få en hel del tid här
Även användaradministration och problemuppföljning ingår i mina arbetsuppgifter..
Egentligen är jag utbildad till nätverkstekniker, men det har inte blivit sånt jobb än..
Även användaradministration och problemuppföljning ingår i mina arbetsuppgifter..
Egentligen är jag utbildad till nätverkstekniker, men det har inte blivit sånt jobb än..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Där det finns värme, finns jag!
Jag jobbar med eldfasta konstruktioner och installationer inom områdena järn-, stål-, gjuteri-, aluminium-, cement och värmeindustrin samt petrokemimarknaderna. Mitt arbetsfält är framförallt Norden, men även Baltikum och västra Europa. Alltså resa, resa ,resa…
På mitt visitkort står det projektingenjör, vilket i praktiken betyder att jag ansvarar för olika underhåll- och nyinstallationer.
Förutom att driva och genomföra projekt (eller som någon sa ”leka projektledare”) räknar jag hem jobben, ansvarar för konstruktion och alla tekniska frågor som rör ett visst projekt. På site är jag ytterst ansvarig och basar över allt och alla - från några få till ett hundratal montörer.
När jag inte är upptagen med att driva projekt verkar jag även som teknisk rådgivare och utför i viss mån CAD-baserat konstruktions- och ritarbete samt utvecklar nya installationsbegrepp. Termiska beräkningar och hållfasthetsberäkningar vid ny-eller omkonstruktioner samt energiberäkningar i samband med torkeldning etc. tillhör också mina arbetsuppgifter.
Jag jobbar med eldfasta konstruktioner och installationer inom områdena järn-, stål-, gjuteri-, aluminium-, cement och värmeindustrin samt petrokemimarknaderna. Mitt arbetsfält är framförallt Norden, men även Baltikum och västra Europa. Alltså resa, resa ,resa…
På mitt visitkort står det projektingenjör, vilket i praktiken betyder att jag ansvarar för olika underhåll- och nyinstallationer.
Förutom att driva och genomföra projekt (eller som någon sa ”leka projektledare”) räknar jag hem jobben, ansvarar för konstruktion och alla tekniska frågor som rör ett visst projekt. På site är jag ytterst ansvarig och basar över allt och alla - från några få till ett hundratal montörer.
När jag inte är upptagen med att driva projekt verkar jag även som teknisk rådgivare och utför i viss mån CAD-baserat konstruktions- och ritarbete samt utvecklar nya installationsbegrepp. Termiska beräkningar och hållfasthetsberäkningar vid ny-eller omkonstruktioner samt energiberäkningar i samband med torkeldning etc. tillhör också mina arbetsuppgifter.
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
"ÅKLAGARE" (åk-lagare)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
-
- Posts: 17
- Joined: 18 Nov 2007, 23:07
- Location: Ödeshög