Bonnet not closed

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
twist

Bonnet not closed

Post by twist »

hej,

jag har en laguna som har börjat bli lite konstig...Jag va i tyskland på genom resa. Stanade och fyllde på soppa sen när jag starta upp henne igen så kom det ett meddelande bonnet not closed.

I samma veva som det kom så började larmet bli konstigt så fort jag larma bilen så börja det tjuta efter 30-40 sek..

Bonnet not closed har jag sökt på och kommit fram till att det e något med motor dörren att den inte är stängd ordentligt. Men vad jag kunde se och känna efter så sitter den som fast svetsad när den e i stängt läge.

Jag tror att mitt larm problem kommer lösa sig automatisk när motorhuv blir fixad..

Jag undrar om det finns någon sensor i motor rummet som jag borde ta och kolla på lite extra.

Alla tips och ider är välkommna..

Tack på förhand
kalle karlsson
Strimbo

Post by Strimbo »

bonnet = huv
Daniel S

Renault Laguna -98
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Antar att det är en Laguna I... Öppna och stäng huven några gånger. Om det inte hjälper tror jag att det fanns en liten plastpinne som ska sticka upp i främre delen av motorutrymmet, den känner av larmet och troligen huven också. Någon kan säkert bekräfta att så är fallet. Minns inte riktigt och kan tyvärr inte gå ut och kolla :-( . Troligen är det fel på den, motionera, eller byt ut. I annat fall så sitter kontakten i någon eller i båda två huvlåsen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
emanuelsahlstrom

Var får jag tag i en sensor?

Post by emanuelsahlstrom »

Plockar upp en gammal tråd...

Min Laguna -00 klagar på att inte motorhuven är stängd, och jag antar att det är en av sensorerna som har gjort sitt. Ser ut så i varje fall.
Jag undrar var man kan få tag i en ny sådan sensor?
Emanuel Sahlström
Dennis
Forumpolis

Re: Var får jag tag i en sensor?

Post by Dennis »

emanuelsahlstrom wrote:Plockar upp en gammal tråd...

Min Laguna -00 klagar på att inte motorhuven är stängd, och jag antar att det är en av sensorerna som har gjort sitt. Ser ut så i varje fall.
Jag undrar var man kan få tag i en ny sådan sensor?
Är väldigt säker på att det går utmärkt att få tag på den hos Renault.
På Toyota lär du inte hitta den :wink:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply