Hastighetsmätarproblem Megane 1.6 -99
Moderator: Forumpolisen
Hastighetsmätarproblem Megane 1.6 -99
Tidigare har hastighetsmätaren vid ca 5 tillfällen inte fungerat efter start, dvs mätaren har inte rört sig alls vid bilrörelse framåt-bakåt. Efter avstängning och omstart har mätaren fungerat normalt igen.
Problemet är nu permanent. När jag slår på tändningen rör sig hastighetsmätaren sekundsnabbt ngn mm upp och ner, sedan är den helt död. Alla andra mätare fungerar helt OK. Jag har provat att rensa ut i kontrollboxen nära batteriet, det fanns en del skräp och mindre korrosion på blecken där. Tyvärr ingen hjälp av detta.
Det stämmer väl att systemet är elektroniskt på denna modell? Har inte hittat ngn vajer!
Om systemet nu är elektroniskt, sitter givaren vid växellådan eller är det en ABS-givare?
Ngn som vet ett enkelt sätt att inspektera hastighetsmätaren (visarenheten) från insidan utan att montera bort hela frontkonsolen? Jag misstänker i första hand ett lokalt problem med hastighetsmätaren (eftersom den faktiskt rör sig lite grann vid start och problemet delvis funnits förut).
Andra tips?
MVH
Problemet är nu permanent. När jag slår på tändningen rör sig hastighetsmätaren sekundsnabbt ngn mm upp och ner, sedan är den helt död. Alla andra mätare fungerar helt OK. Jag har provat att rensa ut i kontrollboxen nära batteriet, det fanns en del skräp och mindre korrosion på blecken där. Tyvärr ingen hjälp av detta.
Det stämmer väl att systemet är elektroniskt på denna modell? Har inte hittat ngn vajer!
Om systemet nu är elektroniskt, sitter givaren vid växellådan eller är det en ABS-givare?
Ngn som vet ett enkelt sätt att inspektera hastighetsmätaren (visarenheten) från insidan utan att montera bort hela frontkonsolen? Jag misstänker i första hand ett lokalt problem med hastighetsmätaren (eftersom den faktiskt rör sig lite grann vid start och problemet delvis funnits förut).
Andra tips?
MVH
M Norstrom, Gbg
Tips för self-test
Tilläggs info till ovan:
Färddatorn har koll på bensinåtgång men inget för övrigt. Antar att detta beror på avsaknad av datavärde för tillryggalagd vägsträcka (hastighet via puls från ABS-givare x tid från start).
Kollat i lite handböcker. Self-test av instrumentpanelen gör man (om färddator finns) genom att trycka in och i minst 5 s hålla inne knappen på högra färdriktningsvisaren innan man slår på tändningen (ej motorstart). Har kört detta och hastighetsvisaren rör sig, alltså inget fel på mekaniken här. Får felmeddelande "H" vilket innebär ngn krångel med oljedisplayen, men detta bör vara förbikopplat på min modell då jag inte ens har ngt sådan instrument i panelen. Därav detta "felaktiga" felmeddelande. Har också kollat olika kopplingsscheman och det verkar som om impulsen från ABS-kontrollenheten (dit signal från de fyra ABS-givarna går) går in i instrumentpanelboxen till pin 23 via grå kabel. Detta tycks också stämma med info jag hittat på Club Renault Coupe:s sida i UK.
Hur kan jag på bästa sätt kolla att hastighetsimpulsen från ABS-systemet når instrumentpanelboxen? Räcker en multimätare?
MVH
Färddatorn har koll på bensinåtgång men inget för övrigt. Antar att detta beror på avsaknad av datavärde för tillryggalagd vägsträcka (hastighet via puls från ABS-givare x tid från start).
Kollat i lite handböcker. Self-test av instrumentpanelen gör man (om färddator finns) genom att trycka in och i minst 5 s hålla inne knappen på högra färdriktningsvisaren innan man slår på tändningen (ej motorstart). Har kört detta och hastighetsvisaren rör sig, alltså inget fel på mekaniken här. Får felmeddelande "H" vilket innebär ngn krångel med oljedisplayen, men detta bör vara förbikopplat på min modell då jag inte ens har ngt sådan instrument i panelen. Därav detta "felaktiga" felmeddelande. Har också kollat olika kopplingsscheman och det verkar som om impulsen från ABS-kontrollenheten (dit signal från de fyra ABS-givarna går) går in i instrumentpanelboxen till pin 23 via grå kabel. Detta tycks också stämma med info jag hittat på Club Renault Coupe:s sida i UK.
Hur kan jag på bästa sätt kolla att hastighetsimpulsen från ABS-systemet når instrumentpanelboxen? Räcker en multimätare?
MVH
M Norstrom, Gbg
Har haft exakt samma problem
Det finns ett kontsktstycke bakom batteriet som sitter trångt uppe i hörnet mot innerskärmen rakt i vattendroppet. Där skarvas en mängd tunna styva kablar bl.a. till hastighetsmätaren.
Det var massor av oxid och smuts och en del kablar gick av bara men petade. Rengöring och skarvning med vid sidan om har fungerat i två år nu!
Det finns ett kontsktstycke bakom batteriet som sitter trångt uppe i hörnet mot innerskärmen rakt i vattendroppet. Där skarvas en mängd tunna styva kablar bl.a. till hastighetsmätaren.
Det var massor av oxid och smuts och en del kablar gick av bara men petade. Rengöring och skarvning med vid sidan om har fungerat i två år nu!
Håkan Kjellin, Storå
Tack för tipset. Jag öppnade den svarta boxen uppe i hörnet ovanför batteriet. I denna fanns ett par säkringar samt en vit kopplingsdosa (som en stor sockerbit nästan) med en massa kablage. Var det i den vita dosen ditt problem fanns? Vet du var ABS-kontrollenheten sitter. Behöver hitta en lämplig mätpunkt!
MVH
MVH
M Norstrom, Gbg
Lösningen på problemet
Self-test på instrumentpanelen visar mekaniskt fungerande hastighetsvisare. Konklusion: Insignal för hastighet når inte hastighetsvisaren.
När tändningen slås på visas korrekt ABS-symbolen kortvarigt och vid bromsning fungerar ABS:en. Konklusion: Mer sannolikt problem med hastighetssignalkabeln än ABS-givare, ABS-kontrollenhet eller jord.
Åtgärd: Ny djupdykning in i omkopplingsboxen i motorrummet upp i hörnet mot passagerarsidan. Plockar denna gång bort en vit kontakt med 7 in- och utgående kablar. Finner att en grå kabel i den undre kontaktdelen har lossnat. Fullt med kopparärg i alla kontakthål fö. Lyfter enkelt bort övre delen av instrumentpanelen och når visarenheten. I denna två ingående kontakter. Mha kopplingsschema identifieras hastighetskabeln som gående till pin 23 på den större av de två kontakterna. Med mulitmeter verifieras att den i kopplingsboxen trasiga grå kabeln just går till pin 23 i kontakten på visarenheten. Lossar den grå kabeln från intakta vita kontaktdelen och kopplar ihop ändarna mha isloeringstejp. Hastighetsmätaren fungerar nu som vanligt. Kommer på sikt behöva byta hela den vita kontakten.
Tack alla för god hjälp i detta ärende.
När tändningen slås på visas korrekt ABS-symbolen kortvarigt och vid bromsning fungerar ABS:en. Konklusion: Mer sannolikt problem med hastighetssignalkabeln än ABS-givare, ABS-kontrollenhet eller jord.
Åtgärd: Ny djupdykning in i omkopplingsboxen i motorrummet upp i hörnet mot passagerarsidan. Plockar denna gång bort en vit kontakt med 7 in- och utgående kablar. Finner att en grå kabel i den undre kontaktdelen har lossnat. Fullt med kopparärg i alla kontakthål fö. Lyfter enkelt bort övre delen av instrumentpanelen och når visarenheten. I denna två ingående kontakter. Mha kopplingsschema identifieras hastighetskabeln som gående till pin 23 på den större av de två kontakterna. Med mulitmeter verifieras att den i kopplingsboxen trasiga grå kabeln just går till pin 23 i kontakten på visarenheten. Lossar den grå kabeln från intakta vita kontaktdelen och kopplar ihop ändarna mha isloeringstejp. Hastighetsmätaren fungerar nu som vanligt. Kommer på sikt behöva byta hela den vita kontakten.
Tack alla för god hjälp i detta ärende.
M Norstrom, Gbg
-
- Posts: 2
- Joined: 17 Apr 2009, 10:33
- Location: MORA
Hastighetsmätarkrångel.
Hade stor hjälp av denna tråd. Drabbades av precis samma problem och hade nog aldrig löst det utan denna tråd, den grå kabeln i det vita kontaktstycket verkar vara en akilleshäl på dom här modellerna.
Ps. Den lokala Volvo/Renault verkstaden med 35 års erfarenhet hade ingen aning om vart problemet kunde ligga. Och när jag, efter att ha fixat det, berättade för dem vad felet var så gapade dom bara.
Ps. Den lokala Volvo/Renault verkstaden med 35 års erfarenhet hade ingen aning om vart problemet kunde ligga. Och när jag, efter att ha fixat det, berättade för dem vad felet var så gapade dom bara.
Hej alla,
Jag har samma problem som ovanstående författare. Men den vita kopplingsdosan som beskrivs är inte kopplad till något..
Var kan det vara då som glappar?
Alla andra mätare på instrumentpanelen fungerar!
Är det någon som kan hjälpa mig?
Bilen är en Renault Megane -96. Den har ingen färddator utan en vanlig hastighetsmätare bara, som är elektriskt styrd. Den har dessutom inte ABS.
Jag har samma problem som ovanstående författare. Men den vita kopplingsdosan som beskrivs är inte kopplad till något..
Var kan det vara då som glappar?
Alla andra mätare på instrumentpanelen fungerar!
Är det någon som kan hjälpa mig?
Bilen är en Renault Megane -96. Den har ingen färddator utan en vanlig hastighetsmätare bara, som är elektriskt styrd. Den har dessutom inte ABS.
Johannes Morfeldt
Stockholm
Renault Megane 1,6 -96
Stockholm
Renault Megane 1,6 -96
Impulsgivaren i växellådan alternativt glappis i kablaget.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Diffhuset
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Hastighetsmätarproblem Megane 1.6 -99
Ska försöka ta tag i och byta den där givaren nu.. Jag har hittat den och införskaffat en ny, men hur sjutton får jag loss den?
Jag förstår att det sitter som små spärrar så att den ska fastna. Jag lyckas att snurra den runt, men det är omöjligt att dra den uppåt..
Några tips?
Jag förstår att det sitter som små spärrar så att den ska fastna. Jag lyckas att snurra den runt, men det är omöjligt att dra den uppåt..
Några tips?
Johannes Morfeldt
Stockholm
Renault Megane 1,6 -96
Stockholm
Renault Megane 1,6 -96
Re: Hastighetsmätarproblem Megane 1.6 -99
Jag har lyckats få loss den, men jag vet inte om jag har satt dit den nya ordentligt. Den fungerar, men det går inte trycka ned den längre än att den översta O-ringen ligger strax över hålet. Går det att köra med den så?
Hur sjutton ska jag annars få ned den ordentligt?
Hur sjutton ska jag annars få ned den ordentligt?
Johannes Morfeldt
Stockholm
Renault Megane 1,6 -96
Stockholm
Renault Megane 1,6 -96