Trasig startspärr

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

mackie
Posts: 16
Joined: 23 Dec 2007, 12:08
Location: STHLM

Trasig startspärr

Post by mackie »

Hej.
I dett fallet har vi kostaterat att starspärren är trasig.
Nu säger bilia att dom ska ha 1500 för feösökning plus delar och arbete.
Det känns lite tungt när man vet att den säkert är en givare eller likn som gått för någon hundring. Eller har jag helt fel. Någon som har en susning om vad jag ska testa att byta. Renault Megane 1998 2.0
Last edited by mackie on 23 Dec 2007, 12:56, edited 1 time in total.
Thomas Löwgren
Renault Megan'e
2.0 RT 1998
ior69
Posts: 123
Joined: 24 Nov 2007, 09:35
Location: Värnamo

Post by ior69 »

Hej! Du måste ju tala om vad det är för bil samt årsmodell.
På Renault bilarna finns det många olika startspärrar.
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
mackie
Posts: 16
Joined: 23 Dec 2007, 12:08
Location: STHLM

Post by mackie »

Ok. Uppdaterat.
Thomas Löwgren
Renault Megan'e
2.0 RT 1998
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

går det att låsa\låsa upp bilen med fjärrsändaren har du IR eller radio fjärr(finns det en diod brevid nyckel ämnet eller inte) hur blinkar dioden i instrumentet... jag kan hjälpa dig programera nycklar för en slant om det e det som e felet.... prova att hålla in cpe knappen i bilen ca 10 sek om dörrarna låser låser upp så tryck på sändaren 3 gånger... om inte det fungerar så håll in låsupp knappen 10 sek om dörrarna låser låser upp då så tryck 3 gånger.... blev lite luddigt dkrivet men du förstår nog :roll:
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
mackie
Posts: 16
Joined: 23 Dec 2007, 12:08
Location: STHLM

Post by mackie »

Det är en IR. Kontakten är bruten med mottagaren känns det som.
Den har varit lite labil innan den la av helt.
För att komma runt detta idag, så har jag en kod och en handhavadesätt
som gör att startspärr upphävs.
Det handlar om att hålla in CPR vänta på blinkningar ett visst antal ggr osv.
Det går bra. Men vem f.n orkar hålla på.
Så vad ska man byta egentligenär min fråga.
Thomas Löwgren
Renault Megan'e
2.0 RT 1998
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

ta ner taklampan å kolla om mottagaren e oxiderad eller ej kan var så enkelt att det bara e att täta runt takantenen å göra rent eller byta motagaren i taket sitter under den svarta bulan i taket... får det går inte att låsa upp bilen med fjärren på nyckelen??
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
mackie
Posts: 16
Joined: 23 Dec 2007, 12:08
Location: STHLM

Post by mackie »

rscliosport wrote:ta ner taklampan å kolla om mottagaren e oxiderad eller ej kan var så enkelt att det bara e att täta runt takantenen å göra rent eller byta motagaren i taket sitter under den svarta bulan i taket... får det går inte att låsa upp bilen med fjärren på nyckelen??
Nej.
Thomas Löwgren
Renault Megan'e
2.0 RT 1998
mackie
Posts: 16
Joined: 23 Dec 2007, 12:08
Location: STHLM

Post by mackie »

Hur menar du oxiderad? Jag vet att jag hade lekage från antenn förut innan jag bytte gummiplattan.
Vart skulle oxiden i så fall sitta?
Jag trodde detta var ett slutet system och inga rörliga delar där uppe i taket under lampan.
Hmmm om jag minns rätt så finns det en kopplingsplint till IR ;en kan det vara den?
Thomas Löwgren
Renault Megan'e
2.0 RT 1998
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

exakt det sitter ett kretskort med en motagare till IR systemet den kan gå sönder å få ett vit/grönt smet bulver på sig som leder ström å då går den sönder ta ner den å se hur den ser ut å skrapa rent rund lödningarna ..
jag brukar lägga silicon runt hålet där man stoppar ner antennen genom taket bara för att vara på den säkra sidan...
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
mackie
Posts: 16
Joined: 23 Dec 2007, 12:08
Location: STHLM

Post by mackie »

Ok. Ska kika lite mera uppe i taket.
Thomas Löwgren
Renault Megan'e
2.0 RT 1998
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Lite dum fråga kanske, men har du provat att byta batteri i nyckeln?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
mackie
Posts: 16
Joined: 23 Dec 2007, 12:08
Location: STHLM

Post by mackie »

Joakim16v wrote:Lite dum fråga kanske, men har du provat att byta batteri i nyckeln?
Ingen fråga är dum. Visst har jag gjort det.
Thomas Löwgren
Renault Megan'e
2.0 RT 1998
mackie
Posts: 16
Joined: 23 Dec 2007, 12:08
Location: STHLM

Post by mackie »

God fortsättning på er.
Nu har jag rengjort kretskortet vilket visuellt såg helt ok ut.
Även kontaketn fick sig en omgång.
men men inte ett liv :cry:
DEn ligger inte över någon säkring va? Hmmm näe det borde den väl inte?

mv
Thomas
Thomas Löwgren
Renault Megan'e
2.0 RT 1998
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Att kontrollera säkringarna är ett måste när man letar efter elfel.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
mackie
Posts: 16
Joined: 23 Dec 2007, 12:08
Location: STHLM

Post by mackie »

Men om detta hänger på en säkring, så är det ju bara att plaocka bort den och starta.
Men jag ska ändå kolla dom.
Thomas Löwgren
Renault Megan'e
2.0 RT 1998
Post Reply