Mégane Coupé 1.6 16v 1999 fas2 "Ärtan"-kmfdm
Moderator: Forumpolisen
Det allra senaste är att Ärtan inför julen har bestämt sig för att få lite uppmärksamhet. Hon vill att matte skall häva hennes startspärr. Slarvar man med batteribyte i nyckeln så får man...problem. Så, imorgon blir det test av M-väghjälp, inköp av nya batterier till nycklarna, be till högre makter att M-väghjälp kan häva startspärren - å få liv i Ärtan igen.
Annars blir det bärgning till verkstan så får dom väl fixa henne.
Det är kul nästan jämt. På sista tiden har det varit skitkul mest hela tiden.
Finns det nåt mer som kan gå snett så lovar jag att Murphy ser till att Ärtans matte får sin beskärda del Det som inte dödar - härdar
Annars blir det bärgning till verkstan så får dom väl fixa henne.
Det är kul nästan jämt. På sista tiden har det varit skitkul mest hela tiden.
Finns det nåt mer som kan gå snett så lovar jag att Murphy ser till att Ärtans matte får sin beskärda del Det som inte dödar - härdar
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Startspärren finns alltid kvar.
Det ska gå att fixa en sån sak själv. Dennis förklarade för mig hur man gjorde. Byt batteri i den som är död. Man får lära den döda nycklen. Lås upp med den ena och lås med den den som har nytt batteri. När det fungerar byter man i den andra. Det är bra att skifta nycklar så man inte använder en hela tiden. Den nycklen som inte används kan tappa minnet.
Det är roterande kod på dessa nycklar. Det är en sån sak som man kan göra själv bara man har en liten skruvmejsel till att ta isär nycklen med.
Läste i en annan tråd. Är motorn helt död då är det säkert som Dennis säger. Startspärren blockerar bara tändningen iaf på äldre Lagunor.
Det ska gå att fixa en sån sak själv. Dennis förklarade för mig hur man gjorde. Byt batteri i den som är död. Man får lära den döda nycklen. Lås upp med den ena och lås med den den som har nytt batteri. När det fungerar byter man i den andra. Det är bra att skifta nycklar så man inte använder en hela tiden. Den nycklen som inte används kan tappa minnet.
Det är roterande kod på dessa nycklar. Det är en sån sak som man kan göra själv bara man har en liten skruvmejsel till att ta isär nycklen med.
Läste i en annan tråd. Är motorn helt död då är det säkert som Dennis säger. Startspärren blockerar bara tändningen iaf på äldre Lagunor.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Ärtan har fått ett nytt fint Volvobatteri i ofrivillig julklapp av matte.
Nästan 1200 spänn inklusive byte. Varför Volvobatteri i en Renault? För att originalbatteriet är för klent Nu hoppas jag att hon är nöjd Lite högre amperestyrka som hjälper till att hålla hennes strömförsörjning konstant. Inte roligt när bilen dör...man blir tvungen att åka kollektivt till jobbet buss
Så, inget chip till Ärtan i år, hon får nöja sig med nytt batteri!
Nästan 1200 spänn inklusive byte. Varför Volvobatteri i en Renault? För att originalbatteriet är för klent Nu hoppas jag att hon är nöjd Lite högre amperestyrka som hjälper till att hålla hennes strömförsörjning konstant. Inte roligt när bilen dör...man blir tvungen att åka kollektivt till jobbet buss
Så, inget chip till Ärtan i år, hon får nöja sig med nytt batteri!
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
http://www.youtube.com/watch?v=4yYvSK9ECSE
Snart 2008 - ett helt nytt år. Man blir onekligen inspirerad av ovanstående klipp från YouTube
Får be Ärtan om en önskelista och sedan upprätta en handlingsplan för henne...för nog skall det bli nåt mera roligt än ett nytt batteri
Chip? Mjau...katten är redan chipad, kanske lika bra att bilen blir det med?
Förslag, någon?
Vad blir nästa steg, för att få en roligare bil?
Vad är gjort hittills?
Sänkt 30 mm, HR sänkfjädrar (målade i samma gula färg som dämparna) fram, och mixtrat med torsionsstavarna bak. Gula justerbara Konidämpare runt om. Sportavgassystem från Ferrita. Huv och skärmar fram ommålade en gång, skärm ommålad bak. Dekaler på ruta fram och bak. Fet Renaultdekal bak, och reklamdekaler på dörrsidorna. Öppet sportluftfilter från Green Cotton. Nytt VOLVO-batteri
Originalstereo utbytt mot Pioneer huvudenhet, fokal högtalare 4 st, kondensator, 2x10 tums baslåda bak (blått neonljus det ser man mycket av synd att det inte fanns grööööönt)
Mégane coupé textilmattor.
Funderar på:
Chiptrimning - ger 10% extra power.
Inredningen kanske kunde göras roligare om man besöker en bilsadelmakare...
Grönt neonljus
Däck till 16 tums fälgarna.
Så, vad har jag glömt? Vad kan man göra för roliga saker mera?
Tips?
Snart 2008 - ett helt nytt år. Man blir onekligen inspirerad av ovanstående klipp från YouTube
Får be Ärtan om en önskelista och sedan upprätta en handlingsplan för henne...för nog skall det bli nåt mera roligt än ett nytt batteri
Chip? Mjau...katten är redan chipad, kanske lika bra att bilen blir det med?
Förslag, någon?
Vad blir nästa steg, för att få en roligare bil?
Vad är gjort hittills?
Sänkt 30 mm, HR sänkfjädrar (målade i samma gula färg som dämparna) fram, och mixtrat med torsionsstavarna bak. Gula justerbara Konidämpare runt om. Sportavgassystem från Ferrita. Huv och skärmar fram ommålade en gång, skärm ommålad bak. Dekaler på ruta fram och bak. Fet Renaultdekal bak, och reklamdekaler på dörrsidorna. Öppet sportluftfilter från Green Cotton. Nytt VOLVO-batteri
Originalstereo utbytt mot Pioneer huvudenhet, fokal högtalare 4 st, kondensator, 2x10 tums baslåda bak (blått neonljus det ser man mycket av synd att det inte fanns grööööönt)
Mégane coupé textilmattor.
Funderar på:
Chiptrimning - ger 10% extra power.
Inredningen kanske kunde göras roligare om man besöker en bilsadelmakare...
Grönt neonljus
Däck till 16 tums fälgarna.
Så, vad har jag glömt? Vad kan man göra för roliga saker mera?
Tips?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
kmfdm wrote:
Såhär såg jag ut imorse när matte skrapade rutorna för att förbättra min sikt. Vi skulle åka till Street Performance innan dom öppnade för att få mitt nya luftfilter på plats. Spännande...
En liten bild på den nya installationen. Det såg enkelt ut att göra, och om man vet hur man skall göra så är det en bagatell.
Insuget från kylaren var lite bångstyrigt att få loss, men annars gick det som en dans. Originalgrejorna är sparade, ifall fall...
Ingen avskärmning för värme, men det behövs egentligen inte. Bara om man är ute efter lite extra hk, och på Ärtans lilla motor (110 hk) så är det ingen svindlande prestandahöjning...customiserad lösning ger nog mest matte mera utrymme i plånboken
Nice! Det visade sig att det mullrar EXTRA GÖTT om man trycker ner gasen och varvar lite extra. Roligt! Att lite extra ljud kan göra så mycket
Stort hål i plånboken? Njäh. Filter-kitet gick på 1075 ( Rabatt 10% avdraget för CRS-medlemmar) och en liten peng för arbetet. Värt varenda öre!
Nu funderar bara Ärtan på vad nästa "projekt" skall bli...Realistiska drömmar får det bli - gissningsvis däck till 16 tums fälgarna på vinden till nästa sommar. Men först - på med vinterdäcken i helgen...
Hurra och äntligen!!!
Nu skall även Cherie få andas lite bättre.
Patrik ringde och jag har tid på torsdag.
2 timmar (cirkus) skall installationen ta.
he he Nu ligger ärtan snart i lä
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
Hurra och äntligen!!!
Nu skall även Cherie få andas lite bättre.
Patrik ringde och jag har tid på torsdag.
2 timmar (cirkus) skall installationen ta.
he he Nu ligger ärtan snart i lä[/quote]
Kul för Chérie!
Patrik är en guldklimp!
Tja, Ärtan har legat i lä hela tiden Men jag kanske kan få ligga bakom dig å nyttja lite av din slip-stream
Har inte helt förträngt att det finns en möjlighet att chippa Ärtan. Några extra hk blir det, men skall man göra det bara för att snåla in på bensinförbrukningen så tror jag det är slöseri med pengar. Tomgången kanske höjs, och då vill hon ha mera gas. Hur kul är det om hon blir svimfärdig vid rödljusen i stan, och alla gubbar i volvo visar bakändan för henne?
Var i norrland å körde lite på riktig snö med dubbfria däck förra veckan, och fick en lektion i "eco-drivning" av min gamla körlärare (gratis) Han berättade att kommunen hade varit på lektion hos honom, och fått sig en tankeställare. Kommunchefen räknade snabbt ut efter lektionen (teoretisk och praktisk körning) att genom att praktisera "eco-driving" skulle han spara in 6000 kr per år i bränslekostnader. Dé du!
Det är ta mig tusan nästan en chippning
Nu skall även Cherie få andas lite bättre.
Patrik ringde och jag har tid på torsdag.
2 timmar (cirkus) skall installationen ta.
he he Nu ligger ärtan snart i lä[/quote]
Kul för Chérie!
Patrik är en guldklimp!
Tja, Ärtan har legat i lä hela tiden Men jag kanske kan få ligga bakom dig å nyttja lite av din slip-stream
Har inte helt förträngt att det finns en möjlighet att chippa Ärtan. Några extra hk blir det, men skall man göra det bara för att snåla in på bensinförbrukningen så tror jag det är slöseri med pengar. Tomgången kanske höjs, och då vill hon ha mera gas. Hur kul är det om hon blir svimfärdig vid rödljusen i stan, och alla gubbar i volvo visar bakändan för henne?
Var i norrland å körde lite på riktig snö med dubbfria däck förra veckan, och fick en lektion i "eco-drivning" av min gamla körlärare (gratis) Han berättade att kommunen hade varit på lektion hos honom, och fått sig en tankeställare. Kommunchefen räknade snabbt ut efter lektionen (teoretisk och praktisk körning) att genom att praktisera "eco-driving" skulle han spara in 6000 kr per år i bränslekostnader. Dé du!
Det är ta mig tusan nästan en chippning
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Framtida projekt:
Nya bromsskivor fram (ligger i skafferiet å väntar).
Bromsklossar som passar för lite mera aktiv körning.
(kanske green stuff för dom passar in i allt det gröna)
Byta bromsvätska till något som tål tuffare tag.
Har bestämt mig för att inte chippa Ärtan.
Det har varit mycket velande, men det negativa överväger. 11 hk är inte hela världen, och man kan göra mycket roligt för 5000 kr - så det får vara.
Nya bromsskivor fram (ligger i skafferiet å väntar).
Bromsklossar som passar för lite mera aktiv körning.
(kanske green stuff för dom passar in i allt det gröna)
Byta bromsvätska till något som tål tuffare tag.
Har bestämt mig för att inte chippa Ärtan.
Det har varit mycket velande, men det negativa överväger. 11 hk är inte hela världen, och man kan göra mycket roligt för 5000 kr - så det får vara.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Snackade med Patrik på ST och han rekommenderade inte en chippning i mitt fall utan att jag skulle ta kontakt med Per som jobbar påkmfdm wrote:Framtida projekt:
Nya bromsskivor fram (ligger i skafferiet å väntar).
Bromsklossar som passar för lite mera aktiv körning.
(kanske green stuff för dom passar in i allt det gröna)
Byta bromsvätska till något som tål tuffare tag.
Har bestämt mig för att inte chippa Ärtan.
Det har varit mycket velande, men det negativa överväger. 11 hk är inte hela världen, och man kan göra mycket roligt för 5000 kr - så det får vara.
http://www.atechmotor.com/
Tydligen är han och en kollega till honom, som jag inte minns namnet på, bland de bästa i landet när det gäller mappning. Mappningen är tydligen också bättre att satsa på än chippning som ju är ett standardkit.
Jag sms:ar telenumret till dig.
Patrik skall själv mappa sin Nissan där.
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
Ehm.. har du kollat http://www.itsfun.nu? De har nog från 2500-3000:- tror jag.kmfdm wrote:Framtida projekt:
Nya bromsskivor fram (ligger i skafferiet å väntar).
Bromsklossar som passar för lite mera aktiv körning.
(kanske green stuff för dom passar in i allt det gröna)
Byta bromsvätska till något som tål tuffare tag.
Har bestämt mig för att inte chippa Ärtan.
Det har varit mycket velande, men det negativa överväger. 11 hk är inte hela världen, och man kan göra mycket roligt för 5000 kr - så det får vara.
När jag snackade med dem så sa de att de mappar den på rullande landsväg..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Kan rekomendera Peter på Autotech mycket varmt !
Det var dit ja lämnade 21:an för mapning och han gjorde bilen till en helt ny.
Fick ut ca 75hkr ur min bara genom mappning !!
Dock så är ju inte min bil original nånstans, men han gjorde ett kanon jobb och gav sig inte förän man var helt nöjd =)
Det var dit ja lämnade 21:an för mapning och han gjorde bilen till en helt ny.
Fick ut ca 75hkr ur min bara genom mappning !!
Dock så är ju inte min bil original nånstans, men han gjorde ett kanon jobb och gav sig inte förän man var helt nöjd =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Mmm, men du har ju en 4x4 turbo så det är kanske lättare och mera lönsamt att trolla fram lite extra krafter ur den motorn? En 1.6 16v på 79kW (110 hk) kanske kräver kraftiga trollformler och en massa guldpengar även om hon fått sportavgassystem, öppet luftfilter och god omvårdnad.Robin wrote:Kan rekomendera Peter på Autotech mycket varmt !
Det var dit ja lämnade 21:an för mapning och han gjorde bilen till en helt ny.
Fick ut ca 75hkr ur min bara genom mappning !!
Dock så är ju inte min bil original nånstans, men han gjorde ett kanon jobb och gav sig inte förän man var helt nöjd =)
Novis som jag är, tar inte motorn mera stryk efter mapning? Med mera hk och kräm, så bör man väl se till att andra grejor anpassas efter nya förhållanden. Bromsar etc..
Inte lätt när man slagit tanken ur hågen, så kommer det information som gör att kanske...
Hur som helst - Robin - jag har fina bilder på dig å Erika. PM:a en mail som är aktuell så får du några bilder.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Ja joh.. ja har ju Turbo och då ökar effekten betydligt enklare än med en sug motor.. Men ponera att du köper ett chip till din bil som ska enligt specen ge ca 10hkr och som ska universal passa alla 1,6 16v 79kw, men när du väl knökat i det så fick du 7hkr men en trevligare motor att åka med. Nu om du åker till honom så kanske du får betala en tusenlapp till men däremot få en mapning som är anpassad efter just din bil och dina justeringar. Allt matchas ihop och han kontrollerar så att allt lirar ihop under optimala förhållanden och vips så hade du 12- 15 hkr mer i don bil plus en betydligt roligare motor och en lägre bränsleförbrukning på köpet =Dkmfdm wrote:Mmm, men du har ju en 4x4 turbo så det är kanske lättare och mera lönsamt att trolla fram lite extra krafter ur den motorn? En 1.6 16v på 79kW (110 hk) kanske kräver kraftiga trollformler och en massa guldpengar även om hon fått sportavgassystem, öppet luftfilter och god omvårdnad.Robin wrote:Kan rekomendera Peter på Autotech mycket varmt !
Det var dit ja lämnade 21:an för mapning och han gjorde bilen till en helt ny.
Fick ut ca 75hkr ur min bara genom mappning !!
Dock så är ju inte min bil original nånstans, men han gjorde ett kanon jobb och gav sig inte förän man var helt nöjd =)
Novis som jag är, tar inte motorn mera stryk efter mapning? Med mera hk och kräm, så bör man väl se till att andra grejor anpassas efter nya förhållanden. Bromsar etc..
Inte lätt när man slagit tanken ur hågen, så kommer det information som gör att kanske...
Hur som helst - Robin - jag har fina bilder på dig å Erika. PM:a en mail som är aktuell så får du några bilder.
Med den lilla effektökningen så behövs det inte ändras något på din bil för att den ska vara säker. Motorn kommer inte slitas något mer heller om man sköter oljebyten och inte tuggar på varvspärren hela dagarna, så det är inget att oroa sig över.
Bilder ja !! ja pm mail så får du skicka =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002: