5xR30 TX - 1981 - Johan

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Farthållaren"Normalur" har två funktioner. En konstantfartsfunktion och en hastighetsbegränsningsfunktion. Samma funktioner som kom på Laguna II 2001. Mellan 1985-2000 fanns det bara farthållare med konstantfartsfunktion.
Den enda bilen med den första genartionens farthållare som jag har använt är på Renault 20 TX som jag köpte i Frankrike oktober 1998. Det var rena drömmen att köra hem denna bil. Bara att justera farten med en av knapparna på ratten om man ville öka eller minska farten.
8)
På Nr4 har farthållaren skenat när man har satt igång den pga en potensiometer som känner av läget på gasreglaget. Hoppar den poteniometer ur sitt läge börjar bilen att skena.
Nu gäller det att pilla den på plats igen, som inte är det lättaste. Ungefär som att gillra en musfälla och byta ut de trasiga transistorerna i databoxen som styr spjälmotorn. Dessa transistorer är hemligstämplade av Motorola, så jag fick mäta mig till vilken typ de var av. Har köpt två NPN och två PNP transitorer. Låter det invecklat?
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Johan wrote:Träffade en anti-elekronik nörd på bilträffen på Tjolöholm 2005. Han sa att han inte skulle skaffa sig en mordern bil och körde omkring i en Torslanda-traktor anno 1979. Han skulle säkert vara nöjd med min Diesel-Doris.
Annan sak om elektronik som kan jag säga om tre av mina fyra R30 TX från 1981. I de bilarna finns en mikroprocessor som det står Intel på. Funderar på att skaffa små diskreta dekaler till Nr2, Nr3 och Nr4, som det skall stå "Intel Inside". Alltid retar det någon. :lol:
Mircoprocessorn som sitter i dessa bilar är av typen P8048.
Mircoprocessorn styr farthållaren. 8)
Vad coolt, klart att du måste ha dessa dekaler. Det sticker nog i ögonen på en del 8)
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Mathias wrote:
Johan wrote:Träffade en anti-elekronik nörd på bilträffen på Tjolöholm 2005. Han sa att han inte skulle skaffa sig en mordern bil och körde omkring i en Torslanda-traktor anno 1979. Han skulle säkert vara nöjd med min Diesel-Doris.
Annan sak om elektronik som kan jag säga om tre av mina fyra R30 TX från 1981. I de bilarna finns en mikroprocessor som det står Intel på. Funderar på att skaffa små diskreta dekaler till Nr2, Nr3 och Nr4, som det skall stå "Intel Inside". Alltid retar det någon. :lol:
Mircoprocessorn som sitter i dessa bilar är av typen P8048.
Mircoprocessorn styr farthållaren. 8)
Vad coolt, klart att du måste ha dessa dekaler. Det sticker nog i ögonen på en del 8)
Alltid retar det någon. :twisted:
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

kmfdm wrote:
mange wrote:är lite förvirrad och vet inte riktigt vem som är vem.... men nr 4 är det den svarta med skinklädsel? med allt lullull? Svenska renaults gamla pressbil?
:shock: Oj oj, har du en kändis i ditt Renault-stall Johan :D Då är den väl värd att tas om hand på bästa sätt. Svenska Renaults Pressbil - jo ja tackar jag!
Så du har en f.d. direktionsbil också? Det var ju skithäftigt måste jag säga 8)
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Nu har min franske R30 vän skickat iväg ett paket till mig med fyra bromsslangar yttre bak till R30 TX 1981-> och en vit Histoire & Collecion skjorta till mig. Bromsslangarna ska Nr2 och Nr4 ha, skjortan gör sig nog bäst till min svarta kostym.
Undrar om det matchar med svart Renault 30 TX och svart kostym. :roll:
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Nu har jag hämtat ut mitt paket från Frankrike. :D
En bromsslang kostar 19,47€, då har min R30 vän fått 29% i rabatt av Renault-handlaren i
Chalon-sur-Saône.
Undrar vad samma del skulle kosta i Säffle? :roll:
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Igår köpte jag 2+2 bromsok bak till två av mina 30 TX. :) Det kan vara bra att ha bra bromsar om mina vänner vill åka med. De ska ju åka säkert och bekvämt. 8)
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

Johan wrote:Igår köpte jag 2+2 bromsok bak till två av mina 30 TX. :) Det kan vara bra att ha bra bromsar om mina vänner vill åka med. De ska ju åka säkert och bekvämt. 8)
Köpte du dom hos Mekonomen?
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Cherie wrote:
Johan wrote:Igår köpte jag 2+2 bromsok bak till två av mina 30 TX. :) Det kan vara bra att ha bra bromsar om mina vänner vill åka med. De ska ju åka säkert och bekvämt. 8)
Köpte du dom hos Mekonomen?
Hur kunde du veta det? :roll:
Budweg har renoverat dem.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Nu har jag beställt fyra Michelin Energy XT1 175/80 R14.
De ska användas till långresor. Blir för dyrt med Michelin TRX till långresor.
De däcken som är beställda ska monteras på 14 tums TX fälgar.
Fyra Michelin Energy XT1 175/80 R14 kostar mindre än vad ett Michelin TRX 190/65 390 däck kostar. :shock:
Last edited by Johan on 05 Mar 2008, 09:31, edited 1 time in total.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Johan wrote:Nu har jag beställt fyra Michelin Energy XT1 175/80 R14.
De ska användas till långresor. Blir för dyrt med Michelin TRX till långresor.
De däcken som är beställda ska monteras på 14 tums TX fäljar.
Fyra Michelin Energy XT1 175/80 R14 kostar mindre än vad ett Michelin TRX 190/65 390 däck kostar. :shock:
sitter det inte större däck på en sån, än smala cyckelhjul med megaprofil.. måste bli svajigt med en v6 och automatlåda i snoken ???
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

175/80 14 var standard TX tom 1982, TRX var tillval. Ej i Sverige 1981.
1983-1984 var det tvärt om.
Lite svajigare kanske det blir. Men det är ingen sportbil utan en komfortabel glidarbil. 8)
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Johan wrote:175/80 14 var standard TX tom 1982, TRX var tillval. Ej i Sverige 1981.
1983-1984 var det tvärt om.
Lite svajigare kanske det blir. Men det är ingen sportbil utan en komfortabel glidarbil. 8)
Hehe, men personligen hade jag tyckt att det varit komfortablare med några däck som talar om var vägen befinner sig,det gör man inte med 175/80-14.. men skall det vara orginal så... men 195/60-14 hade varit skönare...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Tony wrote:
Johan wrote:175/80 14 var standard TX tom 1982, TRX var tillval. Ej i Sverige 1981.
1983-1984 var det tvärt om.
Lite svajigare kanske det blir. Men det är ingen sportbil utan en komfortabel glidarbil. 8)
Hehe, men personligen hade jag tyckt att det varit komfortablare med några däck som talar om var vägen befinner sig,det gör man inte med 175/80-14.. men skall det vara orginal så... men 195/60-14 hade varit skönare...
Med 195/60-14 hade rullomkretsen blivit för liten. Hade jag varit tät på pengar så hade det blivit TRX för 12 papp. Nu sparar jag 9 papp på att köpa ballongdäck. Inte så snyggt med ballongdäck, men jag får råd att åka till World Series by Renault i Le Mans istället. :D
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

På tidigt 80 tal då jag körde 30TS ombyggd med sprut så hade jag 205/65 14 på original plåtisar, det passade bra men även den profilen blev lite svajjig.(tror dock det mest var fjädrar/kr.hämmare)
Man är ju väldigt begränsad på fälgar då den bultcirkeln bara finns på 20/30 och gamla Traffic, alla är 14" :(
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply