Så nu har man en clio sport också, men hjälp!!

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mille08
Posts: 102
Joined: 15 Jan 2007, 15:05
Location: Stockholm

Så nu har man en clio sport också, men hjälp!!

Post by mille08 »

Tja nu har man verkligen fastnat för renault. Köpte ikväll en Renault clio 2.0 sport 02:a(facelift)

Sitter och kollar på en sida med trimdelar till den vad är skillnad på dessa benämningar eller kategorier:

*clio II
*Clio 172 cup Exhausts
*Clio 183 cup Exhausts trophy

tacksam för svar.

Länk: http://www.k-tecracing.com/catalogue.asp
Emilios Silverörn, Renault Laguna 1.8 Touring-01
Renault clio 2.0 sport-02
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

cup 172 cup är en lättad clio 172 men vad jag vet skall det inte vara någon skillnad mellen vanliga 172 vad det gäller skorstenen... 182hk har dubbla pipor i mitten således inget som passar 172hk om man inte bygger om baken..
finns nog någon som vet mer om just clio...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

stämmer som tony säger.
Fas I och II är 172 fas III är 182 (3)
Ett tufft avgassystem till clio är grupp N systemet detta kan du köpa hos kruse promotion

Grattis till bilen :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
mille08
Posts: 102
Joined: 15 Jan 2007, 15:05
Location: Stockholm

Post by mille08 »

mange wrote:stämmer som tony säger.
Fas I och II är 172 fas III är 182 (3)
Ett tufft avgassystem till clio är grupp N systemet detta kan du köpa hos kruse promotion

Grattis till bilen :D
tackar, var ju tvungen att ha en bil att få leka med också.
Synd att kruse promotion inte har uppdaterat deras sida sen sep 06. Haha. Finns ingen webshop när man går in på deras sida.
Emilios Silverörn, Renault Laguna 1.8 Touring-01
Renault clio 2.0 sport-02
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Eftermarknads-system, typ halvsatser (över bakaxeln och slutdämpen) brukar vara samma till fasI och II. Däremot skiljer främre biten bl.a. katen. FasI har två parallella katar medan fasII har en större kat.
182'an har förutom dubbla blås bak även ett annat grenrör. Så 182 system tror jag inte passar mot 172'ans grenrör utan vidare.
I UK är det en populär modifiering att byta ut 172'ans grenrör mot 182'ans dito (ger säkert 2hk... :roll: ). Det kräver modifikation av 172'ans avgasystem för att passa.

Jag har provat med ett Laser halvsystem på ShoppingClion. Den känns en liten aning piggare i mellanregistret, svackan runt 4k maskeras lite, men det bullrar väl mycket för min smak.
Last edited by Falk on 18 Dec 2007, 13:02, edited 1 time in total.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

då får man använda den gamla beprövade tekniken telefon..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

mille08 wrote:
mange wrote:stämmer som tony säger.
Fas I och II är 172 fas III är 182 (3)
Ett tufft avgassystem till clio är grupp N systemet detta kan du köpa hos kruse promotion

Grattis till bilen :D
tackar, var ju tvungen att ha en bil att få leka med också.
Synd att kruse promotion inte har uppdaterat deras sida sen sep 06. Haha. Finns ingen webshop när man går in på deras sida.
Webshop kan du glömma :lol: prova telefon sist jag kollade kostade ett system 6-7000 kr..... bara så att du vet så låter detta system mycket... men om du använder bilen som leksak så funkar det utmärkt.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
mille08
Posts: 102
Joined: 15 Jan 2007, 15:05
Location: Stockholm

Post by mille08 »

Fan nu sitter man ytterligare en gång på k-tecracing.com och drömmer sig bort. Men pengarna till styling går just nu till familje containern :D sen lite julklappar ;) hehe

men någon som har lite tips om vad man kan köpa på deras sida så man komemr upp i ca 200 hk.
tacksam för svar då jag inte kan så mycket i motorbygge delen :D
Emilios Silverörn, Renault Laguna 1.8 Touring-01
Renault clio 2.0 sport-02
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

mille08 wrote:...200 hk :D
Bl.a. här har det snackats 200hk's vara eller inte vara...
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=6912

8)
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

individuella spjällhus och kammar,chip och skorsten.. sedan är du där men det kostar ..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

jag har ca 190 hk i motorn på min sport å jag har chipp/filter och grupp N avgas utan katt det ända chippet typ gör e att flytta varstoppet till 8000 rp-m filtret (KN öppet låter skitballt avgassystemet e 2,86tum med en dämpare besikningen gillar inte den men det e jävligt fin sång gå in på photobucket.com sök på rscliosport gå in på min sida å klicka vidare på videos så har du ett ljud klipp på min clio tomgång och upp till varvstopp 8) låter rätt elak.... men om jag vore du skulle nog jag handla stötdämpare fjädrar och R-däck å en sittafast stol å åka ifrån alla i rondellerna :D
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Det trissta är att fast man har 200hk i clion så kommer familjebilar köra ifrån en. Hatar när man kommer upp i 140 med bilen, för där är det som att köra in i en vägg. Ingen autobahn bil här inte :roll: :D
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Stämmer som Joel skriver... Den är inte hal i vinden direkt...
Jag har haft 215, kanske 220, eller så på mätarn på autobahn (över 200 riktig fart :D ) men det går trögt från 170. Bättre att snickra på chassie-prestanda än motor-prestanda... 8)
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Falk wrote:Bättre att snickra på chassie-prestanda än motor-prestanda...
Verkligen! Kommer ihåg för ett år sedan när jag åkte på Sviestad med Falk och aldebo. De körde cirklar runt mig då :roll: Men efter 4st fräscha däck och 4st fjädrar så blir blir det annat. Den bästa investeringen på bilen kan jag säga :D
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Ni saknar en baklucka ju! :wink:

19 är nog fortfarande bättre än clio aerodynamiskt, men iom med williams och senare så har clion fått mer effekt :evil:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply