Ta loss växellådan på en Renault 19
Moderator: Forumpolisen
Ta loss växellådan på en Renault 19
Hej det är så att min storebrors Renault 19 fick växllådsras för någon vecka sen. Han är ju inte den tekniskaste människan som gått i ett par skor så jag tog mig an att hjälpa honom. Jag har hört att det står ett serienr i lådan som jag måste ha för att kunna beställa en ny. Men nu är det så att jag får inte ens loss lådan :S Jag har lossat på varenda skruv/mutter utan att den lossar. Så nu undrar jag om ni har några tips och trix som kan hjälpa mig. Tack på förhand!
Daniel Bill
nr skall stå på en metallbit, som brukar sitta väl synlig ovanpå lådan... DU borde ha en JB3** låda .. du kan inte ha låssat allt om den inte lossnar det är ett hett tips..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
---Tony wrote:nr skall stå på en metallbit, som brukar sitta väl synlig ovanpå lådan... DU borde ha en JB3** låda .. du kan inte ha låssat allt om den inte lossnar det är ett hett tips..
okej, tackar, men jag har gått över lådan flera gånger och hittar inget mer att lossa på, vet du om det sitter någon skruv/bult som är väldigt dold?
Daniel Bill
Japp, startmotorn ska bort, bultarna till den går genom lådans skal..
Åtminstone på 16v är det nästan smidigare att ta ut hela motorvaggan, vet inte ens om det går att få ut lådan med motorn kvar i.. Jag har råkat ut för två vxl-lådsras på 19 16v.. båda gångerna tog jag vaggan ut underifrån
Åtminstone på 16v är det nästan smidigare att ta ut hela motorvaggan, vet inte ens om det går att få ut lådan med motorn kvar i.. Jag har råkat ut för två vxl-lådsras på 19 16v.. båda gångerna tog jag vaggan ut underifrån
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Stockholm
2st ras undrar hur min låda kommer hålla när jag har mer hk än i 16v motorn...och framför allt mer NmJoakim16v wrote:Japp, startmotorn ska bort, bultarna till den går genom lådans skal..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
det som har gått på mina lådor är växelgafflarna i lådan, dvs inget effekt/vridrelaterat.. Jag skyller på tidigare ägare som inte kan växla ordentligt..Tony wrote:2st ras undrar hur min låda kommer hålla när jag har mer hk än i 16v motorn...och framför allt mer NmJoakim16v wrote:Japp, startmotorn ska bort, bultarna till den går genom lådans skal..
Joakim Birath
Stockholm
Stockholm
var får man tag på gafflar i stål?? verkar sitta sånt i cup lådorna.. känner en som råkat ut för samma sak på en clio 16v.. när gafflarna går sönder får dom inte plats i lådan och tittar ut ,det har det gjort på hans låda..Joakim16v wrote:det som har gått på mina lådor är växelgafflarna i lådan, dvs inget effekt/vridrelaterat.. Jag skyller på tidigare ägare som inte kan växla ordentligt..Tony wrote:2st ras undrar hur min låda kommer hålla när jag har mer hk än i 16v motorn...och framför allt mer NmJoakim16v wrote:Japp, startmotorn ska bort, bultarna till den går genom lådans skal..
Alltså är det vanligt att dom som kör clio/19 16v inte kan växla..
jag har inte lyckats att ta sönder någon låda i 5orna trots jag gjort mitt bästa.. utövar dock inte barnsligheter som sliter på lådan i starten..
Det är inget som har tittat ut i mina lådor, jag har tänkt öppna dom och titta om man kan få ihop de två till en fin, hel låsa..
Jag tror att det är många som försöker tvinga i växlarna, det brukar inte funka så bra..
Men som sagt, effekt verkar de inte ha något större problem med, men skulle det vara så att din låda inte gillar trimmet så kan du sätta i en JC5a från megane 2.0 coupén, de ska hålla bättre..
Jag tror att det är många som försöker tvinga i växlarna, det brukar inte funka så bra..
Men som sagt, effekt verkar de inte ha något större problem med, men skulle det vara så att din låda inte gillar trimmet så kan du sätta i en JC5a från megane 2.0 coupén, de ska hålla bättre..
Joakim Birath
Stockholm
Stockholm
tack för tipset, då får man nog lite bättre utväxling, visserligen är det redan fixat med ENORMA fälgar om man jämför med orginalet..Joakim16v wrote:Det är inget som har tittat ut i mina lådor, jag har tänkt öppna dom och titta om man kan få ihop de två till en fin, hel låsa..