Lite frågor ang nyinköpt R19
Moderator: Forumpolisen
Lite frågor ang nyinköpt R19
Hallå alla Renault ägare!
Har fått händerna på en Renault R19 - 96. 17k mil och ett ganska schysst skick.
Men det är så att nycklarna till den är det väldigt dåliga batterier i, enligt förra ägaren skall man höra med Renault och så måste dom beställa en speciell kod för nyckeln.
Är det så det går till? Varför går det inte bara att byta batteriet i nyckeln? (det är inget larm på bilen)
Sedan lyser det inte i panelen i mitten, under radion, lyser ingenting, dvs dimljusknapparna osv. Sedan lyser även inte varvräknaren och oljämätaren någonting. Hur går man tillväga för att byta dom lamporna.
Nån som kan hjälpa mig?
/Perra[/img]
Har fått händerna på en Renault R19 - 96. 17k mil och ett ganska schysst skick.
Men det är så att nycklarna till den är det väldigt dåliga batterier i, enligt förra ägaren skall man höra med Renault och så måste dom beställa en speciell kod för nyckeln.
Är det så det går till? Varför går det inte bara att byta batteriet i nyckeln? (det är inget larm på bilen)
Sedan lyser det inte i panelen i mitten, under radion, lyser ingenting, dvs dimljusknapparna osv. Sedan lyser även inte varvräknaren och oljämätaren någonting. Hur går man tillväga för att byta dom lamporna.
Nån som kan hjälpa mig?
/Perra[/img]
Per Söderlund
Nyckeln är bara byta batteri i, inga konstigheter.
Vissa av knapparna är det bara byta lampa i, man tar bara ut knappen och av med "locket" så kan man pilla ut lampan.
För att byta lampor i instrumentklustret så får man lossa en kåpa ovanför 2st t20, och kåpan på undersidan av panelen, bakom spaken för rattens höjdintällning 2-3st t20. Sen sitter instrumentgruppen i 2st t20 underifrån och 2st t10 i ovankant, sen är det bara lossa alla kablar och hastighetsmätarwiren och lirka ut instrumentet.
Man kan byta lamporna genom att bara lossa den undre kåpan och ligga och pilla med armen uppe bland alla kablar, men jag tror det är smidigare att plocka loss med tanke på vilka lampor det är. Du får välja själv, antagligen får du lika många rivsår på båda sätten
Vissa av knapparna är det bara byta lampa i, man tar bara ut knappen och av med "locket" så kan man pilla ut lampan.
För att byta lampor i instrumentklustret så får man lossa en kåpa ovanför 2st t20, och kåpan på undersidan av panelen, bakom spaken för rattens höjdintällning 2-3st t20. Sen sitter instrumentgruppen i 2st t20 underifrån och 2st t10 i ovankant, sen är det bara lossa alla kablar och hastighetsmätarwiren och lirka ut instrumentet.
Man kan byta lamporna genom att bara lossa den undre kåpan och ligga och pilla med armen uppe bland alla kablar, men jag tror det är smidigare att plocka loss med tanke på vilka lampor det är. Du får välja själv, antagligen får du lika många rivsår på båda sätten
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Se upp med de stora "allmänbelysning"-lamporna bakom instrumenten. De är "stora" glassockellampor men på bara 2W. Volvo vill gärna lura på oss 3-wattare som reservdel och de lyser alldeles uppåt väggarna för starkt.
Själv har jag satt i små 1.2W glassockellampor i brist på bättre, de passar halvhyfsat i socklarna och lyser lagom mycket. Nån påstod att Mekonomen har 2-wattare med stor sockel, har inte kollat själv...
Värmepanel, knappar och indikeringslampor har små 1.2W i bajonettsockel, det gick att byta lampa i bajonettsockeln på vissa av dem medan andra hade lampa/bajonettsockel som enhet.. I strömbrytarna satt lamporna svetsade i min -90, fick klippa och löda i nya!
Själv har jag satt i små 1.2W glassockellampor i brist på bättre, de passar halvhyfsat i socklarna och lyser lagom mycket. Nån påstod att Mekonomen har 2-wattare med stor sockel, har inte kollat själv...
Värmepanel, knappar och indikeringslampor har små 1.2W i bajonettsockel, det gick att byta lampa i bajonettsockeln på vissa av dem medan andra hade lampa/bajonettsockel som enhet.. I strömbrytarna satt lamporna svetsade i min -90, fick klippa och löda i nya!