Köpråd - Renault 19 cab

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
TobiasE

Köpråd - Renault 19 cab

Post by TobiasE »

Hejsan club renault!

Jag har spanat lite på en Renault 19 cabriolet från 1996. Bilen är enligt köparen i gott mekaniskt skick, och den har passerat Controle Technique (Franska motsvarigheten till bilbesiktningen) för ett par månader sedan.

Jag märkte dock att lampan för parkeringsbroms/bromsvätska var tänd under hela testkörningsvändan. Är detta nånting som man bör oroa sig för?

Med vänliga hälsningar,
- Tobias
Tobias Engvall
Johan

Re: Köpråd - Renault 19 cab

Post by Johan »

TobiasE wrote:Hejsan club renault!

Jag har spanat lite på en Renault 19 cabriolet från 1996. Bilen är enligt köparen i gott mekaniskt skick, och den har passerat Controle Technique (Franska motsvarigheten till bilbesiktningen) för ett par månader sedan.

Jag märkte dock att lampan för parkeringsbroms/bromsvätska var tänd under hela testkörningsvändan. Är detta nånting som man bör oroa sig för?

Med vänliga hälsningar,
- Tobias
Kontrollera nivån i bromsvätskebehållaren, är det för lite bromsvätska så lyser lampan. Om det är lite i den, ta reda på varför det är så lite, kan vara slitna bromsar.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
TobiasE

Post by TobiasE »

Hej igen, tack för svaret, jag ska kolla upp det.

En annan sak jag la märke till var att motorvärmemätaren var uppe halva vägen efter ungefär 20-30 minuters körning. Är detta normalt, eller är det också något som behöver kollas upp?

MVH,
- Tobias
Tobias Engvall
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Det verkar lite lågt.. hur långt upp kom den innan fläkten gick igång? Jag antar att du lät den gå på tomgång till fläkten gick igång?

I värsta fall är termostaten kass på så vis att den inte stänger ordentligt, kostar ca 60:- på biltema och packning 10:- på mekonomen, plus lite kylarglykol, men det kan vara bra att byta iaf..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Johan

Post by Johan »

Gissar på att du är i Frankrike. Åk till Feu Vert eller Norauto och köp ny termostat. När du kommer hem till Sverige, byt kylarvätska från -23° till -37°.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Cabbe 19

Post by Cabbe 19 »

Håller med tidigare inlägg. Men som gammal volvo/renault mek så råder jag dig att använda Renault original kylarvätska för att slippa problem med kylnoingen. Du ska inte blanda original med annant märke. Alternativt kan du byta ut hela vätskan till ett annat fabrikat.

//K
Krille, Cab 19 Ph 2
Post Reply