ClioRS fas2 "ShoppingClion"-2002-Falk

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Falk wrote:Lite shoppingbilstugg...Klicka här!

8)
Kul läsning! Renommé nästa?
Härligt att ha en glad bil, med lyckliga förare också :D
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Jolle_Pborn wrote:Skiljer det mycket mellan sport fas 1 och fas 2 i vikt? Är motorhuven i plåt? för tycker den är grymt tung iaf. Finns väl glasfiberhuvar att köpa :D

Finns fasen ingen gräns för långt man skulle vilja gå med bilen...
Såg att det var ett tag sedan.... men det finns aluminiumhuvar att köpa:) jag har en på min 8)
Falk wrote:Lite shoppingbilstugg...Klicka här!

8)
Skoj :D kul att du får vara med i etern
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Eftersom det är så många som skriver i forumet att de har problem med sina bilar så måste jag för att skapa lite balans berömma vår ShoppingClio.
Den knallar på felfritt.

Enda problemet i år har varit en klämma till en drivaxeldamask som gav upp.
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=7387
Tiggde en ny slangklämma av "rscliosport" här på forumet. :D

Hade ju tidigare planer på att avveckla Clion, men eftersom junior precis fyllt 18 lär vi väl behålla den ett tag till. 8)

Hämtade en uppsättning Toyo R888'or 195/50x15 häromdagen. Blir bra med lite färskt R-gummi till våren.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jo färskt gummi är alltid bra.. :D :D
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
LarsA
Posts: 43
Joined: 15 Feb 2006, 19:03
Location: Upplands Väsby

Post by LarsA »

Det är härligt att höra Falk :D

Saknar min bil som bara den. Min cykel är inte lika rolig.. :?

Min bil har nu hamnat i den fruktade ägarbyteskarusellen och finns till salu på blocket.. Hoppas det finns några fina Clio/MeganeSport när jag återvänder till Sverige..
Lars Aldebo


Grand Scénic 1.5 dCi EDC -10
RenaultSport Clio -01
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

I år tänkte jag testa att köra på samma bromsbelägg både på gata och bana.
Hittills har jag skiftat pads inför banträffarna eftersom de på bana helt fantastiska Performance Friction PFC97-beläggen inte fungerar så bra till vardags. (De ger högt slitage på skivorna vid låga temperaturer och har ett väldigt aggressivt bromsdamm. Aggressivt både mot fälgar och karossidan. Men helt oslagbara bromsprestanda och otrolig livslängd.)
Tänkte prova med Ferodo DS2500, ett sportbelägg som anses vara bra även för trackdays. Vi får se hur det funkar.

Image
Vadå arrangerad bild...
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
sik
Posts: 128
Joined: 26 Nov 2007, 23:12
Location: Ödeshög

Post by sik »

Köpte du dina hos peansweden =)

Han berättade om en som hade en clio och körde PFC, antar att de är du som han berättade om. Ska köpa PFC till Clio´n för kommande ban dagar och så köpte jag hans Castrol brsomsvätska..

Ser nice ut iaf.. 8)
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

sik wrote:...en som hade en clio och körde PFC...
Jo, det kan nog vara jag... :roll: Finns nog iofs några till som kört PFC på banträffar med Cliosar...

PEAN är förövrigt det rätta stället om man är ute efter bromsprylar på nivån över Biltema. Har järnkoll på vad som behövs för olika användningsområden.
www.peansweden.se
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
sik
Posts: 128
Joined: 26 Nov 2007, 23:12
Location: Ödeshög

Post by sik »

Ne han berätta klart och tydligt att de va en med Clio som körde med PFC men hade tröttnat på att byta belägg. Han skulle köra Ferodo ist =)

Bör va du hehe..

Ja han är duktig. Har köpt en del saker nu till bettan.. Kanske en idé att fixa projekttråd om min med ;)
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

sik wrote:...hade tröttnat på att byta belägg...
Nja, jag har nog egentligen inte tröttnat på att byta belägg... Byter ju ändå hjul inför banträffarna eftersom R-däck på gatan inte är så kul, och att byta belägg fram tar 2 minuter / sida när hjulen ändå är av. PFC beläggen fungerar bäst när man bara åker bana med dem. De kräver egentligen en lite speciell inkörningsprocedur där det ska bildas en transferfilm på skivan.
Så att testa DS2500 är mer av praktiska skäl eftersom ShoppingClion egentligen är min frus bruksbil och kommer att brukas av familjens 18-åring en del framöver...
Ska bli intressant att se hur det kommer att fungera. Antagligen går det bra om man bromsar bestämt, konsekvent och ekonomiskt.
Det blir också ny bromsvätska och nya skivor varje vår. Nya skivor är viktigt för bromsprestandan. Så mycket material som möjligt för att klara dynamiken vid termiska belastningar. Nya skivor går kallare än tunna slitna...

Synd att det inte finns Carbotech-belägg till Clions ok. De hade varit intressant att testa. T.ex. XP8-varianten.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
sik
Posts: 128
Joined: 26 Nov 2007, 23:12
Location: Ödeshög

Post by sik »

Ahh. Men va jag förstod så kör du med orginal skivor? Ska bli intressant att testa PFC beläggen i sommar helt klart. Ska även försöka inhandla ett par R-däck oxå. Såg att de inte var så jäkla dyra på Wheelbase, men behöver även bya mina vanliga gatdäck (dyrt) :roll:
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

sik wrote:Ahh. Men va jag förstod så kör du med orginal skivor?
Bromsarna i sig räcker till hur bra som helst på ClioSporten. Den svaga punkten som på alla standardbilar är att originalbeläggen är en kompromiss avsedd för gatåka och att bromsvätskan ofta är för gammal och dragit åt sig fukt.
Med färsk bromsvätska och temperaturtåliga belägg räcker originalbromsarna till allt man kan hitta på med bilen... Behövs inga dyra bling-grejer.
Jag kör med vanliga släta Brembo OEM skivor från Autoexperten art.nr. E 995 75. Kostar 640:-/st.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
sik
Posts: 128
Joined: 26 Nov 2007, 23:12
Location: Ödeshög

Post by sik »

Oj.. Skillnad på pris. Mina EBC gick på 1100:- men sen vill jag ha utseéndet oxå =)
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Offrade påskafton på lite finmek med ShoppingClion. Det sedvanliga vårpysslet. :D

Nya skivor fram. De gamla var slitna nästan ner till gränsen. Bremboskivor från Autoexperten kostar bara en dryg femhundring med lite rabatt. Så att mickla dit nya skivor är ett lätt val.

Ska som sagt testa Ferodo DS2500-belägg i år. De är ju ett mellanting mellan gat och racebelägg. Bör kunna funka bra. Fick slipa av lite på beläggens basplatta för att de inte ska klämma fast i hållaren. De är lite för stora. Så verkar det för övrigt vara på de flesta beläggen. Ska bli intressant att se hur det funkar med DS2500-klossarna.

Tryckte igenom ny färsk bromsvätska förstås.

Olja och filter. Castrol TWS. Konstaterade i bilens lilla bok att den bara rullat mellan 200 och 400 mil mellan oljebytena de senaste åren. Tror bestämt att ShoppingClion håller på att bli lite bortskämd...

Sparsamt vinterkörd kan man säga. Har rullat 70 mil sedan början på Oktober. Bara några enstaka turer till hustruns jobb och till de lokala stormarknaderna och några närbelägna affärer, det är ju en shoppingbil.

Slutligen åkte nya R-däck på. 195/50x15 Toyo888. Det är ju banåka nästa helg. Fast man tvivlar när man tittar ut genom fönstret idag... Det är tämligen vitt på marken.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Ett par bilder från vårservicen... :D

Image

Image
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Post Reply