Twingo startar ej
Moderator: Forumpolisen
Twingo startar ej
Vår Twingo -96 vägrar helt plötsligt starta. Startmotorn går runt. Batteriet är väl laddat. Immobilizer-lampan slocknar en stund efter att nyckeln satts i tändningsläge och beter sig på samma sätt som den brukar göra. Men bilen vägrar tända.
En dag senare, utan att någon rört den, startar den på första försöket. Den går perfekt, utan något ända hack eller nåt. Inga problem. 15 minuter senare då den ska startas igen, så är samma problem åter.
Har kollat batterikabelskorna och gjort rent från lite oxid.
Har läst en del här på forumen om startspärrar och annat. Någon som har någon idé på felsökningsmetod?
(Har en franks Haynes-manual, men min franska är inte så bra.....)
En dag senare, utan att någon rört den, startar den på första försöket. Den går perfekt, utan något ända hack eller nåt. Inga problem. 15 minuter senare då den ska startas igen, så är samma problem åter.
Har kollat batterikabelskorna och gjort rent från lite oxid.
Har läst en del här på forumen om startspärrar och annat. Någon som har någon idé på felsökningsmetod?
(Har en franks Haynes-manual, men min franska är inte så bra.....)
Jerker Pettersson
Tack för tipset.
Har kikat runt och det fanns en del om TDC, men jag hittar ingen i samband med Twingo, men det är väl samma grejor.....
Felet är värmeberoende. När motorn får kallna startar den normalt. När den blir varm börjar den hacka lite. Omöjlig att starta därefter, förrän den blir kall.
TDC-sensorn borttagen.
TDC-sensorn mäter 228 ohm, så det verkar inte vara avbrott.
Naturligtvis skitig med svart kladd runt själva sensor-spetsen.
Frågan är om den är trasig, eller....?
Kanske lika bra att byta, då den ändå är borttagen.
Som bonus lärde jag mig vad TDC-sensor heter på franska - "capteur de position du villebrequin".
/Jerker
Har kikat runt och det fanns en del om TDC, men jag hittar ingen i samband med Twingo, men det är väl samma grejor.....
Felet är värmeberoende. När motorn får kallna startar den normalt. När den blir varm börjar den hacka lite. Omöjlig att starta därefter, förrän den blir kall.
TDC-sensorn borttagen.
TDC-sensorn mäter 228 ohm, så det verkar inte vara avbrott.
Naturligtvis skitig med svart kladd runt själva sensor-spetsen.
Frågan är om den är trasig, eller....?
Kanske lika bra att byta, då den ändå är borttagen.
Som bonus lärde jag mig vad TDC-sensor heter på franska - "capteur de position du villebrequin".
/Jerker
Jerker Pettersson
Lite fortsättning....
TDC-sensorn mäter 228 ohm.
Inte för att jag vet hur den fungerar, men själva sensorspetsen är uppenbart magnetisk. Och den sitter ju mot kuggkransen, så förmodligen ska resistansen i sensorn påverkas om en järnmassa kommer i närheten av själva sensor-spetsen.
Om jag då tar en skruvmejsel och för med någon millimeters avstånd från sensor-spetsen och samtidigt mäter resistansen får jag som resultat att resistansen varierar mellan ungefär 200-240 ohm.
Slutsats: sensorn verkar inte död, men..........
Har provat att montera tillbaka sensorn rengjord, men bilen startar ej.
Om jag hade en ny sensor vore det ju bara att prova, men söndag inget Mekonomen öppet typ......
/Jerker
TDC-sensorn mäter 228 ohm.
Inte för att jag vet hur den fungerar, men själva sensorspetsen är uppenbart magnetisk. Och den sitter ju mot kuggkransen, så förmodligen ska resistansen i sensorn påverkas om en järnmassa kommer i närheten av själva sensor-spetsen.
Om jag då tar en skruvmejsel och för med någon millimeters avstånd från sensor-spetsen och samtidigt mäter resistansen får jag som resultat att resistansen varierar mellan ungefär 200-240 ohm.
Slutsats: sensorn verkar inte död, men..........
Har provat att montera tillbaka sensorn rengjord, men bilen startar ej.
Om jag hade en ny sensor vore det ju bara att prova, men söndag inget Mekonomen öppet typ......
/Jerker
Jerker Pettersson
Och så fortsätter vi.
Ny TDC-sensor monterad. Vägrar starta. Startmotor går runt.
Gnista finns. Bensinpump hörs starta vid tändning på.
Tändstift torrt.
Bensin finns i bilen (hoppades på defekt tankmätare en stund....)
Låter som insprutningsproblem, i mina öron.
Någon som har nåt hett tips? Var börjar jag?
/Jerker
Ny TDC-sensor monterad. Vägrar starta. Startmotor går runt.
Gnista finns. Bensinpump hörs starta vid tändning på.
Tändstift torrt.
Bensin finns i bilen (hoppades på defekt tankmätare en stund....)
Låter som insprutningsproblem, i mina öron.
Någon som har nåt hett tips? Var börjar jag?
/Jerker
Jerker Pettersson
Fortsättning.
Uppmätt:
- Injektorn mäter 1,5 ohm, ska vara cirka 1.8 ohm - OK, antar jag
- Lufttemperatursensorn mäter 9,3 kohm, ska vara 9,7-10,7 kohm - OK
- Kylvattentemperatursensorn mäter 1.5 Mohm, ska vara 3-4 kohm - FEL alltså.
Simulerar sensorn med ett motstånd, men bilen startar ej. Gjorde dock något litet "host".
Ser att det INTE är torrt vid gasspjället - bensin finns alltså.
Gnista finns som konstaterats tidigare.
Batteriet är lite dåligt, men........
Nu behöver jag råd, please!
Uppmätt:
- Injektorn mäter 1,5 ohm, ska vara cirka 1.8 ohm - OK, antar jag
- Lufttemperatursensorn mäter 9,3 kohm, ska vara 9,7-10,7 kohm - OK
- Kylvattentemperatursensorn mäter 1.5 Mohm, ska vara 3-4 kohm - FEL alltså.
Simulerar sensorn med ett motstånd, men bilen startar ej. Gjorde dock något litet "host".
Ser att det INTE är torrt vid gasspjället - bensin finns alltså.
Gnista finns som konstaterats tidigare.
Batteriet är lite dåligt, men........
Nu behöver jag råd, please!
Jerker Pettersson
Det enkla är det det svåra, sägs det.
Visst var det gnista - men vart tog den vägen?
Det visar sig att fukt i fördelardoslocket fick gnistan att gå galna vägar.
Jag drog en mängd felaktiga slutsatser, och förbannar mig själv att jag inte kollade locket först av allt.
Nu spinner Twingon som en katt igen med nytt fördelardoslock och ny rotor från Biltema.
Slutet gott - allt gott.
/Jerker
Visst var det gnista - men vart tog den vägen?
Det visar sig att fukt i fördelardoslocket fick gnistan att gå galna vägar.
Jag drog en mängd felaktiga slutsatser, och förbannar mig själv att jag inte kollade locket först av allt.
Nu spinner Twingon som en katt igen med nytt fördelardoslock och ny rotor från Biltema.
Slutet gott - allt gott.
/Jerker
Jerker Pettersson