ABS-givare Laguna

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
diksie
Posts: 22
Joined: 18 Jul 2006, 21:48
Location: Floda

ABS-givare Laguna

Post by diksie »

Fräschade upp bromsbeläggen bak i helgen då de fått anmärkning på 6000 mila servicen. Visade sig att endast ett var i behov av byte, övriga var fina. Förstår inte hur de kan komma sig att ett innerbelägg kan skilja sig så i slitage mot det yttre. Nåväl det var inte därför som jag skriver här.

När jag bytte högerbak så upptäckte jag att kabeln till givaren för ABS hade lossnat från fästet vilket gjort att kabeln legat mot däcket. Följden var att skyddet i stort sett var helt avskalat (kopparn var delvis blottad på en yta av 0,5 cm). Detta förklarar varför "check ABS" och "check ESP" blinkat av och till på sistone. Lagar kabeln provisoriskt. Intressant nog lyser "check ABS" och "check ESP" konstant sedan när jag startar bilen och det är nu uppenbart att man måste gå in och släcka lampan på verkstad. Pratade med Volvobil som servar även Renault och frågade efter priser på en ny ABS-givare, egentligen är det ju bara kabeln som är skadad.

TRE OCH ETT HALVT ¤%#& J-VLA TUSEN FÖR DELEN, ARBETET INTE INKLUDERAT!!!! God #¤%& Jul på mig. Då ska vi ändå ha rabatt på delarna då jag jobbar inom Volvo koncernen. 4 papp för lite kabel.
Stööön, får försöka kolla runt och se vad andra mindre verkstäder tar för liknande jobb. Är det ngn som kan rekommendera en mindre verkstad, jag förutsätter att CMS Group, Bilia och Bra bil alla kommer att vara dyrare.
Har ringt Autofrance för att höra vad de ska ha för en givare (väntar på svar)
__________________________________
Jon Jynnås - Floda
Grand Scenic 1.9 dci -06
031-322 23 47
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Om beläggen är ojämnt slitna kan det vara oket som glider dåligt, det är inte bra och måste åtgärdas omgående, annars kan du råka ut för att ett belägg fastnar mot skivan så du måste byta allting..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
diksie
Posts: 22
Joined: 18 Jul 2006, 21:48
Location: Floda

Post by diksie »

Fick svar från Autofrance, en givare från Tyskland skulle kosta mig 770 inkl moms!!! Skvallrar en del om marginalerna i reservdelsindustrin. Det sägs att en motorcykel skulle gå på över 500' om man skulle köpa varje del för sig, sen ska man ju sätta ihop sketen också.
__________________________________
Jon Jynnås - Floda
Grand Scenic 1.9 dci -06
031-322 23 47
diksie
Posts: 22
Joined: 18 Jul 2006, 21:48
Location: Floda

Det lönar sig att invända

Post by diksie »

Jag gick tillbaka till firman och pratade med dem om hur detta kunde uppstått. uppenbarligen inte ett kvalitetfel utan snarare teknikern som råkat komma kabelklämman vid service. Fantastiskt nog tog de in bilen och bytte delen utan kostnad för mig. Det blev en god jul trotsallt. :P
__________________________________
Jon Jynnås - Floda
Grand Scenic 1.9 dci -06
031-322 23 47
Post Reply