Megane II 1.9Cdi, köpa, ny.

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
notko
Posts: 4
Joined: 17 Aug 2007, 14:32
Location: Uppsala

Megane II 1.9Cdi, köpa, ny.

Post by notko »

Hej alla!
Mitt första inlägg här...
Jo, jag går och funderar om lag ska skaffa en ny Megane II 1.9Cdi som pendlarbil (Uppsala-Stockholm) .
Har tittat på bilen, provkört den ett par gånger och tycker bra om den - bar åkkomfort, trevlig motor....

Det jag undrar över är om motorn orkar värma kupen någorlunda snabt när det är riktigt kallt ute? - Man har hört att dieslar är såpass effektiva på att omvandla bränsle till rörelseenrgi så att det inte blir mycket över till värme.

Altså, kommer värmen före eller efter Knivsta :?:

mvh /Notko
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Vi har den lilla 1,5 dci och det är inga problem med värmen. Det sitter dessutom ett extra elektriskt värmeelement i klimatenheten.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

vet inte hur det är på meg II men det borde vara samma som på laguna II dieslarna..jag har en sådan och den har en extra värmare som går igång runt +5 så jag har tidigare värme än en bensinare...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
notko
Posts: 4
Joined: 17 Aug 2007, 14:32
Location: Uppsala

Post by notko »

är lagunans extravärme elektrisk eller btänsledriven?

Notko
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Vi har ingen extravärmare typ vebasto.Men ett elektriskt element klimatenheten är det.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

notko wrote:är lagunans extravärme elektrisk eller btänsledriven?

Notko
laguna har bränsle driven
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
notko
Posts: 4
Joined: 17 Aug 2007, 14:32
Location: Uppsala

Post by notko »

har funderat vidare...man pratar om brytpunkt kostnader bensin kontra diesel.
Gjorde en kalkyl och resultatet var en aning nedslående. skulle tjäna 19 öre/mil på en 1.9 cdi jämfört med en 2.0 bensin på 3200 mil/år, allt inräknat - förbrukning, bränslepris, skatt, skillnad i inköpspris, -6000 på skatten, service.

Det som tippar vågen är serviceintervalet - 1500 mil diesel mot 3000 bensin, altså en extra kostnad på ca 3500:- som den "lila servicen" kostar enligt säljaren.

mvh /Notko

PS. För skojskull räknade på 1.6 bensin. Den slår dieseln med 1,80 kr/mil (samma förutsättningar)
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Var har du fått uppgiften 1500mil serviceintervall :?: :?: Alla data/uppgifter jag har så är det 3000 intervall även på diesel från o med 2002. Undantaget särskilda körförhållanden då är det 1500mil.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

3000 mil borde det vara som Dennis säger. Tror att du räknat galet i din kalkyl. Dieseln går att köra riktigt snålt om man kör rätt. Dessutom är det ju skillnad i soppapriset. Jag räknar med att det normalt är ca 40 öres skillnad per liter. Vore intressant att se din kalkyl i tråden! För övrigt har jag tankat diesel-laguna dyrt förra veckan, 9.99 kr. Nu är priset 9.09... Priskrig är trevligt. Sedan mitten av april har jag tankat diesel för 7.29 - 9.99 kr/l. :-)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
notko
Posts: 4
Joined: 17 Aug 2007, 14:32
Location: Uppsala

Post by notko »

det är rigtigt att dieseln är billligare än bensin. Här ute på pumparna hos MAXI är de 9,09 diesel och 10,89 bensin just nu. Och jag har tagit häsyn till det i min räkneövning.

Ang. servisinterval. Renaults engen broschyr säger 1500mil för 1.9cdi FAP.
här ochså
http://www.renault.se/upload/se/teknisk ... -sedan.pdf

De säger att detta beror på partikelfiltret. Det måste rengöras då o då. När elektroniken känner att det är dags så sprutas det på med extra bränsle som hamnar genom grenröret i filtret och där bränner bort partiklarna som samlats under tiden . En del av den här bränslet hamnar tyvärr i motoroljan och späder ut den. Altså försämras oljan fortare pga detta.

mvh /Notko

PS. Snålkörning: Nu kör jag en Pug 406 2.0 bensin, ca 80 mil i veckan pendlar Uppsala/Stockholm. Brukar tanka 48-50 liter varje söndag - ca 0.6 l/mil. OK, detta till priset av lite gubbkörning på E4. Håller 100 istället för 110-120 Skillnaden i tid är 5 min. Vintertid är det lite mera men forfarande under 0,7.
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Det är högre andrahandsvärde på dieslar, vilket är viktigt.
Den dagen när bensinen tar slut så är bensinare döda, såvida de inte är konverterade till att klara Etanol. Alternativ till fossil diesel finns redan - biodiesel. Dock satsas det inte stort på det än (man ökar inblandningen av biodisel i fossildiesel, så det är en "smygövergång" men mycket återstår att göra).
Sen så har ju regeringen kommit med förslag till sänkt bilskatt på dieselbilar, som alltså gäller perioden efter när skatterabatten på 6000 kr är förbrukad. "Straffskatten" på diesel sänks alltså.

Om jag skulle köpa ny bil idag så skulle jag definitivt köpa diesel, för det har framtiden för sig - åtminstone mer än bensin. Om några år kommer bensinbilar stå och samla damm hos handlarna, det är min övertygelse.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
rutger
Posts: 3
Joined: 22 Apr 2006, 12:01

Värme

Post by rutger »

Har kört 14000 mil med min Megane -04 1,9 dci. Många problem har det varit men dock inte med värmen. Som kallast har jag kört där det varit -37 grader och det var hur varmt och gott som helst i bilen.
Post Reply