Scenic-99 startar ej ibland??????????
Moderator: Forumpolisen
Re: Scenic startar inte????
Jaattwood wrote:Nu är det inte så att den har stannat någongång, problemet är att den inte vill starta när den är varm/ljummen.
Kan det ändå hänga ihop med svänghjulsgivaren???
Sten
Från Granna-landet vest
Hej.
Jag har nog samma problem. Riktigt jobbigt med ibland fel.
Vi har en Renault Scenic -00
Ibland startar den och ibland inte. Startmotorn snurrar bra. Vi har även haft problemet på helt kall bil. Hjälper inte med startkablar så batteri borde det ju inte vara. Däremot startar den relativt lätt när man rullar igång den men det är ju väldigt frusterande att alltid behöva stanna i en backe för att vara säker på att bilen startar.
Sist jag hade problem så provstartade jag den när jag kom hem. Dagen efter när jag skulle köra så startade den inte. En annan da var min fru och handlade och när hon skulle åka därifrån så startade den inte. Några timmar senare när jag åkte dit så startade den direkt.
Vad kan det vara?
Jag har nog samma problem. Riktigt jobbigt med ibland fel.
Vi har en Renault Scenic -00
Ibland startar den och ibland inte. Startmotorn snurrar bra. Vi har även haft problemet på helt kall bil. Hjälper inte med startkablar så batteri borde det ju inte vara. Däremot startar den relativt lätt när man rullar igång den men det är ju väldigt frusterande att alltid behöva stanna i en backe för att vara säker på att bilen startar.
Sist jag hade problem så provstartade jag den när jag kom hem. Dagen efter när jag skulle köra så startade den inte. En annan da var min fru och handlade och när hon skulle åka därifrån så startade den inte. Några timmar senare när jag åkte dit så startade den direkt.
Vad kan det vara?
Göran Nilsson Renault Scenic -00 och Volvo V70 Classic -08
-
Vevaxellägesgivare tror jag att det heter på Mekonomen, den finns, men själva "boxen" får du nog tyvärr köpa på Volvo.Pappilicious wrote:Har själv planer på att byta svänghjulsgivaren och tdc sensorn, har kollat på både autoexperten och mekonomens hemsida utan att hitta dessa delar.
Måste jag iväg till Volvo för att beställa dom eller?
Undrar även vart dessa delar sitter någonstans på bilen?
Gärna bilder
Mvh Pappi
Bosse
Bosse Jakobsson
Segeltorp
Megane -02
Segeltorp
Megane -02
Till att börja med är jag ingen bilmek, utan bara en glad förstördetsjälv:are!
Som jag har förstått det så sitter det en givare nere vid svänghjulet, mellan motor och växellåda. Den kallas hos Mekonomen vevaxellägesgivare och kostar 350:- eller nåt.
Sen finns det en "box" som sitter uppe på torpedväggen och den finns inte på Mekonomen och jag tror även att det är dit som vevaxekgivaren lämnar sin information. Det finns en länk till en guide om hur man kollar denna "box" här nånstans på forumet.
Givaren verkar i alla fall vara en rätt vanlig felkälla och dessutom varken speciellt dyr eller svår att byta, så den tänkte jag prova på min.
Jag vet inte riktigt vad det är som kallas TDC egentligen.
Dock så har min nu startat felfritt i en månad typ, sen jag hade bort och gjorde rent tempsensorerna vid insuget och vid spjällhuset. Den vid insuget var riktigt skitig.
MVH
Swed
Som jag har förstått det så sitter det en givare nere vid svänghjulet, mellan motor och växellåda. Den kallas hos Mekonomen vevaxellägesgivare och kostar 350:- eller nåt.
Sen finns det en "box" som sitter uppe på torpedväggen och den finns inte på Mekonomen och jag tror även att det är dit som vevaxekgivaren lämnar sin information. Det finns en länk till en guide om hur man kollar denna "box" här nånstans på forumet.
Givaren verkar i alla fall vara en rätt vanlig felkälla och dessutom varken speciellt dyr eller svår att byta, så den tänkte jag prova på min.
Jag vet inte riktigt vad det är som kallas TDC egentligen.
Dock så har min nu startat felfritt i en månad typ, sen jag hade bort och gjorde rent tempsensorerna vid insuget och vid spjällhuset. Den vid insuget var riktigt skitig.
MVH
Swed
Bosse Jakobsson
Segeltorp
Megane -02
Segeltorp
Megane -02
ja om man kollar lite sitter den klistrad i detta forum.....
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=7131
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=7131
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Scenic startar inte
Jaha, då var givaren bytt.
Nu ska man bara våga ge sig ut på en tur för att se om det fungerar.
Nu ska jag bara fixa det att dörrarna låser sig när man kör iväg.
Någon har sagt att det står beskrivet i servicehandboken hur man avprogramerar, får väl kolla.
Sten
Nu ska man bara våga ge sig ut på en tur för att se om det fungerar.
Nu ska jag bara fixa det att dörrarna låser sig när man kör iväg.
Någon har sagt att det står beskrivet i servicehandboken hur man avprogramerar, får väl kolla.
Sten
Sten Hansson
Scenic startar inte???
Endast kortare turer, inga långfärder ännu.
Men det verkar lovande, startar än så länge.
Sten
Sten
Sten Hansson
Re: Scenic startar inte???
Hur har det gått nu så här efteråt med bilen.. vore kul att vetaattwood wrote:Endast kortare turer, inga långfärder ännu.
Sten
P-O Sedin
Scenic startar inte
Jodå, det verkar lovande.
Nu vågar vi ta bilen på längre turer.
Sten
Nu vågar vi ta bilen på längre turer.
Sten
Sten Hansson