Toe-in "light"

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Göte J
Posts: 218
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Toe-in "light"

Post by Göte J »

Säkert är det fler än jag som retat sig på att när man bytt ett styrstag så måste man lämna in bilen för att kolla hjulinställningen. Eftersom det bara är toe-in som påverkas när man byter styrstag så räcker det väl att kolla o justera toe-in.
Ett enkelt ( o något mindre noggrant ) sätt att kolla toe-in :
Verktyg : En träribba i vilken man drar i två fyrtums spik på ungefär spårvidds avstånd. Maskeringstejp. En fiberpenna med tunn spets.
Utförande . Ställ bilen på plant o torrt underlag.
Lägg mätverktyget (träribban med spikarna) bakom hjulen med spikspetsarna pekande mot däcket.
Sätt en bit teip vid vardera spikspetsen och gör ett streck med pennan som markering.
Skjut över bilen så tejpen med markeringarna kommer på samma höjd framåt som du hade när du markerade.
Lägg mätverktyget framför och läs av om avståndet ändrats. Har avståndet minskat 2mm har du cirka 2 mm toe-in ( man borde mäta längst ut på däcket).
Om du behöver ändra toe-in, säg 2 mm, vrid då bara på styrstaget så avståndet ändrar sig 1 mm . för hjulet ändrar sig ju lika mycket i bakkant!.
Gör nya markeringar och kolla igen efter åtgärd.
För att utesluta skevhet i fälg o dyligt påverkar. Gör mätningen på ett par ställen till runt hjulet.

[/list][/code][/url]
Göte Johansson, Linköping
Post Reply