Permanent bortkoppling av startspärr Espace -96

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Anguilla

Permanent bortkoppling av startspärr Espace -96

Post by Anguilla »

Köpte en Espace -96 som ersättare till min motorhavererade Espace -92:a häromdan. -96:an är utrustad med startspärr, enligt mitt tycke onödigt och kompliserat. Jag skulle vilja koppla bort spärren permanent om det går, har läst en del på forumen och konstaterat att programmeringen antagligen sitter i motorstyrningen. Skulle det rent av vara möjligt att ta styrboxen från den gamla bilen som inte har startspärr? Båda bilarna är Mod. J 637.
Tacksam för alla råd och tips!!
Dan Johansson
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

funkar den är det ju inget man knappt märker av..jobbigare att ta bort än ha kvar..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Är det precis samma motor kan det gå, men man kanske måste byta c-lås enheterna också (sändare/mottagare) då de nya antagligen har roterande kod, vilket inte den gamla datorn klarar..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Anguilla

Post by Anguilla »

Tackar för synpunkterna om startspärren!
Tyvärr har jag bara instruktionsbok på tyska och vet igentligen inte hur spärren är tänkt att fungera. I morse när jag skulle ta bilen till jobbet, startade den till till ett ögonblick och dog sedan, jag tog ut nyckeln och avaktiverade spärren (dioden slocknade) men kunde inte starta.
Ingen ström på panelen, och låsarna orkade inte dra dom heller (bara ett svagt surr från dom)
När jag ändå är i farten med frågor undrar jag hur man går tillväga för att skaffa en extra nyckel till bilen (jag har bara en), hur vet man nyckelkod alt/ hur programmeras den nya nyckeln?
Om någon vänlig själ kan svara på alla frågor vore jag väldigt tacksam!!!
Dan Johansson
Post Reply