Renault Clio RT 1.4 - 1992 Rycker Innan Motorn Blivit Varm.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Pappilicious

Renault Clio RT 1.4 - 1992 Rycker Innan Motorn Blivit Varm.

Post by Pappilicious »

Tjena.

Har ju som sagt skaffat mig en Renault Clio RT 1.4 - 1992 som jag är otroligt nöjd med, men det är ett litet problem som irriterar mig, det är att den rycker innan motorn blivit varm, vilket är otroligt jobbigt när man ska gasa/köra om.

Läste ett beg test som gällde Renault Clio RN 1.4 - 1991 och i testet stog de så här "Ett vanligt fel på M-testade Renault Clio -91 är ojämn gång på motorn liksom dålig körbarhet. Höga avgasvärden är ett standardfel, säger Milos Kosijer. Vårt ex gick mycket illa, vibrerade starkt på lågt varv och fick för mycket bensin på tomgång. Här visar Milos hur oljestickan är fylld långt över max-strecket, vilket tyder på att oljan spätts ut med bensin."

Är det något jag kan göra för att kuna fixa felet på min clio, har aldrig tidigare ägt en Renault så jag kan inte så mycket när de gäller kända fel.

Otroligt tacksam för hjälp då jag vill bli kvitt problemet så fort som möjligt.
Antonio Grahn
Pappilicious

Post by Pappilicious »

Tjena.

Jag tänkte byta lite saker på bilen som förhoppningsvis fixar mitt problem.
Sakerna som jag ska byta är följande.

* Bränslefilter
* Tändstift
* Tändkablarna

Senare så ska jag även byta.

* Tändspole
* Fördelarlock
* Rotor
* Oljefilter
* Motorolja
* Startbatteri

Är det något mer viktigt som jag glömt som skall bytas?

Mvh Pappi
Antonio Grahn
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Pappilicious wrote:Tjena.

Jag tänkte byta lite saker på bilen som förhoppningsvis fixar mitt problem.
Sakerna som jag ska byta är följande.

* Bränslefilter
* Tändstift
* Tändkablarna

Senare så ska jag även byta.

* Tändspole
* Fördelarlock
* Rotor
* Oljefilter
* Motorolja
* Startbatteri

Är det något mer viktigt som jag glömt som skall bytas?

Mvh Pappi
KAMREMMEN när byttes den :?: :?: :?: går den av trasigt motor.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Pappilicious

Post by Pappilicious »

Bilen har i dagsläget gått 9000mil och kamrem, diverse remmar och spännrullarna är bytta vid 8000mil på verkstad, bilen är väldigt välservad då en äldre kvinna hade bilen innan. Så inge är fel på kamremen :)
Antonio Grahn
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Pappilicious wrote:Bilen har i dagsläget gått 9000mil och kamrem, diverse remmar och spännrullarna är bytta vid 8000mil på verkstad, bilen är väldigt välservad då en äldre kvinna hade bilen innan. Så inge är fel på kamremen :)
Vad bra då slipper du det,tantörd och igensotad,den kanske skulle behöva en riktig hårdkörning så den får jobba lite....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Pappilicious

Post by Pappilicious »

Jag har också börjat fundera om den är igensotad. Kanske borde köra hårt med den. Några tips på hur hårt jag ska köra osv? :D
Antonio Grahn
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Pappilicious wrote:Jag har också börjat fundera om den är igensotad. Kanske borde köra hårt med den. Några tips på hur hårt jag ska köra osv? :D
höga varv,hög hastighet, dvs allt som tanter inte kör.........gör lite höghastighetsförsök och dra hårt på växlarna...så får den jobba lite...då kan du motionera bromsarna samtidigt,bromsa in från 150 lr nått sånt HÅRT ner till låg hastighet.. rekomenderas att göra vid brist på trafik...

Pappilicious

Post by Pappilicious »

Tacka för tipsen Tony :)

Haha jo det blir nog säkrast om de inte är någon trafik när jag ska köra hårt med bilen, får at och göra det på söndag då jag jobbar kväll imån :/

Hör av mig angående hur de gått osv :D
Antonio Grahn
Post Reply