R19 1,7 TXE - 92
Moderator: Forumpolisen
-
R19 1,7 TXE - 92
Tjena !
Har en liten fundering ang en R19 som inte vill starta.
Den går runt, men tänder inte.
Om det inte är tändstiften/tändkablarna, vad kan det då vara?
Soppatillförseln? Hur kan man kolla detta?
Kan det vara något elektroniskt som gått sönder? Tänker på insprutet..
Tacksam för hjälp
Har en liten fundering ang en R19 som inte vill starta.
Den går runt, men tänder inte.
Om det inte är tändstiften/tändkablarna, vad kan det då vara?
Soppatillförseln? Hur kan man kolla detta?
Kan det vara något elektroniskt som gått sönder? Tänker på insprutet..
Tacksam för hjälp
John Elf
Renault R19
Renault R19
-
Motor som inte startar tycker jag ligger i rätt forumsdel,"Motor o Elektronik" så det behöver du nog inte oroa dej förpilocereus wrote:Ligger ju i fel forumdel såg jag nu, så om nån moderator kunde lyfta in mig i Problemlösning så vore det superduper
Kolstiftet i fördelar locket brukar ge upp, det skall fjädra när man trycker på det så att det hela tiden ligger i kontakt med rotorn när det är monterat.
Hör du om soppapumpen surrar till vid startförsök
Har du gnista
Börja felsökningen med att kolla vad som felar, soppa eller gnista.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
Ok dåså, låt den ligga, eller flytta om det behövs
Ang soppapumpen, så tkr jag mig höra surrandet, men har inte kollat att det kommer soppa till motorn, bara antog det.
Vart sitter den mer exakt? Tänkte man kunde känna så den är igång osv. Finns det någonstans man kan "ta loss en slang" och se så det kommer soppa?
Gnistan har jag inte kollat iof, men stiften såg fina ut och tändkablarna likaså. Hur är det med kablarna, är dom känsliga? Har en som ser aningens misshandlad ut, tänkte om man skall byta eller?
Sen har jag fått ett tips från nån bilmek pappa kände, om att det kan vara kamremmen som gått av, är detta något vanligt fel på Renault eller? Skulle visst vara vanligt enl honom. Men jag vet inte, tkr det låter jobbigt
Ang soppapumpen, så tkr jag mig höra surrandet, men har inte kollat att det kommer soppa till motorn, bara antog det.
Vart sitter den mer exakt? Tänkte man kunde känna så den är igång osv. Finns det någonstans man kan "ta loss en slang" och se så det kommer soppa?
Gnistan har jag inte kollat iof, men stiften såg fina ut och tändkablarna likaså. Hur är det med kablarna, är dom känsliga? Har en som ser aningens misshandlad ut, tänkte om man skall byta eller?
Sen har jag fått ett tips från nån bilmek pappa kände, om att det kan vara kamremmen som gått av, är detta något vanligt fel på Renault eller? Skulle visst vara vanligt enl honom. Men jag vet inte, tkr det låter jobbigt
John Elf
Renault R19
Renault R19
Om kamremmen gått av så låter det inget motstånd i motorn när startmotorn snurrar, om du förstår hur jag menar
Lossa en slang kan du göra uppe vid motorn.
Lossa en slang kan du göra uppe vid motorn.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
Det skall alltså låta som att det inte finns något motstånd, utan startmotorn snurrar bara runt utan att dra runt något annat? Menar du så? Typ som en trycklufts-mutterdragare som man slinter med?
Haha, bra beskrivning
Finns det någon bild på en motorn någonstans, där du skulle kunna peka ut en lämlig slang? För mig som är nollad på detta.
Tack för dom snabba svaren.
Haha, bra beskrivning
Finns det någon bild på en motorn någonstans, där du skulle kunna peka ut en lämlig slang? För mig som är nollad på detta.
John Elf
Renault R19
Renault R19
Om kamremmen GÅTT AV så låter det INGET motstånd i motorn när startmotorn snurrarpilocereus wrote:Det skall alltså låta som att det inte finns något motstånd, utan startmotorn snurrar bara runt utan att dra runt något annat? Menar du så? Typ som en trycklufts-mutterdragare som man slinter med?
Haha, bra beskrivning
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
-
Hejsan igen!
Har nu kollat, och med hjälp av en mekaniker kommit fram till att allt ser bra ut, gnista bensin osv. Men, det verkar som att det finns någon startspärr, som blockerar gnistan så bilen inte får starta
Kan det vara så? Finns det startspärr på dessa bilar?
Hur gör man för att få bort den ?
Har nu kollat, och med hjälp av en mekaniker kommit fram till att allt ser bra ut, gnista bensin osv. Men, det verkar som att det finns någon startspärr, som blockerar gnistan så bilen inte får starta
Kan det vara så? Finns det startspärr på dessa bilar?
Hur gör man för att få bort den ?
John Elf
Renault R19
Renault R19
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Ingen startspärr i R19. Måste vara något annat. Om du har gnista och bensin fram så kan det väl bara problem med att gnistan inte kommer vid rätt tillfälle? Kanske styrbox som spökar?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
-