Byte av bromsbelägg

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
diksie
Posts: 22
Joined: 18 Jul 2006, 21:48
Location: Floda

Byte av bromsbelägg

Post by diksie »

Hej,
Funderar på att byta beläggen som fick godkänt för 700 mil till vid senaste service. Har inte gjort detta tidigare men enligt en polare var det inga större bekymmer. Han yrade om att det fanns bilmanualer som täckte det mesta, men jag vet inte vilken som kan rekommenderas för en Laguna 2.2 dci -06.

Vidare pratade han om en lite dyrare variant av belägg "...green..." som gav ifrån sig ett betydligt tacksammare bromsdamm, dvs lätt att få bort till skillnad det dammet som åstadkomms idag. Är det ngn som vet vad jag talar om och har erfarenhet av dessa belägg. Kan det vara värt att slänga på dem på Lagunan?

Både ABS och ESP lampan blinkade idag när jag körde till jobbet, det kom och gick under tag och sedan bara slutade det. Vad anser panelen är det ngt som jag bör se till att få fixat?

Tacksam för all info jag kan få!
Mvh
Jon
__________________________________
Jon Jynnås - Floda
Grand Scenic 1.9 dci -06
031-322 23 47
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Gällande bromsbelägg så vet jag att många använder EBC Greenstuff, främst de som kör lite mer "inspirerat" ;)
Om det är lättare att få bort det dammet vet jag dock inte.
Bromsbelägg brukar vara ganska enkelt att byta, det borde räcka med att du tar av hjulet och tittar så borde du se hur det funkar..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
diksie
Posts: 22
Joined: 18 Jul 2006, 21:48
Location: Floda

Post by diksie »

Inspirerat var ett fint ordval.

Tack för info.
__________________________________
Jon Jynnås - Floda
Grand Scenic 1.9 dci -06
031-322 23 47
Ulf Svedin
Posts: 3
Joined: 14 Nov 2007, 10:08
Location: Sundsvall

Post by Ulf Svedin »

Manualerna han pratade om är nog Haynes.
http://www.haynes.se/list_allproducts.htm

De verkar dock inte ha några till Renault.
Ulf Svedin
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Re: Byte av bromsbelägg

Post by chh »

diksie wrote:Hej,


Både ABS och ESP lampan blinkade idag när jag körde till jobbet, det kom och gick under tag och sedan bara slutade det. Vad anser panelen är det ngt som jag bör se till att få fixat?

Jon
Du får gasa mindre när det är halt. :D Dom blinkar när antisladden ingriper.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Ulf Svedin wrote:Manualerna han pratade om är nog Haynes.
http://www.haynes.se/list_allproducts.htm

De verkar dock inte ha några till Renault.
Det finns till Laguna II, Mekonomen tog hem till mig. Den är ganska ny så den finns inte listad överallt.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
diksie
Posts: 22
Joined: 18 Jul 2006, 21:48
Location: Floda

Post by diksie »

Blinkandet var "check ESP" and "check ABS" samtidigt som den "gyllene skiftnyckeln" blinkade.

Läste i ngt annat inlägg att ABS lampan kunde blinka till om man hade slitna belägg, mao jag får testa först och byta dem. Kör fortfarande runt på de sletna sommarsulorna.

Har kollat runt lite på belägg:

Autofrance ville ha 375 kr för fyra, det finns även en monteringstillsats men det kunde han inte redogöra vad man skulle ha den till.

Det jag har läst om EBC Greenstuff är inte enbart positivt, verkar som de äter skivor och inte direkt är lämpade för framtunga bilar. Dieselspisen väger trotsallt lite xtra jmf med bensinstånkan.
Finns även ett märke som heter Ferodo.

Vad anser ni, vad är era erfarenheter? Ska man nöja sig med billiga original eller kan det vara idé att investera i andra? Håller inte direkt på med bankörning, men Jonseredsbacken är som gjord för lite moment.
__________________________________
Jon Jynnås - Floda
Grand Scenic 1.9 dci -06
031-322 23 47
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

diksie wrote:Blinkandet var "check ESP" and "check ABS" samtidigt som den "gyllene skiftnyckeln" blinkade.
.
aaa :D det var ju lite annorlunda.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

ferodo har extra bra belägg i sitt sortiment, men även motsvarande original, villl du ha prestandabelägg tror jag det är ds2500 du ska ha. Jag skulle ha köpt vanliga original från autofrance. De är billiga och de funkar. Monteringsatserna brukar innehålla nya fjädrar och shims och liknande, saknar du någon del kan det vara bra att skaffa sån med, de brukar inte vara så dyra..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kört slut på frambromsarna på en 06a.. kör du 1000mil i månaden ?? min 02 har gått 14600 orginalklotsar fram...massor kvar
värre klotsar sliter skivor mer,men green stuff verkar slita upp sig själva ganska fort dvs fortare än orginalen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply