Elschema / startproblem Megane 1.6 16v 2002

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
TomasAndersson

Elschema / startproblem Megane 1.6 16v 2002

Post by TomasAndersson »

Halloj allihop! Farsans Megane har bara jävlats sista åren och mellan varven så vägrar den bara starta. Flera fel har hittats av honom och även verkstäder men nu är det nåt nytt IGEN! Någon som kan tipsa om hur eller vart man kan komma över komplett elschema över den här bilen så man kan sätta sig ner och försöka felsöka lite mer själv? Tittade hos Haynes böcker men dom har inga böcker för Renault alls vad jag kunde se?!

Tacksam för tips!

:D
Ludvig

haynes

Post by Ludvig »

jorå, dom har ingen svensk upplaga bara.
bokus har den http://www.bokus.com/b/9781859609163.ht ... rch_result
Ludvig Landen
TomasAndersson

Post by TomasAndersson »

Tackar för tipset. Har dock forskat lite mer på ett annat forum och det verkar kunna vara TDC sensorn. Tänkte prova att byta den får vi se om det kan hjälpa annars vet i fan vad som kan vara fel =)

Ha're! :D
Swed

Post by Swed »

Hej!

Har samma problem med min Megane -02!
Har också riktat in mej på TDC-sensorn, bara inta tagit mej för att byta den.

Mina problem är låg, lite ojämn, småryckig tomgång, dock går den bra med lite gas och på högre varv. Sen så vägrar den helt att starta ibland. Detta inträffar bara när den är varm och den startar alltid efter ett antal försök, ibland efter 5 och ibland efter 20.

Jag har bytt tändstift, kollat och gjort rent alla kontakter till tändstift, tempgivare (2 st) och spjällmotor utan nån skillnad. Insugstempgivaren var rätt smutsig/oljig men det vart ingen skillnad efter rengöring.

Jag har även provat att ha den igång och dra av tändspolarna en efter en (man ska tydligen inte lossa lågspänningssidan med motorn igång, har jag läst) och då går den knappt, när den går på tre burkar, så den känns om om tändspolarna funkar.

Nästa steg är nu att byta TDC-givaren.

Var var det du hade läst mer om detta?

MVH
Swed
Last edited by Swed on 07 Nov 2007, 12:48, edited 1 time in total.
Bosse Jakobsson
Segeltorp
Megane -02
TomasAndersson

Post by TomasAndersson »

Konstigt nog var det inte TDC sensorn som jävlades. Det är nåt annat, verkar som det är nåt relä eller glapp mellan tändningslåset och startmotorn för den går klockrent när den väl startar. Och att få den att starta är ungefär som att spela Lotto =)

And TDC givaren hittade jag lite bilder i ett "slutet" forum vart den sitter och hur man byter den enkelt. Dock är det från en 99'a men man kopplar ganska snabbt vart och hur man gör även på en 02a! Skicka ett PM till mig privat med din mailadress så kan jag skicka över bilderna.

Skål!
Post Reply