Hur bra är Renaults diagnosverktyg
Moderator: Forumpolisen
Hur bra är Renaults diagnosverktyg
Min Megane 2002 tände avgasreningslampan i våras och jag åkte till min lokala verkstad som försökte läsa felkoden men han hittade ingen. Fick tipset att byta lambdasonden för att "se om det var den som var trasig". Alternativ 2 var att byta katalysatorn, med samma motivering. Avstod och åkte senare till en annan verkstad som kunde utläsa att det var lambdasonden. Bytte den, efter ett par km lyste lampan igen.Enligt verkstaden "kunde" det då vara fel på katalysatorn och jag erbjöds "byta den för att se om det var felet". Jag skippade det, fick felkoden släckt och körde vidare ett par månader besiktigade utan anmärkning och igår tändes lamp igen
Min fråga till kloka Renaultmänniskor med kunskap om Renaults diagnosverktyg är:
Kan man verkligen inte utläsa vilken komponent det är fel på. Det blir liksom lite väl dyr felsökning att trial&error-byta rätt dyra grejer för att hitta felet. Någon som vet?
Min fråga till kloka Renaultmänniskor med kunskap om Renaults diagnosverktyg är:
Kan man verkligen inte utläsa vilken komponent det är fel på. Det blir liksom lite väl dyr felsökning att trial&error-byta rätt dyra grejer för att hitta felet. Någon som vet?
Diagnosutrustningen kan ju inte känna kattens fuktion eftersom lambdasonden sitter före katten och diagnosen hämtar ju infon från sonden.
Senare versioner har en sond före katten som reglerar förbränningen och en efter katten som ger felmeddelande om katten inte funkar korekt.
Senare versioner har en sond före katten som reglerar förbränningen och en efter katten som ger felmeddelande om katten inte funkar korekt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Anledningen att katten inte förmår att rena tillräckligt så att avgasreningslampan tänds, brukar vara att någon tändspole inte funkar riktigt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Suveränt Dennis! Är detta ett vanligt fel på Renault?
Ditt tips till verkstaden är alltså att börja med att kolla om någon av tändspolarna är paj?
Som du säkert förstår känner man sig både frustrerad och bortkommen när verkstaden inte hittar felkoden och föreslår byten av dyra prylar för att testa.
När det gäller diagnosutrustningen: är det så att vissa verkstäder har vassare utrustning än andra? Ska man vända sig till en Renaultexpert eller rentav märkesverkstaden? Skulle gärna anlita dig men jag bor i Göteborg, lite långt kanske.
Ditt tips till verkstaden är alltså att börja med att kolla om någon av tändspolarna är paj?
Som du säkert förstår känner man sig både frustrerad och bortkommen när verkstaden inte hittar felkoden och föreslår byten av dyra prylar för att testa.
När det gäller diagnosutrustningen: är det så att vissa verkstäder har vassare utrustning än andra? Ska man vända sig till en Renaultexpert eller rentav märkesverkstaden? Skulle gärna anlita dig men jag bor i Göteborg, lite långt kanske.
Du har ju Hamobil i kungsbacka och Håkansbilservice i eller i närheten av Hissingen. Dessa är märkesoberoende men jobbar helst Renault.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
från å med 01 så sitter det två lambdasoner på renulter en före å en efter(euro00 regler) ... fick du veta vad coden heter om dom har gjort rätt så ska det stå på ditt kvitto... ialla fall så kan coden katalusator effekt nedsat det betyder att man måste tyvär byta katten...
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
Man kan få igång en "mättad" katt igen om den inte gått förlångt med fel förbränning.rscliosport wrote:från å med 01 så sitter det två lambdasoner på renulter en före å en efter(euro00 regler) ... fick du veta vad coden heter om dom har gjort rätt så ska det stå på ditt kvitto... ialla fall så kan coden katalusator effekt nedsat det betyder att man måste tyvär byta katten...
Men då gäller det att köra HÅRT på höga varv så den blir ordentligt uppvärmd och "vädrad"
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
Jag åkte tex med min Avantime från Luxemburg till Paris samt endel stadskörning i Paris med en defekt tändspole, och den katten funkar perfekt igen efter resan hem.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem