Mégane Coupé 1.6 16v 1999 fas2 "Ärtan"-kmfdm

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Djet
Posts: 79
Joined: 17 Feb 2006, 16:50
Location: Hudiksvall

Post by Djet »

Jag kom på att jag skulle kolla bland papperen som följde med vid köpet.
Så här ser bladet om adaptern ut:

Image[/url]

Lycka till ! Hoppas det funkar.
Mårten Björs, Hudiksvall
Medlem 1662
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Tusen Tack Mårten!

Vilket tur att du har ordning på dina papper, och tack för att du gjorde dig besväret med att lägga in bilden.
Skall kolla med dem om det inte kan funka med denna.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Djet
Posts: 79
Joined: 17 Feb 2006, 16:50
Location: Hudiksvall

Post by Djet »

Ingen orsak.

Jag skulle kanske lagt till att den inte är helt billig. Du får nog punga ut omkring 1300:- för den, men den löser som sagt var både display och rattfjärr.

:)
Mårten Björs, Hudiksvall
Medlem 1662
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Djet wrote:Ingen orsak.

Jag skulle kanske lagt till att den inte är helt billig. Du får nog punga ut omkring 1300:- för den, men den löser som sagt var både display och rattfjärr.

:)
Har redan betalt för en adapterkabel till rattfjärren (som skulle passat, men icke...) men den gick nog på 800 kr ca, så jag har lite tillgodo. Hoppas denna funkar :roll: Tack igen!
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Djet wrote:Ingen orsak.

Jag skulle kanske lagt till att den inte är helt billig. Du får nog punga ut omkring 1300:- för den, men den löser som sagt var både display och rattfjärr.

:)
Har beställt adaptern du tipsade om, så nu får vi se om det blir BINGO när den kommer. Hoppas det!
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Djet
Posts: 79
Joined: 17 Feb 2006, 16:50
Location: Hudiksvall

Post by Djet »

kmfdm wrote:
Djet wrote:Ingen orsak.

Jag skulle kanske lagt till att den inte är helt billig. Du får nog punga ut omkring 1300:- för den, men den löser som sagt var både display och rattfjärr.

:)
Har beställt adaptern du tipsade om, så nu får vi se om det blir BINGO när den kommer. Hoppas det!
Håller tummarna :!:
Mårten Björs, Hudiksvall
Medlem 1662
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Några dagar senare....
Adaptern till rattfjärren har kommit, så nu vet jag inte om jag vågar åka dit och...upptäcka att den varianten inte snackar samma språk som mina kablar gör. Jaja, att ge upp är inte ett alternativ.

Luftfiltret har inte kommit än heller, men jag har tålamod :roll: så får vi se om det blir en speciallösning med GRÖNA siliconslangar, eller bara standard, utan siliconslangar alls. Min Ärta är lite fåfäng, och gillar att matte skämmer bort henne :lol:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

:x CA-D-PI-181 kablaget funkade inte heller. Ärtans kablage är tydligen special-special, så det kanske blir ett eget kabelbygge från CDr så att rattfjärren skall funka. Det blir i så fall 5:e försöket :lol: Sen återstår bara att köpa en liten rattfjärr å sätta på ratten i så fall.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Bit ihop :D snart så lättar det... det är iaf så jag brukar övertyga mig när inget vill fungera som jag vill 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

mange wrote:Bit ihop :D snart så lättar det... det är iaf så jag brukar övertyga mig när inget vill fungera som jag vill 8)
Ha, tur att man har tid hos tandläkaren på fredag då - då kanske han kan gjuta av och göra en bettskena till mig. Mina käkar borde ha låst sig för länge sedan, eller så är det de norrländska generna som har extra mycket "ge-aldrig-upp-strängar" i sig :lol:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Så, nu tar vi nya tag. Nu har luftfiltret kommit! På fredag skall det på plats.

Image

Först en standardlösning, sen får vi se om det blir lite roligt med gröna siliconslangar å avskärmning från värme. SKall bli spännande att höra å känna om det blir nån skillnad. Tyvärr lär jag inte själv kunna närvara och se och lära under monteringen. Har en tid hos tandläkaren jag nog inte bör smita ifrån. Besiktning - hoppas på noll hål som vanligt :D Men om jag kan vara med under Ärtans luftfilterbyte, så kanske jag kan dela med mig av kunskaperna jag ev. snappar upp under tiden. Alltid kanske det hjälper det någon!

Ja just ja: inhandlade luftfiltret på Street Performance i Göteborg. Vi CRS-medlemmar har 10% rabatt. Great!
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Djet
Posts: 79
Joined: 17 Feb 2006, 16:50
Location: Hudiksvall

Post by Djet »

kmfdm wrote::x CA-D-PI-181 kablaget funkade inte heller. Ärtans kablage är tydligen special-special, så det kanske blir ett eget kabelbygge från CDr så att rattfjärren skall funka. Det blir i så fall 5:e försöket :lol: Sen återstår bara att köpa en liten rattfjärr å sätta på ratten i så fall.
Vad tråkigt. :( Att det ska vara sån skillnad till och med mellan bilar av samma årsmodell.
Jag trodde verkligen att det skulle fungera. Ledsen om jag lurat dig.
Mårten Björs, Hudiksvall
Medlem 1662
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Djet wrote:
kmfdm wrote::x CA-D-PI-181 kablaget funkade inte heller. Ärtans kablage är tydligen special-special, så det kanske blir ett eget kabelbygge från CDr så att rattfjärren skall funka. Det blir i så fall 5:e försöket :lol: Sen återstår bara att köpa en liten rattfjärr å sätta på ratten i så fall.
Vad tråkigt. :( Att det ska vara sån skillnad till och med mellan bilar av samma årsmodell.
Jag trodde verkligen att det skulle fungera. Ledsen om jag lurat dig.
Äh, inte har du lurat mig :D Det var ju bara ett av 4 försök. Det verkar som om CDr inte vill ge upp, utan försöker lösa det ändå. Pioneer verkar inte kunna ge rätt kablage heller. Det är förmodligen så att min lilla Ärta tillhör de tidiga fas2:orna av Mégane Coupé, så kanske det är nån dum grej som att tex Pioneer har kablar som passar fas1 99:a, men inte min fas2 99:a. Kanske det har använts några kablar på min bil som de senare varianterna av fas2 inte har. Mycket skumt i alla fall, så vi får väl se om dom löser det.
Jag börjar bli van att det är INGET som går riktigt smärtfritt när det gäller att fixa å trixa med nya prylar till Ärtan.
Undrar om originalkabeln till rattfjärren skulle funka, även om det inte är en Pioneer-CD som satt där från början?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Ta en bild på lappen som sitter på höger B-stolpe, maila bilden till mig.
Så ska jag titta i Dialogys om det har gjorts någon ändring på någon del i närheten av din bil.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Johan wrote:Ta en bild på lappen som sitter på höger B-stolpe, maila bilden till mig.
Så ska jag titta i Dialogys om det har gjorts någon ändring på någon del i närheten av din bil.
Menar du i höger dörrsida, där "allt" går att utläsa? Får väl plåta henne imorgon då. Du kanske kan berätta många intressanta saker om henne för mig :shock: Tack Johan :)
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Post Reply