frambroms ligger på clio 92:a, hur göra?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
trojlee

frambroms ligger på clio 92:a, hur göra?

Post by trojlee »

HAr ett fint problem...verkar som om oket på vänster sida fram kärvar...märkte det idag och jag tror skivan har slagit sig av det..så nu när man kör låter det "ts-ts-ts-ts"..och man känner på skivan att den har
legat på....det blir varmt.
Tog lös oket idag...pumpade på bromsen så att oket åkte ut...smorde..och
rengjorde...sen tröck jag in oket igen...borde jag ha skruvat?...kan man pumpa på bromsen tills hela bromscylindern åker ut eller kan det börja läka då??...har inte mekat så mkt i bromsar....för skulle man få lös hela kan man ju smörja in hela kolven....för efter jag gjort detta och åkt ut igen så
blir skivan lika varm...dock ngt mindre "ts-ts-ts" ljud...kan det bero på att
skivan är skev eller kärvar det fortfarande??....behöver snabb hjälp...
tacksam för snabba svar.....;)
mvh
M :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:
trojlee

Post by trojlee »

någon som kan hjälpa mig??? :o
kallemalt

Bromsar låser sig

Post by kallemalt »

Om felet kvarstår så tycker jag du skall byta skivor+klotsar och bromsok annars kommer du inte att få ordning på ojämna bromsar.
Kolven i oket kärvar, det går att köpa en repsats men inget för den som inte kan plocka isär och sätta ihop ett bromsok.
Så byt det trasiga oket och lufta bromsarna, nya skivor klotsar så fixar det sig. :)
Göran Karlsson alias "Kalle"
trojlee

Post by trojlee »

men hur lossar man huvudbromscylindern?....bara att pumpa på bromsen tills hela är ute eller?...tänkte prova med att smörja upp hela den innan
det blir läge att byta...
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Huvudbromscylinder är inte samma sak som kolven i oket. Huvudbromscylindern är den prylen under bromsvätskebehållaren med massa rör (4st).

Jag tror snarare ditt bromsbekymmer beror på kärvande belägg. Antingen att beläggen kärvar i ok-hållaren eller att glidbussningarna inte funkar som det ska. Kolla att de bultar som oket sitter fast i kan glida lätt och att beläggens anliggningsyta är rena och fint, gärna med kopparpasta på!
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
fuzzion
Forumpolis

Post by fuzzion »

trojlee vänligen läs forumsreglerna
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
trojlee

Post by trojlee »

har uppdaterat:)

ska ta isär och kolla beläggen....och rengöra ordentligt...är det den ytan som ligger mot kolven man bör smörja med kopparpasta?...har köpt nya skivor idag iaf...beläggen är helt fräscha...och så har jag köpt fettet till kolven i oket....så jag kan smörja upp den....
läker det bromsvätska om jag pumpar ut kolven helt??..
tack på förhand..
/
M
mats.w
Erik A

Post by Erik A »

Om du pumpar ut kolven helt så läcker det ut bromsvätska och du måste lufta efteråt. Det finns lite att tänka på när det gäller bromsar och fett. Är fettet du skaffat till för glidbussningar eller kolvar? Bromskolvar får inte smörjas med vanligt fett eller vanlig olja.

Det framgår inte vad för slags bromsar du har. Om du har flytande bromsok (kolv/kolvar bara på ena sidan om skivan) så finns det glidbussningar som bör smörjas.

När du jobbar med bromsar skall du alltid göra samma jobb på båda sidor. Tvätta skivorna med sprit innan du monterar dem. Inget fett eller olja av något slag får komma på skivorna eller beläggens slityta.
Erik Avemo, Södertälje
Erik R19X

Post by Erik R19X »

Om du liksom jag är drabbad av Bendix-ok så beror kärvningsproblemet till stor del på att beläggen slits snett (blir olika tjocka upptill resp nedtill, kolla med skjutmått) Sneda belägg förstärker "byrålådseffekten", oket hänger snett och nyper fast på glidbussningarna och börjar ligga på, beläggen blir ännu snedare osv... En ond cirkel m.a.o. En felkonstruktion av god klass!
Kolvarna får bara smörjas med silikonbaserat bromsmonteringsfett. Om du har pumpat ut kolvarna en bit och petat undan damasken så kan man polera upp kromytan på kolven med Autosol. Tvätta noga rent med T-röd, fetta med bromsmonteringsfett och tryck tillbaka. Undvik förresten att trampa bromspedalen i golvet när du pumpar upp trycket sen, kolvtätningarna i huvudcylindern kan ta skada av att komma ut i obruten terräng :P
trojlee

Post by trojlee »

har nu haft isär bromsen på den sidan 4ggr....slipat bort ytrost med scotshbrite, rengjort, smort(med rätt bromsfett 8) )...smackat ihop allt
och provkört en bit....tyckt att den sidan har varit varmare än höger...tagit isär osv....
Har mätt upp bromsbackarna och det skiljer 0.1mm mellan fram/bakkant så det kan ju inte vara fel på dom heller??!!..totalt är backarna 15mmtjocka...och det sitter på helt nya skivor. Glidbussningarna har tre slitsar i bakkant...men så såg det ut på bägge glidbussningarna så det ser jag inte som ngt fel??!!....vad tusan kan vara problemet???...allt uppdagades efter att jag haft inne bilen på hjullagerbyte.....(verkstad)..och
då har dom givetvis haft lös bromsoket.....
någon som har en idé?
/
M
:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:
mats.w
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Bromsslang som svullnat igen i hålet, förekommer ibland.
Då kommer vätska fram till oket pga. trycket, men går ej tillbaka.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply