Hjullager Espace III -98

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ansk@hotmail.com

Hjullager Espace III -98

Post by ansk@hotmail.com »

Jag har efter byte till nya sommardäck på befintlig fälg och byte av bromsar bak utfört av auktoriserad Volvo/Renault-verkstad fått ett konstigt ljud från bilens bakvagn.

Det gäller alltså en Renault Espace III -98 med PRV-motorn, V6 bensin, samt automatlåda.

Ljudet är ganska harmoniskt för att vara ett missljud, durrande läte som en gammal buss eller något.

Ja, säger kanske någon det *är* ju en gammal (mini)buss! :D

Durrandet kommer i hastighetsintervallet 30-70 km/h och varierar något över det. Ungefär som när man lagt på dubbdäck på en gammal Volvo och ljudet tränger in i bilen. Harmoniskt och lugnt, men ändå bullrigt och störande.

Inga kännbara vibrationer. Bromsarna känns jättefina. Inget skrap, inget smäll.

Lägger jag i N-läge på automatlådan och rullar i 70 km/h så håller ljudet i sig, verkar inte alls ha att göra med varvtal på motorn.

Efter att ha gått igenom symtomen på telefon med en mekarkunnig kompis i norrland fick jag tipset att det kan vara hjullager och troligen då bak, eftersom det låter bakifrån.

Han säger att bilen kan ha antingen mindre moderna hjullager eller så kallade dubbellager. Enligt honom kan dubbellager kännas stabila även om det är något vaj med dem.

Har provat att köra upp i t ex 50 km/h och bromsa ner något. Vilket leder till att ljudet dämpas direkt. Detta lär kunna bero på att bromsarnas anliggning stabiliserar det defekta lagret.

Har provat att köra i 30-40 km/h så att durrandet hörs och kryssa vänster/höger med snabba rattrörelser. Vid snabb rattrörelse åt vänster, tystnar ljudet tillfälligt. Skulle säga något om vilken sida det misstänkta lagerproblemet sitter på?

Några kommentarer så långt, någon?

Slutligen: Är det troligt att Volvo/Renault-verkstaden behövt demontera hjullagren bak för att byta bromsar och kan de ha gjort fel vid återmonteringen i så fall? Går lagren att vända på mer än ett sätt? Klassiskt är att jag alltid får tillbaka bilen med ett åtgärdat problem och ett nytt fel.

Anders
Anders Skelander
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Lagret är av typen "Hubunit" vilket betyder att lager och nav är en och samma enhet. Väldigt lätt att byta men tyvärr rätt dyrt material.
Att man byter bromsar betyder inte att man tar isär lagret. Men byterman skiva och den gamla sitter fastrostad så kan ett felaktigt demontage med släggan skadat lagret. Bättre då det sitter som f*n att spräcka gamla skivan genom att försvaga den med vinkelslipen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
ansk@hotmail.com

Post by ansk@hotmail.com »

Nu har det gått en liten tid sedan frågan var upp - men tack för ditt svar!

Jag är nu helt säker på att det är detta lagret som ger missljud och ska väl åka iväg till närmaste så kallade auktoriserade Volvo/Renault-handlare så de får kolla på bilen och beställa grejer.

Du säger att det är lätt att byta och jag har ju mekat lite grand till husbehovs med bilar, men är livrädd för att jag ska påverka någonting som har med bromsarna att göra. Det enda jag gjort med bromsar på bilar, är att jag handräckt åt farsan då han bytt delar på sin Volvo 240 -79 och det var *länge* sedan...
Anders Skelander
Post Reply