Ojämn gång R5
Moderator: Forumpolisen
Ojämn gång R5
Har kommit över en mykcet väl skött R5 från 1990, dock är det ett problem med bilen.
När den är kall går den väldigt ojämt på tomgång och lägger av om man inte håller igång den med lita gas. Vartalet går upp och ner.
När den är varm går den mycket bättre, men inte bra. Den sackar lite när man kör i normal fart för att plötsligt få lite mera fart utan att man ger mera gas. Krafen/motorvarvet pendlar alltså. 95% av pendlingarna är mjuka, resterande 5% är lite ryckigare i sin karaktär.
Är det någon som har erfarenhet av ett liknande problem?
Kan det vara automatchoken?
Är det en vridspjällschoke?
Vakumslangar eller tändningsproblem?
Tack på förhand
Peter S
När den är kall går den väldigt ojämt på tomgång och lägger av om man inte håller igång den med lita gas. Vartalet går upp och ner.
När den är varm går den mycket bättre, men inte bra. Den sackar lite när man kör i normal fart för att plötsligt få lite mera fart utan att man ger mera gas. Krafen/motorvarvet pendlar alltså. 95% av pendlingarna är mjuka, resterande 5% är lite ryckigare i sin karaktär.
Är det någon som har erfarenhet av ett liknande problem?
Kan det vara automatchoken?
Är det en vridspjällschoke?
Vakumslangar eller tändningsproblem?
Tack på förhand
Peter S
Peter Sedvall
eftersom du har en bil från 90 är det insprutning dvs det finns definitivt ingen vridspjällschoke och liknande krafs du är inne i den digitala eran.. eftersom den inte går bra varm skulle jag inte fokusera på choken.. kan vara tempgivare .kärvande tomgångsmotor,allmän service ,bränsle filtret kan ju vara igensatt..
Last edited by Tony on 23 Oct 2007, 19:07, edited 1 time in total.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Det är en Renault 5 GTS, biltyp B407, med enligt instruktionsboken motortyp C3J och insprutning Monopiont.
(Jämförs förgasaren med med instruktionsboken ser den dock ut som en Zenith 32 IF 2 som skall sitta i motor C1C/C1E/C1G. Någon bild på hur förgasaren till en C3J skall se ut hittar jag inte i instruktionsboken???)
/Peter
(Jämförs förgasaren med med instruktionsboken ser den dock ut som en Zenith 32 IF 2 som skall sitta i motor C1C/C1E/C1G. Någon bild på hur förgasaren till en C3J skall se ut hittar jag inte i instruktionsboken???)
/Peter
Peter Sedvall
förgasare finns det ju ingen då det är insprutning,fast det ser ut som en..Peter_S wrote:Det är en Renault 5 GTS, biltyp B407, med enligt instruktionsboken motortyp C3J och insprutning Monopiont.
(Jämförs förgasaren med med instruktionsboken ser den dock ut som en Zenith 32 IF 2 som skall sitta i motor C1C/C1E/C1G. Någon bild på hur förgasaren till en C3J skall se ut hittar jag inte i instruktionsboken???)
/Peter
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Monopoint kallas ibland felaktigt insprutningsförgasare.
Enkelt beskrivet så är det bara ett spjällhus med EN centralt placerat spridare.
En styrbox får signaler från tempgivare,gasspjällpotentiometer och lambdasond och pulsar signal till spridaren som då "hackar" fram bränslet.
Tomgången sköts av en motor som påverkar gasspjället. Någon choke finns INTE.
Bränsleberikning under varmkörningsfasen sker genom att styrboxen styr ut mer signal till spridaren.
De vanligaste felen på dessa är tjuvluft i insugningsröret.
Enkelt beskrivet så är det bara ett spjällhus med EN centralt placerat spridare.
En styrbox får signaler från tempgivare,gasspjällpotentiometer och lambdasond och pulsar signal till spridaren som då "hackar" fram bränslet.
Tomgången sköts av en motor som påverkar gasspjället. Någon choke finns INTE.
Bränsleberikning under varmkörningsfasen sker genom att styrboxen styr ut mer signal till spridaren.
De vanligaste felen på dessa är tjuvluft i insugningsröret.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tack för en bra beskriving.
Skall under helgen då jag har tillgång till garage gå ingenom så mycket möjligt av bilen för att förhoppningsvis få problemet löst.
Sitter det på insugsröret några andra anslutna vakumslangar, om vad betjänar dessa?
Är det några av nänmda rörliga delar, givare eller potentiometer som går att skruva ner för rengöring smörjning etc?
Skall under helgen då jag har tillgång till garage gå ingenom så mycket möjligt av bilen för att förhoppningsvis få problemet löst.
Sitter det på insugsröret några andra anslutna vakumslangar, om vad betjänar dessa?
Är det några av nänmda rörliga delar, givare eller potentiometer som går att skruva ner för rengöring smörjning etc?
Peter Sedvall