Kamrem brusten - Vilka är mina skyldigheter? Twingo '01

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mr Starbuck

Kamrem brusten - Vilka är mina skyldigheter? Twingo '01

Post by mr Starbuck »

Detta gäller en Twingo '01.

Nu har jag läst inlägg efter inlägg som understryker vikten av att byta kamrem i tid. Jag har förstått att Renault rekommenderar byte av rem efter 5 år alternativt 12.000 mil.
Detta har hänt: Vid resa från Uppsala söderut på E4:an för tre veckor sedan så tappar motorn draget och jag får svänga in till vägkanten. Efter bogsering till Uppsala och senare felsökning hos Upplands Motor så får jag diagnosen: Brusten kamrem - kostnad 20-25.000kr.

Vi har varit noga med att serva bilen var 2000:e mil enligt Renaults rekommendationer och bilen var senast på service i juni förra året. Bilen var vid det tillfället 5 och ett halvt år gammal. Serviceprotokollet visar inga fel och inga åtgärder rekommenderas. Frågan man då givetvis ställer sig är:
Hur kan man ha undgått att kontrollera kamrem eller rekommendera byte av densamma när det uppenbarligen varit hög tid för detta?

Jag undrar också vilka skyldigheter/rättigheter jag som bilägare har i det här fallet? Bör jag hålla mig uppdaterad om bytesintervallen för komponenterna i bilen? Vilka skyldigheter har serviceverkstaden?

Vi ska ta en diskussion med Upplands Motor om detta, men jag är nyfiken på vad ni säger? Är det kört för oss eller har verkstaden gjort fel i att inte undersöka kamremmen och rekommendera ett byte?
Martin Persson - Uppsala
rscliosport

Post by rscliosport »

jag tror att det e upp till dig tyvär att ha koll på det hela upplands motor så som andra verkstäder e bara ett servic bolag å kunder köper känster(stavning) men man kan ju tycka att dom ska upplysa kunden om det hela... har du tur så kan dom hjälpa till med lite men jag tror inte det... å en topp på skroten kostar typ ett par tusen eller så ronoverar man toppen för ca 1000 spänn.... lycka till ialla fall
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
chh

Post by chh »

Om du lämnar bilen till service efter boken tex alla 2000 mil då är det verkstadens skyldighet att göra det som skall göras vid olika miltal. Jag säger aldrig något, jag ringer Volvia och säger att jag behöver 6000mils service inte bryr jag mig om vad som görs...det är ju därför dom finns för att fixa. (dessutom skitdyrt) Stå på dig, det får dom stå för. Speciellt eftersom du servat efter boken hela tiden.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
mr Starbuck

Uppföljning

Post by mr Starbuck »

För er som är nyfikna hur det gick...

Vi tog upp frågan om ansvarsbiten med Upplands Motor efter att ha konfererat med konsumentombudsmannen och allmänna reklamationsnämnden. KO och ARN var av den åsikten att Upplands Motor brustit i sin information och om de inte skulle ge med sig så var det ett fall värt att tas upp i ARN. Verkstaden ska informera konsumenten om bytesintervall för bilens komponenter.

Förslaget som vi lade fram var att Upplands Motor åtgärdar eventuella motorskador samt byter kamremmen för den kostnad som ett vanligt kamremsbyte vid service innebär.
På Upplands Motor försökte man initialt slingra sig genom att säga att "bilen är inte köpt hos oss" eller "vi skickar ut brev om detta till alla våra kunder" o.s.v.
Efter att garantichef och högre instanser fått titta på servicebok och våra papper samt att vi fått höja rösten och informera om vad KO och ARN har att säga så har man nu bestämt att gå med på vårt förslag.

Alltså, efter två månader på parkeringen på Upplands Motor så ser Twingo'n nu ut att få bli reparerad.
Skulle någon hamna i en liknande dispyt så kan jag bara säga: Stå på er!
Martin Persson - Uppsala
chh

Post by chh »

Grattis :D
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
mange
Forumpolis

Post by mange »

Grattis :D som du säger det gäller att stå på sig
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply