Hur komma åt värmepaketet? Många tankar ..alla svar välkomna

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
lillasyster
Posts: 40
Joined: 01 Oct 2007, 07:51
Location: Mariestad

Hur komma åt värmepaketet? Många tankar ..alla svar välkomna

Post by lillasyster »

Läste i en annan tråd här precis om problem med värmen i kupén. Jag har samma problem, det är bara kallt. Om det nu skulle vara värmepaketet som är igensatt, hur kommer man åt det? Ta bort handsfacket eller?
Det kan även vara ett spjäll som har släppt eller hur? Hur kommer man åt det? Även det bakom handsfacket eller?
Kugghjulen rör sig som de ska i allafall. Dock osäker på om det lossnat ett (ser misstänkt ut).
Jag kollade glykolen och den visade sig vara riktigt fet. Kan det vara det som varit problemet?
Dock så skedde detta plötsligt, då jag bytte termostat. Efter bytet var det bara kalluft som kom, trots varma ledningar och så. Jag bytte termostat för att det tog väldigt(!) lång tid innan det blev varmt i bilen/kupén + att det aldrig blev riktigt hett o gött. Men det blev alltså ännu sämre efter bytet.

Hjälp tack! Vill ha värmen tillbaka innan vintern kommer..

Alla svar är välkomna!

Renault Laguna -98
Kent Gustavsson
Renault Laguna (I) -98 2.0 RXE Kombi
sorvari
Posts: 34
Joined: 09 Feb 2006, 11:42
Location: oxelösund

Post by sorvari »

antar att du redan kollat av kupefiltret
kan sitta fel även om det är nytt

kolla även om det finns avluftningar på slangarna till v-paketet
kalle svensson oxelösund
lillasyster
Posts: 40
Joined: 01 Oct 2007, 07:51
Location: Mariestad

Post by lillasyster »

sorvari wrote:antar att du redan kollat av kupefiltret
kan sitta fel även om det är nytt

kolla även om det finns avluftningar på slangarna till v-paketet
jo jag har kollat det, det satt som det ska. rejält dammigt dock.

har luftat allt som går.. =( kommer bara hett vatten...

cirkulationen funkar, alla ledningar är varma .. men det når inte kupén ..
försvinner nånstans på vägen... ut under bilen (?)
Kent Gustavsson
Renault Laguna (I) -98 2.0 RXE Kombi
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

på torpetvägen (väggen mellan motor/kupé) sitter anslutningarna till värme packetet ta bort den å spola varmt vatten igenom systemet åt båda hållen i ca 30-40 min så ska du se att det fungerar sen...
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
moe
Posts: 1
Joined: 22 Oct 2007, 19:00
Location: Eskilstuna

Hur kommer man åt värmepaketet?

Post by moe »

rscliosport wrote:på torpetvägen (väggen mellan motor/kupé) sitter anslutningarna till värme packetet ta bort den å spola varmt vatten igenom systemet åt båda hållen i ca 30-40 min så ska du se att det fungerar sen...
Jag har samma problem som "lillasyster" men jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att komma åt värmepaketet. Ska man behöva plocka bort någotför att nå det, tacksam för ett snabbt svar, det börjar bli kallt
Mikael Ekberg
lillasyster
Posts: 40
Joined: 01 Oct 2007, 07:51
Location: Mariestad

Re: Hur kommer man åt värmepaketet?

Post by lillasyster »

moe wrote:
rscliosport wrote:på torpetvägen (väggen mellan motor/kupé) sitter anslutningarna till värme packetet ta bort den å spola varmt vatten igenom systemet åt båda hållen i ca 30-40 min så ska du se att det fungerar sen...
Jag har samma problem som "lillasyster" men jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att komma åt värmepaketet. Ska man behöva plocka bort någotför att nå det, tacksam för ett snabbt svar, det börjar bli kallt
Det har löst sig för mig. Jag spolade vatten i ledningarna åt motsatt håll någon tidigare skrev här. Körde även med tryckluft och då var det som att det släppte nån propp. sk*t kom oxå ut sprutandes.. var lite orolig att elementet spruckit efter så hårt med lufttryck men det gick bra! testade sedan systemet med enbart vatten först.. lite dumt om elementet skulle varit trasigt o få glykol in i hela bilden... !

Så nu är det i allafall riktigt hett i bilen igen,, ahh =))

Värmepaketet sitter nog annars inte så svåråtkomligt till. Under och upp bakom ratten. såg ut att bara sitta med två bult. ska du plocka bort det så får du ju se till o tappa av allt vatten först samt anslutningar. precis som du ska göra om du gör som jag skrev först med tillbaka spolning. det rensar gött!
Kent Gustavsson
Renault Laguna (I) -98 2.0 RXE Kombi
Post Reply