Bakaxel Renault 19

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Uhlin
Posts: 48
Joined: 17 Sep 2007, 21:42
Location: HAGFORS

Bakaxel Renault 19

Post by Uhlin »

Hej!

Jag har en renault 19 Chamade - 92 TXE.

Nu är det så att bakaxeln har rasat ihop på den, ganska vanligt på just dessa modeller har jag hört!

Hörde nån som sa att man kunde bygga om detta, sätta dit fjäderpaketet från en volvo s 40 eller ev. v 40. Vet inte riktigt vilket.

Är det nån som vet nåt om just detta, eller är det bäst att byta bakaxeln.
Det finns två olika bakaxlar på dessa, den här bakaxeln ser ut som en U-balk kan man likna den som.
Det är bromsskivor och ABS-bromsar på den med.

Tacksam för alla svar och ideer.

Peter
Peter Uhlin, HAGFORS

Renault Laguna -97 2,0
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Kan och kan,byggaomhelabilenprojekt :roll: V40 är ju en mitsubbissi, så det tror jag inte ett dugg på att det passar bult-on. Dessutom så saknar ju 19 fjäderfästen i karossen då det är torssionsfjädring. Mycket mera likt då på div peugeot men knappast bättre.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Det enklaste är att byta bakaxeln till en likadan. Det är onödigt att uppfinna hjulet igen, nu när det redan är uppfunnet.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Om du har lust att skippa abs kan du alltid byta till rör-varianten.. den håller tydligen...
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Uhlin
Posts: 48
Joined: 17 Sep 2007, 21:42
Location: HAGFORS

Post by Uhlin »

Ja, jag kan tänka mig att skippa ABS:en, men vad säger bilprovningen om det? Blir det problem då när man kommer dit.

Det var sannerligen ej lätt att få tag på en sån bakaxel, men jag har fått reda på en som det sitter bromstrummor på, kan man flytta över mina bromsskivor till den axeln, nån sa det. Känner inte till hur renault är gjord i fråga om detta.

Eller om jag nu sätter på en annan axel, rörvarianten, med bromstrummor på. Då är det ju det med bes, vad de säger.

Peter
Peter Uhlin, HAGFORS

Renault Laguna -97 2,0
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Du får byta abs-enheten i motorrummet mot en icke-abs-enhet i så fall..
Bilprovningen vet ingen skillnad.. står det i reg-beviset att den har abs?

Ja, det är tekniskt möjligt, men inte enkelt. Trummorna är relativt enkla att få av då fästbultarna sitter inne i trumman. 4st 10mm bult. Okhållarna är lite värre med.. Bilen är ju trots allt några år, och man skruvar inte direkt ofta på okhållarna som sitter i axeln. Den sitter med fyra torx T40, sen ska man ha av okhållaren med.. det kan också kräva lite övertalning.

De kommer inte säga nånting om du sätter dit en rör-bakaxel, skulle de säga något om skivor/trummor kan du säga att axeln är hämtad från en likadan bil, med samma motor och spela lite okunnig i övrigt :lol:

Enligt mina erfarenheter av bilprovningen har de väldigt lite koll på Renault, de vet helt enkelt inte vad olika modeller har för standardgrejor..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Uhlin
Posts: 48
Joined: 17 Sep 2007, 21:42
Location: HAGFORS

Post by Uhlin »

Dennis wrote:Kan och kan,byggaomhelabilenprojekt :roll: V40 är ju en mitsubbissi, så det tror jag inte ett dugg på att det passar bult-on. Dessutom så saknar ju 19 fjäderfästen i karossen då det är torssionsfjädring. Mycket mera likt då på div peugeot men knappast bättre.
Hej igen!

Ja, jag ville bara skriva och säga att det har löst sig med min bakaxel.

Som sagt så fick jag inte tag på en bakaxel trots att jag sökt med ljus och lykta.

Satte dit fjäderben till en volvo v 40, passade nästan helt exakt där stötdämparen ska sitta, frånsett att jag fick kapa fjädern en ring, annars hade den blivit d****igt hög i bakändan. Så istället för 12,000:- så kostade detta 1.200:- ( 600:-/st / fjäderben på skroten. :lol: )

Har besiktat nu och det gick helt perfekt det med, inga problem, de hade sett den lösningen förr sa de.

Nu ska jag strax ut och åka Renault igen :lol:

Hälsn. Peter
Peter Uhlin, HAGFORS

Renault Laguna -97 2,0
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Kan inte fatta att bilprovningen kan godtjänna en sådan reparation :shock:
Stötdämpar infästningen är ju bara dimensionerad för att ta upp just stötdämpverkan inte att hela bilens bakvagnsvikt skall vila på den punkten.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Uhlin
Posts: 48
Joined: 17 Sep 2007, 21:42
Location: HAGFORS

Post by Uhlin »

Dennis wrote:Kan inte fatta att bilprovningen kan godtjänna en sådan reparation :shock:
Stötdämpar infästningen är ju bara dimensionerad för att ta upp just stötdämpverkan inte att hela bilens bakvagnsvikt skall vila på den punkten.
Nog måste det väl va lika starkt där som de gummibussningarna som sitter vid trösklarna, vulkade fast mot metall, det anser jag är en större trafikfara då man är ute och åker och hela bakändan ramlar ihop, tur att man inte fick möte då detta hände, då behövs inga stora gissningar vad som hade hänt. Till och med volvo i Karlstad har haft den lösningen nån gång sa de, ja, det var där jag fick tipset första gången.

Peter!
Peter Uhlin, HAGFORS

Renault Laguna -97 2,0
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Jag köper ideen om man samtidigt förstärker infästningen.
Bra att du kan ut o åka igen :)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Uhlin
Posts: 48
Joined: 17 Sep 2007, 21:42
Location: HAGFORS

Post by Uhlin »

Dennis wrote:Jag köper ideen om man samtidigt förstärker infästningen.
Bra att du kan ut o åka igen :)
Bryter tråden för en liten fråga, kanske du Dennis kan ge nåt förslag?

Jag har en bekant som har en Renault 19 - 90 TXE Chamade.

Var inne till verkstad då bilen uppförde sig konstigt, den liksom hackar och rycker emellanåt, vet inte vilket den ska gå eller stanna.
Och när detta blir så är tomgången svajig, pendlar ca 2-300 varv.

De gjorde rent fördelarlocket som var jättesmutsigt sa han på verktan, så nu skulle han säkert gå som han skulle.

Men inte heller, ibland så går den bra långa sträckor, det verkar komma mera när det är lite backar och sånt, men det kanske är slumpen som har spelat ett spratt?

Det har ingen betydelse om det är regn och fuktigt eller solsken, varmt eller kallt, de trodde på bränslefiltret, de ska byta det till veckan, men om det vore det så skulle det väl inte komma periodvis, den går hur fint som helst emellanåt.

Tilläggas kan att då detta blev så svetsades avgasröret strax efter katalysatorn, jag för min del tror på lambdasonden, om de hammrat och slagit på röret, men det är ingen som tror på det, kan jag ha alldeles fel?

Tacksam för svar!
Peter Uhlin, HAGFORS

Renault Laguna -97 2,0
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

När fel finns på tändlägesgivaren så kan den antingen stanna helt eller hacka och snetända det sista är däremot ganska ovanligt men förekommer. Jordpunkter till spridare är vanligt fel på megane som orsakar hackningar, har dock aldrig råkat ut för det på 19.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply