Säkringsdosa/Elcentral

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
careidas

Säkringsdosa/Elcentral

Post by careidas »

Har som så många andra startspärrs problem på min Scenic-97, Jag har läst och testat det mesta tror jag,
Det jag undrar över är om någon vet om det måste vara rätt nummer, det som står
"S103600400 k" samt om det måste vara rätt siffror på reläna på enheten,
för jag får inte det att fungera,
Den oranga lampan blinkar som påvisar att nått fel finns i systemet, den blinkar inte när orginaldosan sitter på plats. men jag har lyckas avaktivera startspärren med hjälp en annan dosa men lik förbaskat så fungerar det inte,
Jag har en 2liters motor, jag har testat från en med 1.6l. och det funka inte.
Snälla hjälp mig någon,
Magnus Lindström
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Nyckelkod, dekoderbox(säkringscentral)UCH , och insprutningsbox måste kodas ihop.Om man monterar en ny okodad UCH eller sprutbox i gammalt system så kodas boxen automatiskt, har jag lärt mej, och den är inte möjlig att använda annat än ihop med alla komponenter i den kedjan.
Väljer du begagnade delar att prova med så måste du ha följande delar från samma bil..
-Nycklar
-UCH'n (på äldre Clio, Laguna och Safrane är dekodern en separat låda)
-Insprutningsbox
Last edited by Dennis on 10 Oct 2007, 09:45, edited 1 time in total.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Om du fått startspärrlampan att lysa på rätt sätt.
-Påkoppling tändning (ej start) Fastsken ca:3sek sedan slockna.
Om ovanstående är riktigt så har UCH'n godtjänt nycklen. Start skall då vara möjligt om motorstyrningen är ok.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
careidas

Post by careidas »

Jag har alltså lyckas fått startspärren godkänd men UCH,n pratar alltså inte med insprutningsboxen därför blinkar den oranga lampan?
Med andra ord så behöver jag insprutningsboxen för den säkringdosan som jag har? är det styrenheten som sitter på högersida om motorn du menar?

Faktum är att jag har säkringsdosan tändningslås nycklar och mottagaren i taket, så det jag behöver är insprutningsboxen (styrenhet) från den bilen den satt i?
Magnus Lindström
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

HELA kedjan måste komma från samma bil och samma motorbteckning som din egen, om du använder beg. delar.
Tänk också på att insprutboxen också är anpassad till om bilen har automatlåda och AC.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Du har väl inte missat att bilen bara går att starta under 5 min efter att den har fått en "låsaupp" signal från fjärrsändaren på nycklen. Sedan aktiveras automatiskt startspärren, men då blinkar ju lampan om start blockerad.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
careidas

Post by careidas »

Ja du... konstigt att skrotarna säljer säkringsdosan separat om man nu måste ha rubbet. jag sitter nu med tre dosor varav en är orginal men med den fungerar det inte att avaktivera starspärren. inte heller slå in nödkoden på den heller.
Vad skulle du rekomendera mig att göra. Jag kan ju inte bara lämna den till Hans Persson bil och betala 8-10papp på en så gammal bil.. bilen är ju inte värd mer en 15-20tusen.
Vet du vilket relä på UCH,n som styr just startspärren? Då borde man ju kunna löda bort den och ta från den som fungerar?
Magnus Lindström
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Det billigatse är att bevaka på bildelsbasen.se demonteringsobjekt, alltså EJ demonterade bilar så får de plocka ur allt sammans ur samma bil.

Okunnskapen hos bilskrotarna är skrämmande låg ibland, det finns massvis med lagerförda styrboxar för insprutning som är totalt värdelösa.Och hur många bilskrotare skickar med dekoderbox och nycklar när de säljer en dieselmotor??? I insprutningspumpen sitter en kodad ventil som inte öppnar förrän rätt nyckelsignal erhållits. Vet flera verkstäder som bytt motorer och fått flytta över den gamla pumpen
:evil:
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
careidas

Post by careidas »

Ja du Dennis även om jag kanske inte kan lösa det här på nåt annat sätt än att vänta att det dyker upp ett skrotobjekt på blocket eller nå så har du iaf kommit med värdefull info, så jag tackar å bockar för de iaf. :cry:
Magnus Lindström
renx

Post by renx »

Från Granna-landet vest
Post Reply