Justering av bakvagn laguna 2 combi 2.0 16 V ?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
588

Justering av bakvagn laguna 2 combi 2.0 16 V ?

Post by 588 »

Hej

Står i läge att jag skall köpa både nya sommar och vinterdäck (utslitna). Kollar jag på sommardäcken som sitter på nu så är bakdäcken slitna i ytterkanterna, kan inte säga om förra ägaren haft dessa däck fram. Framdäcken är ju slitna som sitter på nu kanske inte på ytterkanten. Min fråga är: Eftersom bakdäcken är slitna, kan man ställa bakvagnen på laguna 2? det är en årsmodell 04. På däckverkstaden där jag tänkt köpa både sommar och vinterdäck så kan man inte ställa bakvagnen om den är justerbar, de saknar utrustning för fyrpktsinställning. Jag vill ju inte köpa nya däck om bakvagnen är justerbar och de inte kan ställa in den och det kommer att dra snett igen. Nämnas kan att jag fått framvagnsinställning i priset om jag köper nya däck men de klarar inte bakvagnen om det behövs, som sagt är den justerbar ?, tacksam för svar det brinner i knutarna, däcken är slut. Kan nämnas också så skall jag byta bakvagnsbussningarna inom 14 dagar.Kan de bidra till att det sliter snett i bakvagnen ?

/Roger Norrköping
Roger Emericsson, Norrköping
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

jo slitna bussningar kan göra att däcken bak slits då inte hjulen sitter som dom skall om bakvagnen glappar... laguna II har dock ofta problem med framvagnen så en bytt led kan göra att däcken fram slits snett om den satts dit fel, så jag rekomenderar en hjulinställning efter byte av bussningar i bakvagnen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
588

Nu har jag nya däck men...

Post by 588 »

Hej igen

Tack för tipset, det blir en inställning efter byte bussningar bak, en annan fråga som dock kvarstår är: eftersom däcken var så slitna så utgick jag ifrån att det orsakade ljud typ lagerljud/vägljud som jag haft ett tag. Det sker i vissa hastigheter typ 50 och 110 för att däremellan vara något lägre trots att jag nu har nya däck. Kan det ljudet orsakas av att bussningarna bak är slitna eller ? och därmed bakaxlen "rör" sig lite. Kan nämnas så är två styrleder glappa som jag ska byta också, men finns det någon möjlighet att slitna bussningar framkallar detta ljud eller åker jag på ett lagerbyte oxå, kan inte höra om det låter fram eller bak så det är ju bingo. Tacksam för svar,
/Roger
Roger Emericsson, Norrköping
Post Reply