Frågor ang Renault Laugna diesel
Moderator: Forumpolisen
Frågor ang Renault Laugna diesel
Som rubriken säger så gäller det några frågor kring Renault Laguna Diesel -98 med G8 motorn.
1. Jag har problem ryckig gång på min motor varm som kall motor. Inte alltid rycker den utan mer när man "firar" på gasen o "glider" på varvtalen (alltså inte när man accelererar konstant). Har det med kallstartsgrunkan att göra?
2. Bakhjulslagren båda sidorna slut. Kan man med framgång anv begagnade som är fräscha. Dom nya är svindyra, rent ut sagt pinsamt dyra. ca 1700kr/st. Hutlöst. Som jag fattar det kan man byta hela navet där hjullagret sitter pressat.
3. Min bil är segstartad trots glödning enl konstens alla regler. Man får köra startmotorn ett längre tag än jag anser vara normalt. Bilen går alltid igång men man får hålla mycket gas o den rycker svart diselrök vid en sådan kallstart. Varm motor = inga problem.
Tacksam för svar.
Mvh Vitafaran.
1. Jag har problem ryckig gång på min motor varm som kall motor. Inte alltid rycker den utan mer när man "firar" på gasen o "glider" på varvtalen (alltså inte när man accelererar konstant). Har det med kallstartsgrunkan att göra?
2. Bakhjulslagren båda sidorna slut. Kan man med framgång anv begagnade som är fräscha. Dom nya är svindyra, rent ut sagt pinsamt dyra. ca 1700kr/st. Hutlöst. Som jag fattar det kan man byta hela navet där hjullagret sitter pressat.
3. Min bil är segstartad trots glödning enl konstens alla regler. Man får köra startmotorn ett längre tag än jag anser vara normalt. Bilen går alltid igång men man får hålla mycket gas o den rycker svart diselrök vid en sådan kallstart. Varm motor = inga problem.
Tacksam för svar.
Mvh Vitafaran.
Jag är inge vidare på varken laguna eller diesel, men vad det gäller bakhjulslagren ska du sätta dit nya lager, har du kollat med Autofrance 042-201620? Han (Benny) har bra priser på det mesta.
En annan tanke bara, är glödstiften fräscha?
En annan tanke bara, är glödstiften fräscha?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Hur mår spridarna? Är de provtryckta?
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Lite uppdate.
Nej, spridarna är inte provtyckta. Om du var dålig skulle väl bilen vara svårstartad även när den är varm, vilket den inte är. Stämmer inte det?
Ang hjullagren. Jag hade en annan bil tidigare som hade samma problem med hjullagren (börja låta apa vid högre hastighet). Den hade samma konstruktionsteknik som Lagunan. Lagret satt i ett nav o jag köpte 2st nav med lager begangnat. Bytte o vips så var missljuden borta. Dessutom var det fram en framhjulsdriven bil.
Vore det inte för att jag lagt ut så in i helvete med pengar o framförallt tid på den är skräpbilen skulle jag köpt splitternya hjulager till båda sidorna bak. Men motivationen och ekonomin säger att göra den enklaste lösningen o billigaste. Kanske låter snålt, men efter kopplingsbyte, växellådsbyte, byte av större delen av bromssystemet, byte av elfläkt, fläktmotstånd m.m så skulle de få dom flesta att sätta eld på fanstyget
Så jag vill bara veta. Kan man byta hjullagren med andra bättre begangnade. Yes or No?
Nej, spridarna är inte provtyckta. Om du var dålig skulle väl bilen vara svårstartad även när den är varm, vilket den inte är. Stämmer inte det?
Ang hjullagren. Jag hade en annan bil tidigare som hade samma problem med hjullagren (börja låta apa vid högre hastighet). Den hade samma konstruktionsteknik som Lagunan. Lagret satt i ett nav o jag köpte 2st nav med lager begangnat. Bytte o vips så var missljuden borta. Dessutom var det fram en framhjulsdriven bil.
Vore det inte för att jag lagt ut så in i helvete med pengar o framförallt tid på den är skräpbilen skulle jag köpt splitternya hjulager till båda sidorna bak. Men motivationen och ekonomin säger att göra den enklaste lösningen o billigaste. Kanske låter snålt, men efter kopplingsbyte, växellådsbyte, byte av större delen av bromssystemet, byte av elfläkt, fläktmotstånd m.m så skulle de få dom flesta att sätta eld på fanstyget
Så jag vill bara veta. Kan man byta hjullagren med andra bättre begangnade. Yes or No?
Självklart går det. Men de begagnade kommer ju också gå förr eller senare, därför anser jag (som kör lite äldre bil som förmodligen är värd mindre) att det är bättre att byta till nya som håller lite längre, då slipper man ju göra jobbet igen så snart..
Har du originalfälgar på? Om du inte har det kan fel offset på fälgarna eller spacers göra så att lagren slits onormalt snabbt.
Har du originalfälgar på? Om du inte har det kan fel offset på fälgarna eller spacers göra så att lagren slits onormalt snabbt.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Ok. Lite uppdate. Bytt hjulagren till fräscha beggade. Fungerar bra. Ljudet från vinande hjullager har försvunnit.
Bytte till brandnew glödstift. 1 av 4 glödstift fungerade inte, men bytte ändå samtliga. Men ett annat problem uppstog. Har inte ström på 2 av glödstfiten. Antar att det är så att två glödstift får ström via samma kabel o dom andra 2 från en annan kabel. Kan nån vänlig själ bekräfta eller dementera om strömkällan är boxen som sitter vid höger sida bakom strålkastaren i motorrummet. Det sitter en box där som är grå och inte speciellt stor. In där verkar kablarna som går till glödstfiten gå.
Är det nåt sorts relä/styrning som sitter därinne?
Bytte till brandnew glödstift. 1 av 4 glödstift fungerade inte, men bytte ändå samtliga. Men ett annat problem uppstog. Har inte ström på 2 av glödstfiten. Antar att det är så att två glödstift får ström via samma kabel o dom andra 2 från en annan kabel. Kan nån vänlig själ bekräfta eller dementera om strömkällan är boxen som sitter vid höger sida bakom strålkastaren i motorrummet. Det sitter en box där som är grå och inte speciellt stor. In där verkar kablarna som går till glödstfiten gå.
Är det nåt sorts relä/styrning som sitter därinne?