Oljetrycksproblem - Clio 16v 91:a
Moderator: Forumpolisen
Oljetrycksproblem - Clio 16v 91:a
Hej!
Åker runt i Clio i signaturen en del och har nu märkt ett problem.
Oljetrycket har en tendens att sjunka ifall man ger full gas vid 4000rpm då det dimper ner till 0bar. Dock varnar inte den vanliga oljetryckslampan något utan enbart den som sitter uppe på instrumenbrädan.
Jag har haft jordproblem som nu är åtgärdade men även så verkar laddningsreglatorn krångla då jag även runt 4000rpm får problem med att laddlampan börjar blinka för att sedan lysa konstant tills jag släpper gasen.
Skulle detta kunna vara något som hänger ihop?
Kör idag på 10w-40 olja i bilen, ska jag testa att byta till en 5w-40 eller 0w-40?
Oljepumpen som spökar?
Mvh
Sebastian
Åker runt i Clio i signaturen en del och har nu märkt ett problem.
Oljetrycket har en tendens att sjunka ifall man ger full gas vid 4000rpm då det dimper ner till 0bar. Dock varnar inte den vanliga oljetryckslampan något utan enbart den som sitter uppe på instrumenbrädan.
Jag har haft jordproblem som nu är åtgärdade men även så verkar laddningsreglatorn krångla då jag även runt 4000rpm får problem med att laddlampan börjar blinka för att sedan lysa konstant tills jag släpper gasen.
Skulle detta kunna vara något som hänger ihop?
Kör idag på 10w-40 olja i bilen, ska jag testa att byta till en 5w-40 eller 0w-40?
Oljepumpen som spökar?
Mvh
Sebastian
lagersnurr verkar vara det som hänt alla...sebastian wrote:Ingen som har något tips att börja felsöka?
Hur pass pålitlig är de tre mätarna i panelen? Är det något att lita på eller ska jag hoppas att oljetryckslampan ska börja lysa och det först då är problem?
Ni andra som har rasat 16v maskiner med dåligt oljetryck. Vad har hänt?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Hmm, nu kanske jag ställde frågan lite luddigt, men var mer ifall vanliga oljetryckslampan har börjat lysa innan raset eller ifall man ska lita blint på den graderade mätaren som har börjat spöka.Tony wrote: lagersnurr verkar vara det som hänt alla...
Har fortfarande inte fått voltregulatorn och nya remmen så kan inte idag utesluta att detta har ett samband.
Det är lite detta jag är ute efter. Det konstiga i det hela att den verkar fungera helt och hållet tills man just ger full platta och ungefär samtidigt börjar även laddlampan att lysa.Joakim16v wrote:Är du säker på att det inte är glapp i sladden? Jag har numer varken oljenivå eller oljetryck pga kabelfel..
Men får avsätta helgen till felsökning med att börja mäta upp all el. Jiha
tror inte du ska lita blint på den mätaren där uppe..
men du har ju tre mätare.. en för oljetryck, oljetemp och oljenivå..
om du tappar trycket så skulle samtidigt oljenivån gå upp..hände mig en gång när jag körde streetrace.. efter halva sträckan sjönk oljetrycket ner till noll.. men inget konstgit motorljud och oljenivån stod påå noll.. så allt var som det skulle.. bankade lite på instrument brädan i ilska och sen funkade den igen..
mvh andreas
men du har ju tre mätare.. en för oljetryck, oljetemp och oljenivå..
om du tappar trycket så skulle samtidigt oljenivån gå upp..hände mig en gång när jag körde streetrace.. efter halva sträckan sjönk oljetrycket ner till noll.. men inget konstgit motorljud och oljenivån stod påå noll.. så allt var som det skulle.. bankade lite på instrument brädan i ilska och sen funkade den igen..
mvh andreas
Om laddlampan börjar lysa kan det ju vara så att strömmen inte räcker för att driva alla instrument, därav sjunker oljetrycksmätaren..sebastian wrote:Det är lite detta jag är ute efter. Det konstiga i det hela att den verkar fungera helt och hållet tills man just ger full platta och ungefär samtidigt börjar även laddlampan att lysa.Joakim16v wrote:Är du säker på att det inte är glapp i sladden? Jag har numer varken oljenivå eller oljetryck pga kabelfel..
Men får avsätta helgen till felsökning med att börja mäta upp all el. Jiha
Du hade kollat alla jordpunkter skrev du så kanske behöver byta kol i generatorn, eller att det är något annat som gör att genreatorn laddar dåligt tex slack rem eller nåt sånt?
Bara en idé..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Bytt generator nu och bilen laddar som den ska. Dock har jag fortfarande lite problem med oljetrycksmätaren.
Vart sitter denna någonstans i bilen så man kan kolla ifall den är glapp?
Vilka jordpunkter finns. Jag har bytt den mellan växellådan och chassit. Kollat den från batteriet till chassi. Vart sitter övriga?
Mvh
Sebastian
Vart sitter denna någonstans i bilen så man kan kolla ifall den är glapp?
Vilka jordpunkter finns. Jag har bytt den mellan växellådan och chassit. Kollat den från batteriet till chassi. Vart sitter övriga?
Mvh
Sebastian
Oljetrycksgivaren sitter under/bakom grenröret på passagerarsidan av bilen. Enklast att komma åt den är nog genom hjulhuset eller underifrån. Sitter precis på kanten av motorn på oljepumpen som drivs av kamremmen
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Det är inte så att du har två separata fel? Här kommer några vilda spekulationer...sebastian wrote:Det är lite detta jag är ute efter. Det konstiga i det hela att den verkar fungera helt och hållet tills man just ger full platta och ungefär samtidigt börjar även laddlampan att lysa.Joakim16v wrote:Är du säker på att det inte är glapp i sladden? Jag har numer varken oljenivå eller oljetryck pga kabelfel..
Men får avsätta helgen till felsökning med att börja mäta upp all el. Jiha
- Att laddlampan lyser vid höga varvtal _kan_ bero på att kolen är på gång att ge upp?
- Att du tappar oljetrycket vid höga varv kan bero på:
1. för lite olja (all olja trycks ut i motorn och tillrinningen är inte tillräckligt snabb tillbaka till oljepumpen?).
2. Att oljefiltret inte grejar genomströmningen eller att oljetryckgivaren är varvtalsberoende?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Stymie: Hej! Laddningsproblemet är fixat med ny generator då den även efter kolbyte krånglade med laddningen. Nu fungerar det helt utmärkt.
Dock har jag fortfarande kvar problemen med hur oljetrycket fungerar. Som jag verkligen börjar tro att har mer med mätaren att göra än med själva oljetrycket.
Skulle jag till största delen ha avverkat 400mil utan oljetryck skulle jag nog haft större problem än endast en mätare känns det som. Även känns det som att lampan mellan varvräknaren och hastighetsmätaren skulle ha börjat lysa.
Det blir som sagt att försöka kolla upp ifall sladden till givaren håller på ger upp. Dock är det fortfarande lite knepigt att den just sjunker ner på 0 vid segdragning för att sedan stanna där.
Mvh
Sebastian
Dock har jag fortfarande kvar problemen med hur oljetrycket fungerar. Som jag verkligen börjar tro att har mer med mätaren att göra än med själva oljetrycket.
Skulle jag till största delen ha avverkat 400mil utan oljetryck skulle jag nog haft större problem än endast en mätare känns det som. Även känns det som att lampan mellan varvräknaren och hastighetsmätaren skulle ha börjat lysa.
Det blir som sagt att försöka kolla upp ifall sladden till givaren håller på ger upp. Dock är det fortfarande lite knepigt att den just sjunker ner på 0 vid segdragning för att sedan stanna där.
Mvh
Sebastian
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Eftersom jag hade lite trubbel tidigare med min oljetrycksgivare så "forskade" jag lite inom området.
Låg oljetryck kan bero på
1. Låg oljenivå
2. Oljeläckage
3. Låg viskositet på oljan
4. Igensatt oljefilter
5. Igensatt inlopp till oljepump
6. Sliten oljepump
7. Slitna huvudlager (!?)
8. Fel på oljetrycksgivaren
Ett plötsligt bortfall av oljetryck kan bero på brott på drivningen till oljepumpen. I ditt fall är det knappast oljepumpen som spökar.
Oljan trycker på givarens fjäderbelastade membran som är kopplat till ett motstånd eller kontakt som tänder oljetryckslampan om trycket understiger 4-5 psi.
Hur mycket olja har du i motorn (kolla både mätare respektive sticka)?
Låg oljetryck kan bero på
1. Låg oljenivå
2. Oljeläckage
3. Låg viskositet på oljan
4. Igensatt oljefilter
5. Igensatt inlopp till oljepump
6. Sliten oljepump
7. Slitna huvudlager (!?)
8. Fel på oljetrycksgivaren
Ett plötsligt bortfall av oljetryck kan bero på brott på drivningen till oljepumpen. I ditt fall är det knappast oljepumpen som spökar.
Oljan trycker på givarens fjäderbelastade membran som är kopplat till ett motstånd eller kontakt som tänder oljetryckslampan om trycket understiger 4-5 psi.
Hur mycket olja har du i motorn (kolla både mätare respektive sticka)?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
på min 5a ändrade sig oljetrycket om jag körde i ett gupp lr liknande i vägen...
som du säger är det nog något med instrumentet jordfel lr något annat eftersom lampan för lågt oljetryck inte lyser
som du säger är det nog något med instrumentet jordfel lr något annat eftersom lampan för lågt oljetryck inte lyser
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen