Sugen på ett F7* turbokit?

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Sugen på ett F7* turbokit?

Post by fuzzion »

Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Gött mos! Någon som vet vad koppling och låda tål? Antar 250hk är i mesta laget... :roll:
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

mmmmm godismmmmmm.... om man kör med smala däck med dåligt fäste så håller nog lådan :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
nol_johnny
Posts: 4
Joined: 08 Aug 2005, 01:03
Location: Nol/Sweden

Post by nol_johnny »

Vadå..

I mitt fall en Megane 2.0 16V är det väl samma motor och låda som i de nya 2.0T...?

När jag kollade polarens såg jag ingen större skillnad mot hans 06 turbo och min non turbo. Det ser t.o.m ut som om jag har pluggade slangar för turbo....
Jag heter Johnny Larsson
Kommer från Nol/Gbg
Kör "Rally" megane och en laguna
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Du har ett mycket högre komp i din sugmotor mot hans turbo. Sen skiljer det säkert på kammar m.m. m.m....

Sen gäller turbo kittet "gamla" megane och clio 16v
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
nol_johnny
Posts: 4
Joined: 08 Aug 2005, 01:03
Location: Nol/Sweden

Post by nol_johnny »

Jo självklart har jag högre komp i min sug men det är snabbt åtgärdet.....

Pratade med GIK i Gbg för ett tag sen och de trodde inte det var svårt att bygga ihop ett eget kitt heller. Fixade jag ett orginal grenrör så hjälpte de mig med Intercooler samt slangar och rör som behövdes...
Oljekyl och ett agg har jag så sett redan.
De trodde att jag skulle klara mig med ca 180-200 HK och det skulle sluta runt 10-20000kr beroende hur mkt hjälp man behöver..
Men men detta kitet hade ju redan kolvar, grenrör och allt som ska behövas för en rimlig peng :roll:

Ja ja allt hade varit roligt... det är bara det att en ny Megane sport ligger ju över 300000kr och innan dess har jag hunnit bygga om min till DTM bil för mindre än 100 000kr.
Jag heter Johnny Larsson
Kommer från Nol/Gbg
Kör "Rally" megane och en laguna
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Hmm, 1 Bar skulle kunna ge 120extra hästar...

Hade ju varit skojigt :twisted:

Lite overkill med priset bara.

:cry:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
grymmlund
Posts: 1
Joined: 02 Mar 2007, 14:39
Location: Skåne

Post by grymmlund »

Skall kanske inte ladda 1bar utan att kompsänka och "oringa" blocket. Sen vet jag inte om topparna pallar utan att man förstärker kyl kanaler osv.
:) Skulle väl tippa på att en motor i bra kondis pallar 0,5-0,6 bar laddtryck.
Fast 0,5 bar ger en hel del effekt :lol:
|sAs|
Posts: 5
Joined: 11 Dec 2006, 15:56
Location: København\Linköping
Contact:

Post by |sAs| »

Hey, kan man i Sverige, få sin bil bilprövet med turbo ? Jeg har en Renault Clio 2.0.
Hilsen
Frank P. /København/Linköping
Renault 21 Turbo Quadra
Renault Clio 2.0 Sport
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

mange wrote:mmmmm godismmmmmm.... om man kör med smala däck med dåligt fäste så håller nog lådan :D
Men då blir gummi kostnaden hög. :lol:
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

|sAs| wrote:Hey, kan man i Sverige, få sin bil bilprövet med turbo ? Jeg har en Renault Clio 2.0.
Väldigt tveksamt.. eventellt med ny reg besiktning, men jag tror nästan man måste bygga om så mycket att det kan räknas som ombyggt fordon, och för det har jag för mig man behöver bygga andra hjulupphängningar..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Falkenrejsing
Posts: 46
Joined: 09 Feb 2007, 21:57
Location: Falkenberg

Post by Falkenrejsing »

|sAs| wrote:Hey, kan man i Sverige, få sin bil bilprövet med turbo ? Jeg har en Renault Clio 2.0.
Man kan inte besiktiga sin bil med en turbokonverterad motor om det är det du menar. Men en motor med turbo orginal så kan det gå, som ombyggt fordon.
Stefan Johansson
Renault 19 TXE
|sAs|
Posts: 5
Joined: 11 Dec 2006, 15:56
Location: København\Linköping
Contact:

Post by |sAs| »

Falkenrejsing wrote:
|sAs| wrote:Hey, kan man i Sverige, få sin bil bilprövet med turbo ? Jeg har en Renault Clio 2.0.
Man kan inte besiktiga sin bil med en turbokonverterad motor om det är det du menar. Men en motor med turbo orginal så kan det gå, som ombyggt fordon.
Hopas det er bra jeg skriver på engelska.. mit svenska er inte så bra :oops:

In Denmark all kind of turboconverting is not alloved unless the car is before 84' is it the same rules in sweden, or is it enough for the manufactor to approve of the rebuild, and the emission not being higher, and the car able to handle it ? :?:
Hilsen
Frank P. /København/Linköping
Renault 21 Turbo Quadra
Renault Clio 2.0 Sport
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Post Reply