Frågor om TXE-trimmning

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Falkenrejsing
Posts: 46
Joined: 09 Feb 2007, 21:57
Location: Falkenberg

Frågor om TXE-trimmning

Post by Falkenrejsing »

Jag har lite lösa planer om min lilla TXE och det har gjort att jag undrar över följande:

1: Hur många cc/min flödar originalspridarna?

2: Har någon kamvärdena på 440,460,480 samt TXE:n?

3 Jag gissar att man vid ett kambyte kommer behöva mer soppa, kan detta skötas av större spridare eller krävs mjukvare förändring (då blir det stopp för dom vildaste planerna pga. att jag anser att det isåfall krävs ett annat styrsystem)

Dessutom har jag genom en bok av A.G.Bell fått för mig att MAP-styrda bränslestyrningar är ganska känsliga för förbättrat flöde även vid relativt små förbättringar, någon som har egna erfarenheter? Någon med synpunkter? Någon som provat att trimma dessa motorer öht?

(Tilläger att det rör sig om en R19)
Last edited by Falkenrejsing on 02 Oct 2007, 19:36, edited 1 time in total.
Stefan Johansson
Renault 19 TXE
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Spridarna på en txe har jag inte aning om men hittar du nummret så kanske det finns data.

http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm

R5 gte har ju en liknande motor som i txe fast med multipointinsprutning.

Kamkurvor finns uppmätt i en projekttråd på rejsa.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5216

Byte rakt av till en gte är fullt möjligt då jag var med om en sådan transplantation förra helgen. Har man kabelstammen så går in till databoxen så var det nästintill plug-in/bolt-on. Det var i vårat fall någon kontakt som avvek med det går att luska reda på hur vi kopplade om.

Den vassaste kammen man kan hitta på skroten är nog volvo 480 ES -87 107hk. En sådan i en gte-motor bör nog bli en bra kombination.

I princip bör en vassare kam flöda mer och därmed kräva mer soppa.
Oftast brukar soppasystemen vara något överdimensionerade så att lambraregleringen kan klara av att korrigera upp nivån igen.
Annars kan man öka bränsletrycket något för att kompensera.
Det finns många vägar att gå. :wink:
R5 Gt-turbo
Megane ph1 98 2.0 16v
Johannes Edrén #976
Täby
Falkenrejsing
Posts: 46
Joined: 09 Feb 2007, 21:57
Location: Falkenberg

Post by Falkenrejsing »

jag vill bara skjuta in att min motor har multipointinsprutning.

Dessutom tackar jag för länken till rejsa, men undrar på vilken sida du hittar kamvärdena (har lite problem med att orka läsa hela texten även om den verkar informativ)
Stefan Johansson
Renault 19 TXE
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Falkenrejsing wrote:jag vill bara skjuta in att min motor har multipointinsprutning.

Dessutom tackar jag för länken till rejsa, men undrar på vilken sida du hittar kamvärdena (har lite problem med att orka läsa hela texten även om den verkar informativ)
precis du har samma motor som en R5gte, det är väl så att det har rörts ihop lite med 5txe som har monopoint.eftersom du inte har skrivit i klartext att det är en R19 utan att man kan som tur är läsa att du har en 19 längst ner i inlägget + att du startat en projekttråd..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

R19 var det ja... :oops:

På sidan 9 i projkttråden ska det finnas.
R5 Gt-turbo
Megane ph1 98 2.0 16v
Johannes Edrén #976
Täby
dinkytoys
Posts: 18
Joined: 13 Nov 2005, 15:15
Location: Halmstad

Post by dinkytoys »

skiljer det mellan kammen på en 480 es -87 och en tex-89??
har läst att -87:an har 107 hk och -89:an 95 hk..
hade nämligen tänkt lite på det själv med spridare från 440 turbo annan kam och matchportning av avgas och insug samt köra på etanol..
Falkenrejsing
Posts: 46
Joined: 09 Feb 2007, 21:57
Location: Falkenberg

Post by Falkenrejsing »

Jag undrar då också om man kan öka bränslemängden genom att enbart byta spridare? En del av mig säger att det borde gå medans en del får mig att tro att det liksom finns en begränsning i vad originalsystemet "orkar driva" Borde man , vid kambyte, inte också behöva öka tiden varje insprutare är öppen för att matcha den ökade öppettiden på ventilen, eller slår min hjärna knut på sig själv där?(eller kanske det inte spelar någon roll vid en såpass liten förändring?)
Stefan Johansson
Renault 19 TXE
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Falkenrejsing wrote:Jag undrar då också om man kan öka bränslemängden genom att enbart byta spridare? En del av mig säger att det borde gå medans en del får mig att tro att det liksom finns en begränsning i vad originalsystemet "orkar driva" Borde man , vid kambyte, inte också behöva öka tiden varje insprutare är öppen för att matcha den ökade öppettiden på ventilen, eller slår min hjärna knut på sig själv där?(eller kanske det inte spelar någon roll vid en såpass liten förändring?)
plugga slangen från bränsletrycksgivaren till insuget så får du 3bar hela tiden
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Falkenrejsing
Posts: 46
Joined: 09 Feb 2007, 21:57
Location: Falkenberg

Post by Falkenrejsing »

Ja, det med bränsletrycket är redan planerat. någon som vet om man kan tjäna något på att ta bort kanacksensorn? Har sett att vissa turbonissar gör detta, och även läst om att knacksensorn kan få "fantomsignaler" av vibrationer och annat, och då ställa ner tändningen, någon som har en tanke?
Dessutom undrar jag om vad som kan tänkas vara maxvarvet som F3N motorn tål? anledningen till att jag frågar är att min rödmarkering börjar vid 5500rpm men min Haynes-bok gör gällande att maxeffekten ligger vid 5750rpm, alltså in på det röda. Betyder detta att man inte kan utnytja max orginaleffekten eller är det något fel någonstans?
Stefan Johansson
Renault 19 TXE
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Falkenrejsing wrote:Ja, det med bränsletrycket är redan planerat. någon som vet om man kan tjäna något på att ta bort kanacksensorn? Har sett att vissa turbonissar gör detta, och även läst om att knacksensorn kan få "fantomsignaler" av vibrationer och annat, och då ställa ner tändningen, någon som har en tanke?
Dessutom undrar jag om vad som kan tänkas vara maxvarvet som F3N motorn tål? anledningen till att jag frågar är att min rödmarkering börjar vid 5500rpm men min Haynes-bok gör gällande att maxeffekten ligger vid 5750rpm, alltså in på det röda. Betyder detta att man inte kan utnytja max orginaleffekten eller är det något fel någonstans?
varvar min 5a till närmare 7000 om jag vill men kammen ger inte effekt där så det kvittar har inget varvstopp
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply