Enkel men ack så viktig växellådsfråga

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Johan0123

Post by Johan0123 »

Dennis wrote:Enligt dialogys så är jc5 095 och 097 som gäller samt jc5 s-60 och s-61 som är motsvarigheter som är fabriksrenoverade.
Sedan är möjligt att även andra lådor passar men då skiljer det något i utväxling eller styrka.
Vilka lådor kan jag använda med modifierad utväxling/styrka, men att det fortfarande är ok (ej känns konstigt eller annat)?
OCH att det ej skiljer sig i fästpunkter?

mvh / Johan
Renault Laguna 00
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Johan0123 wrote:
Dennis wrote:Enligt dialogys så är jc5 095 och 097 som gäller samt jc5 s-60 och s-61 som är motsvarigheter som är fabriksrenoverade.
Sedan är möjligt att även andra lådor passar men då skiljer det något i utväxling eller styrka.
Vilka lådor kan jag använda med modifierad utväxling/styrka, men att det fortfarande är ok (ej känns konstigt eller annat)?
OCH att det ej skiljer sig i fästpunkter?

mvh / Johan
Ingen som jag vågar rekomendera,allt annat än ovanstående är skansningar om det passar din bil.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Johan0123

Post by Johan0123 »

Ok, tack för all hjälp!!!
Nu ska jag ut och jaga en begagnad växellåda. :cry:
En positiv sak i all bedrövelse är att jag har fått kontakt med en fd "Renaultmekare" som kan tänka sig att göra jobbet åt mig. :)
Renault Laguna 00
vitafaran

Post by vitafaran »

ansk@hotmail.com wrote:Hej Renaultdiggarn.

Jag vet inte hur du ska kolla upp lådans beteckning, men det finns tydligen de som är väldigt insatta. Kolla t ex detta ställe:

http://renault-spare-parts.com/index.ph ... a5e22f45dd

Om du mailar renaultspecs@btconnect.com tror jag nog att de tipsar dig om hur du hittar beteckningen på just din låda.

När du vet vad det är för låda, vad ska du göra då förresten? Nyfiken.
Tack för länken, den hjälpte.

Jag ska byta låda. Jag fick ett fruktansvärt oljud o lådan, speciellt på 5ans växlen men även på övriga lät det illa. Plockade bort luckan på sidan av lådan (vid 5ans kuggdrev) och ut föll 5 bitar från kuggdrevet. Kort sagt, kuggrens o bytte drev. Ljudet försvann, men grundproblemet (tillsammans med oljudet tidigare) d.v.s att växlarna var svåra att få i. Visade sig efter nedrivning av låda o koppling att lamellen var helt slut på efter helskum slitage och en av fjädrarna var helt lös. Summa sumarum, jag vågar inte chansa på att lådan är fräsch trots drevbyte utan byter lamellen o lådan (tryckplatta + urtampningslager). Sen är det bara att tuta köra.

En liten parantes som är värd att nämna. Drevet jag bytte kommer från en Renault Laguna bensinare o jag har för mig att det är en annan lådbeteckning på dom lådorna. Lustigt för drevet är exakt identiskt i storlek, antal kugg etc.

Övriga:
Startar ingen ny tråd för min simpla fråga. Passar orginalfälgarna från en Renault Kangoo på en Renault Laguna 98?
vitafaran

Post by vitafaran »

Kan informera herrskapet att Renaulten går nu efter växellådsbyte o en ny koppling. Var inte så svårt att byta skiten som jag trodde, dock lite tidsödande. Tack till er som lämnat diverse tips o råd.
Post Reply